وقتی کشتی مقصد سفر می‌شود

برای ما تجربه سفر با کشتی کروز بسیار خوب بود، این کشتی بهشت سرگرمی و هیجان برای کودکان است، برای جوانان و نوجوانان طی ساعات جداگانه برنامه دارد، والدین بدون نگرانی از وضعیت کودکان که در مکان‌های مخصوص خود لذت می‌برند، لحظات شیرین و به یادماندنی را با هم طی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بخش سیزدهم سفرنامه اروپا نوشته وحید صلواتی به بیان تجربه سفر با کشتی کروز از آلمان به شمال اروپا و کشورهای اسکاندیناوی می‌پردازد، تجربه‌ای ناب از سفر دریایی که یکی از مهمترین گونه‌های گردشگری است. در قسمت قبلی خواندیم که نویسنده چگونه علیرغم جا گذاشتن مدارک توانست با همکاری پلیس، سر وقت حرکت کشتی برسد و در این قسمت با آن‌ها همراه می‌شویم و آنچه در این سفر گذشته را خواهیم خواند:

وقتی کشتی مقصد سفر می‌شود

با استقبال خوب و مهربانانه خدمه کشتی و دادن هدیه به کودکان توسط تن پوش‌های عروسکی، خیلی زود تمام سختی و استرس هنگام ورود را فراموش کردیم. کشتی کروز از بهترین وسایل حمل و نقل دریایی برای رفتن به یک سفر فراموش ناشدنی دریایی است و برخلاف خطوط کشتی‌رانی اقیانوسی که مسافران را از یک نقطه جهان به نقطه دیگر منتقل می‌کنند، خطوط کشتی‌رانی کروز با صرف کمترین زمان و هزینه، مسافرت‌های رفت و برگشتی را در طول دوره‌های مختلف یک یا چند روزه ترتیب می‌دهد که مقصد همان مبدا سفر است! به این معنا که مسافران ضمن استفاده از امکانات فراوان کشتی به چند کشور دیگر هم مسافرت می‌کنند و دوباره برای مقصد بعدی وارد کشتی می‌شوند.

در طول تاریخ یکی از مهمترین شیوه‌های جابجایی، سفرهای دریایی بوده است، شرکت‌های حمل و نقل دریایی در سال‌های اخیر با درآمد بالا به بخش جدانشدنی صنعت گردشگری تبدیل شده‌اند و در مسیرهای بین شهرها و کشورها برای گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروز با افزایش جمعیت و با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی، اوج گرفتن حمل و نقل دریایی در امر صادرات و واردات به خصوص در مسیرهای طولانی بر کمیت و کیفیت آن افزوده شده است.

به تدریج این امکانات رفاهی به قدری رشد و توسعه پیدا کرد که جذابیت سفر با کشتی در بین مردم بیشتر احساس شد و برای کاستن خستگی راه، کشتی به امکانات رفاهی بیشتری مجهز گردید تا مسافران در مسیرهای طولانی با تأسیسات رفاهی داخل کشتی سرگرم شده، متوجه طول مسیر نشوند، مسیری که در آن ذهن و جسم به آرامش می‌رسد و نهایتاً سرشار از انرژی، به مقصدشان باز می‌گردند.

بازار رقابت، شرکت‌های کشتیرانی بزرگ دنیا را بر آن داشته تا کشتی‌هایی را طراحی کنند که بر پایه لوکس‌ترین امکانات، تفریحات و تجملات بوده و رسالت اصلی‌شان تامین لذت و آسایش مسافران باشد و نه صرفاً جابجایی آن‌ها. کشتی‌های کروز عظیم‌الجثه با ارائه خدمات ویژه و تمام امکانات یک هتل چند ستاره در مسیرهای متعدد دنیا در حرکت هستند، تا مسافران از امکانات و برنامه‌های تمام نشدنی داخل این کشتی‌ها لذت کافی را ببرند.

در طول مسیر این تورهای کوتاه، با توقف چند ساعتی کشتی در سواحل و بندرهای شهرهای هدف، مسافران چند ساعتی را بیرون از کشتی کروز طی کرده و از شهرها و جاذبه‌های مسیر دیدن خواهند کرد و بعد از ترک بندر به وسیله اتوبوس به دیدن مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر می‌روند. در این سفرهای کوتاه، دورنمای کلی از آن شهر و کشور به دست می‌ْآید و مسافران تا حدی با فرهنگ و جاذبه‌های جوامع مختلف آشنا می‌شوند، این ذهنیت کلی از شهرهای مختلف دنیا می‌تواند در دیدگاه‌های مسافران نسبت به آن شهرها تأثیر داشته باشد و باعث می‌شود برای هر کدام از شهرها به تعداد روزهایی که نیاز دارد برای سفر بعدی خود برنامه‌ریزی کنند.

