‌همراهی مردم برای اداره ارزان شهر ضرورت دارد

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: همراهی مردم برای اداره ارزان شهر ضرورت دارد و بدون حمایت جامعه از راهبردهای این مسیر، اداره ارزان شهر محقق نخواهد شد.

سجاد اعظمی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر استفاده از ظرفیت علمی شهر در راستای کوتاه‌کردن مسیر رسیدن به اداره ارزان شهری، اظهار کرد: ظرفیت علمی فوق‌العاده‌ای که در بستر کلانشهرها وجود دارد باعث شده جامعه نخبه اقتصادی برای کمک به سیستم‌های مدیریت شهری تربیت شود و شهرداری‌ها باید با سرمایه‌گذاری در این جامعه پویا نسبت به استفاده از نظرات و برنامه‌های این بخش از نظام اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: هریک از سیستم‌های مدیریت شهری که مسیری برای رسیدن به اداره ارزان شهر با استفاده از ظرفیت علمی شهرشان ترسیم نکرده باشند، باید برای هرگونه آسیب و تبعات منفی اقتصادی آماده باشند و بی‌شک آیندگان راهبردهای غلط سیستم‌های مدیریت شهری که هنوز به صورت کلاسیک اداره می‌شوند و مسیری برای اداره ارزان شهر ترسیم نکرده‌اند را مورد واکاوی و بررسی قرار خواهند داد.

این کارشناس اقتصاد شهری و استاد دانشگاه با بیان اینکه درآمد شهرداری‌ها نقش مهمی در ارائه خدمات عمومی و شهری به شهروندان دارد، تصریح کرد: علت اصلی لزوم تدوین برنامه و مسیر پایدار برای رسیدن به اداره ارزان شهر این است که نبود درآمد کافی در ساختار اقتصادی سیستم مدیریت شهری نه تنها ارائه خدمات ضروری در شهر را با مشکلات متعدد روبرو می‌کند، بلکه اساساً اجرای تمامی طرح‌ها و برنامه‌های شهری را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

اعظمی اضافه کرد: احتمال دارد جذابیت رسانه‌ای و عمومی "بریز و بپاش‌های شهری" که اغلب سیستم‌های مدیریت شهری ایرانی درگیر آن هستند، به یک جاذبه قوی در دفع مسیر اداره ارزان شهر تبدیل شود اما مدیران شهری که نقشی در توسعه و پویایی اقتصاد شهر دارند باید بدانند که بی‌توجهی به اداره ارزان شهر در قرن بیست و یک و در آستانه بحران‌های اقتصادی متعدد نوعی خیانت به مردم و شهرشان است.

وی ادامه داد: ثابت نبودن مدیران شهری در جایگاه اقتصادی‌شان در بستر سیستم‌های مدیریت شهری یکی از بزرگ‌ترین معضلات و سرعت گیرها در مسیر تحقق اداره ارزان شهر است و از این رو باید آئین‌نامه اداره اقتصادی شهر مورد بازبینی و اصلاح قرار بگیرد.

این کارشناس اقتصاد شهری و استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه همراهی مردم برای اداره ارزان شهر ضرورت دارد و بدون حمایت جامعه از راهبردهای این مسیر، اداره ارزان شهر محقق نخواهد شد، خاطرنشان کرد: سرمایه اجتماعی از نقش غیرقابل انکاری در اداره ارزان شهر برخوردار است و در صورتی که لزوم ارزان شدن اداره شهر برای سیستم مدیریت شهری برای مردم تبیین نشود، شهرداری‌ها با معضلات متعددی روبرو خواهند شد.

اعظمی با بیان اینکه کاهش سهم سیستم مدیریت شهری از بودجه باید به صورت تدریجی صورت می‌گرفت، افزود: موضوع خودکفایی و خوداتکایی شهرداری‌ها از سال ۱۳۶۲ و در پی تدوین آئین‌نامه جدایی مسائل اقتصادی شهر از دولت مطرح شد و بی‌توجهی به مبانی نظری حاکم بر روابط مالی دولت و شهرداری‌ها و ادامه این سیاست در سال‌های بعدی موجب شد شهرداری‌ها نتواند هیچ‌گاه به صورت رسمی اقتصاد خود را از اقتصاد ملی جدا کنند.

کد خبر 444962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.