سفر با کشتی کروز از لحاظ هزینه می‌تواند مقرون به صرفه و با امنیت‌تر از سفر زمینی بین شهرها باشد، صرفه‌جویی در هزینه جابجایی و زمان در این سفرها نیز یکی از محاسن این سفرها می‌باشد، چراکه نیاز به رزرو هتل در شهرهای گوناگون و جابجایی زمینی یا هوایی بین شهرها در این نوع سفر حذف شده و کشتی، هتل سیار و محل سکونت دائمی شما در تمام شهرها است که همراه شما در طول سفر جابجا می‌شود و نیازی به اینکه فکرتان را مشغول تهیه وعده‌های غذایی بکنید ندارید. در این مدل از سفر ضمن صرفه‌جویی در هزینه خورد و خوراک، می‌توانید در رستوران‌های مجلل این کشتی‌ها بهترین و باکیفیت‌ترین غذاها را که مایلید نوش جان کنید.

یکی از نقاط ضعف در سفر با کشتی کروز محدودیت زمانی است که امکان دیدن تمامی مکان‌های تاریخی و تفریحی در هر شهر وجود ندارد، چرا که دیدن تمامی جاذبه‌های برخی از شهرهای بزرگ زمان بیشتری را می‌طلبد. چون قصد ما سفر و اقامت یک هفته‌ای در اسلو بود، به همین دلیل طبق قانون کشتی از خدمات پذیرایی وعده‌های غذایی محروم شدیم، اما از سایر امکانات و برنامه‌های دیگر کشتی می‌توانستیم استفاده کنیم.

برای این سفر از قبل یک کابین در کشتی رزرو کرده بودیم، نام کشتی که ما با آن سفر کردیم، کُلرلاین فانتزی، (Color Fantasy متعلق به شرکت Color Line) بود که در مسیر «اسلو» در نروژ و شهر «کیل» در آلمان در حرکت است، این کشتی در سال ۲۰۰۴ در فنلاند ساخته شده است و در سال ۲۰۰۵ به بهره برداری رسید، در آن زمان به عنوان بزرگترین کشتی کروز شناخته شد و می‌تواند در هر سفر تا ۲۷۵۰ مسافر و ۲۵۰ خدمه و ۷۵۰ خودرو را حمل کند، طول این کشتی: ۲۲۳ متر، پهنا ۲۵ متر، ارتفاع حدود ۲۲ متر، وزن حدود ۷۵ هزار تن، سرعت ۲۲ گره (حدود ۴۱ کیلومتر در ساعت) که می‌تواند مسافت حدود ۶۷۰ کیلومتر را با سرعت حدود ۴۰ کیلومتر در ساعت در طول۲۰ ساعت طی کند، این کشتی خواهری دارد به نام MS Color Magic که در این مسیر و دیگر کشورها مسافران را جابجا می‌کند.

مسافران بر اساس مبلغی که پرداخت کرده‌اند صاحب کابینی هستند، به طور کلی سه نوع کابین وجود داشت: کابین‌های داخلی؛ در طرف داخل کشتی و فاقد پنجره، که طراحی داخلی این کابین‌ها با کابین‌های پنجره‌دار فرق چندانی ندارند و نورپردازی آنها به نحوی است که نبود پنجره در آن‌ها احساس نمی‌شود (ما هم یکی از این کابین‌ها را در اختیار داشتیم)، کابین‌های پنجره‌دار: به طرف بیرونی کشتی و رو به دریا که معمولاً تا طبقات میانی و تا زیر کابین‌های بالکن‌دار می‌باشند. این کابین‌ها دارای پنجره کوچکی رو به اقیانوس هستند که قابل باز شدن نیست. دسته سوم کابین‌های بالکن‌دار که می‌توان از صندلی و میز موجود در بالکن نیز استفاده کند. این کابین‌ها در طبقات بالاتر از کابین‌های پنجره‌دار بودند.

این کشتی‌ها که گویی شهر مدرنِ شناوری روی آب هستند به تمامی آنچه شما فکر می‌کنید برای لذت بردن در یک سفر لازم است مجهز بود، امکانات مجهز آن، ۲۰ ساعت سفر را کوتاه جلوه‌گر می‌کند، مراکز خرید مدرن با قیمت‌های مناسب به دلیل عدم محاسبه مالیات برای کالا (Tax Free)، سالن‌های زیبا با دید پانوراما مناظر آسمان و دریا، رستوران‌ها و کافه‌های متعدد همراه با پخش موسیقی زنده در طبقات مختلف، عرشه وسیع و زیبا، استخر، سونا، جکوزی، سالن آمفی تئاتر و سینما و بانک تنها بخشی از امکانات این شهرهای شناور بود.

برای ما تجربه بسیار خوبی بود، این کشتی بهشت سرگرمی و هیجان برای کودکان است، برای جوانان و نوجوانان طی ساعات جداگانه برنامه دارد، والدین بدون نگرانی از وضعیت کودکان که در مکان‌های مخصوص خود لذت می‌برند، لحظات شیرین و به یادماندنی را با هم طی می‌کنند.

به طور کلی بخش عمده‌ای از مسافران این کشتی‌ها تنها برای لذت بردن و استفاده از خدمات کشتی‌، این تور را انتخاب می‌کنند، خیلی از مسافران در شهرهای مختلف که کشتی توقف می‌کند از آن پیاده نشده و وقت خود را صرف استفاده از خدمات داخلی کشتی می‌کنند. زیرا به دلیل اجرای برنامه‌های متعدد و جذابی که شب‌ها در کشتی جریان دارد، (مانند: کنسرت، تئاتر و نمایش‌های مختلف) فرصت استفاده از تفریحات دیگر مانند استخر و سونا را باید در روز اختصاص داد. رانندگان تریلرها که خودروهای خود را به کشتی منتقل کرده‌اند، یا کودکانی که در بازدیدهای فشرده چند ساعته خسته می‌شدند داخل کشتی می‌مانند. با همه این تفاصیل، با برنامه‌ریزی دقیق زمانی، می‌توان از تمامی برنامه‌های کشتی و گشت‌های شهری در کشورهای مختلف استفاده کرد.

وقتی روی عرشه می‌ایستادیم با نگریستن به دریای بیکران و همزمان وزش بادهای شمالی سرشار از انرژی و آرامش می‌شدیم، روی پهنه بیکران آب‌های دریاها و اقیانوس‌ها با تماشای طلوع طلایی و غروب سحرانگیز خورشید از فراز عرشه، دیدن سواحل زیبای جزایر متعدد و پل‌های زیبای میان راه و از سویی همراهی مرغان دریایی در طول سفر، در آرامش، آسایش، سفر لذت بخش و خاطره‌ای ماندگار باقی می‌گذاشت و در واقع نیاز به سپاس از پروردگار از این همه زیبایی و استفاده بهینه بندگانش از مواهب، بیش از پیش احساس می‌شد.

رأس ساعت ۸ در کنسرت گروه سنتی بزرگسالان نشسته بودیم و من از اپرا، مشغول فیلمبرداری با تلفن همراه بودم، بعد از دقایقی خانمی که در کنارم نشسته بود با احترام گفت: "گرفتن فیلم ممنوع است"، او یک مسافر و شهروند عادی بود، ولی اینکه حس مسئولیت با برخورد شایسته در میان مردم جریان داشت حس خوبی به من القا کرد و این درسی‌هایی است که از دوران کودکی آموخته‌اند، آموزش باید در کنار پرورش باشد، فرهنگ‌سازی یک شبه امکان‌پذیر نیست.

البته در کشتی هرگونه خدمات از جمله اینترنت، باید با پرداخت هزینه جداگانه دریافت شود، هرگونه خدماتی در قبال اخذ وجه انجام می‌شود حتی دستگاهی نبود که غذای بچه را بتوانیم در آن گرم کنیم و احتمالاً با توجه به قیمت مناسب بلیت، بیشترین درآمد این کشتی‌ها از خدمات جانبی است.

در کشتی افراد مسنی را دیدم که به نظر می‌رسید پدربزرگ و مادربزرگ بودند که نوه‌های خود را به این سفر دریایی میهمان کرده بودند و این هدیه‌ای بود به مناسبت بلوغ و سن ورود مسئولانه و آزادانه آنها به اجتماع یا ورود به دانشگاه و بدین ترتیب استقلال فردی و آداب اجتماعی را به آنها می‌آموختند و تجربه و خاطرات خود را در این فرصت به آنها منتقل می‌کردند.

یک نکته دیگر که در کشتی اتفاق افتاد، ما پس از صرف قهوه و پرداخت هزینه آن، مجدد یک چای هم سفارش دادیم، اما فراموش کردیم هزینه آن را پرداخت کنیم، ساعتی پیش از رسیدن کشتی به مقصد به خاطرم آمد که وجه چای را پرداخت نکرده‌ام، به سرعت به طرف کافی‌شاپ راه افتادم تعطیل بود و کارگری مشغول نظافت بود، موضوع را گفتم، گفت: صندوق تعطیل شده است، لذا شما میهمان ما هستید!

در مجموع سفر با کشتی برای تمام گروه‌های سنی جذاب و بیادماندنی خواهد بود، پس از ۲۰ ساعت، رأس ساعت ۱۰ صبح کشتی در بندر «اسلو» مرکز نروژ پهلو گرفت، تقریباً همه مسافران یک ساعت پایان سفر را روی عرشه محو تماشای زیبایی‌های جزایر و بنادر اطراف بودند، هوا خنک بود و مرغان دریایی با آمدن کشتی غول پیکر و به امید خوردن غذا از دست مسافران سرو صدای زیادی به راه انداخته بودند، البته در کل سفر این مرغان در کنار کشتی دیده می‌شدند، بعد از توقف کامل که با مهارت فوق العاده و به قولی میلیمتری انجام شد، راهروهای سیار به دقت به کشتی متصل شد، مسافران برای بازدید چند ساعته از اسلو از کشتی پیاده شدند و ما هم چون قصد اقامت چند روزه در اسلو را داشتیم، پس از تبدیل مقداری یورو به کرون نروژ، در بانک داخل کشتی تا هفته آینده که تاریخ بازگشتمان بود از این شهر بزرگ شناور خارج شدیم.

کد خبر 444755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.