استفاده از فرم‌های اسلامی مدرن و قوسی در معماری سالن اجتماعات گلستان شهدا

مدیرکل دفتر فنی و طراحی شهرداری اصفهان گفت: در نمای پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا از فرم‌های اسلامی مدرن و قوسی با ترکیبی از آجر و کاشی فیروزه‌ای استفاده شده است.

سعید کورنگ بهشتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فرآیند طراحی مجموعه سالن اجتماعات و پارکینگ عمومی در جنوب شرقی گلستان شهدا از فروردین ماه ۱۳۹۱ آغاز شده و جانمایی و کلیات طرح در خرداد همان سال در جلسه کمیسیون ماده پنج به تصویب رسید.

وی افزود: در همان ابتدا با محوریت امام جمعه اصفهان توافقی سه جانبه‌ای شد و مقرر شد تأمین یک سوم هزینه طرح بر عهده شهرداری اصفهان باشد و دو سوم دیگر توسط سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط تأمین شود.

مدیر کل دفتر فنی و طراحی شهرداری اصفهان با بیان اینکه نقشه‌های اجرایی پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا به مرور تکمیل شده و در نیمه دوم سال ۱۳۹۵ مرحله نخست آن شامل عملیات اجرایی ایجاد اسکلت سالن و پارکینگ زیرین آن و اسکلت رواق‌ها آغاز شد و در پایان سال ۹۶ به پایان رسید، تصریح کرد: سازه فضایی سقف سالن اصلی نیز با تخصیص اعتبار بنیاد شهید و توسط قرارگاه خاتم اجرا شد.

وی گفت: در ادامه روند اجرای پروژه با توجه به اینکه منابع مالی قابل توجهی مورد نیاز بود، سایر دستگاه‌ها به این پروژه ورود نکردند از این رو شهرداری اصفهان به لحاظ اهمیت خاصی که برای مقام شامخ شهدا و خانواده معزز شهدا قائل بود با تاکید ویژه شهردار اصفهان ادامه این طرح عظیم را در دستور کار قرار داد و در سه سال اخیر آن را به مراحل نهایی رساند.

کورنگ بهشتی با اشاره به مشخصات و ویژگی‌های پروژه سالن اجتماعات فردوس، اظهار کرد: مشخصات کلی این طرح شامل چهار هزار مترمربع سالن مسقف با ظرفیت پنج هزار نفر، پیش بینی رواق‌هایی در اطراف سالن با مساحت یک هزار مترمربع، پارکینگ زیر سالن به مساحت سه هزار و ۲۰۰ مترمربع و ظرفیت پارک ۱۵۵ وسیله نقلیه، بیش از شش هزار مترمربع محوطه در جنوب شرق و غرب سالن همراه با آب‌نمای سنتی و فضای سبز با انواع گونه‌های گیاهی است.

وی ادامه داد: در این پروژه بالغ بر هشت هزار مترمربع پارکینگ روباز برای خودروهای سواری، فضای پارک مینی بوس‌ها و پارکینگ اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده که بیش از ۵۰ درصد از آن آزادسازی و اجرا شده که قابل بهره‌برداری است.

مدیر کل دفتر فنی و طراحی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: پوشش سقف پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا از نوع ورق فلزی چند لایه در ارتفاع متوسط ۱۲ متری با طرح هذلولی و پوشش داخلی نهایی از نوع کناف است.

وی با بیان اینکه نوع معماری نما در پروژه سالن اجتماعات فردوس از فرم‌های اسلامی مدرن و قوسی با ترکیبی از آجر و و کاشی فیروزه‌ای انجام شده است، گفت: کف‌سازی سالن پروژه ترکیبی از سنگ و موزائیک جهت استفاده فرش بوده و کف‌سازی محوطه، سنگفرش با سنگ‌های سنتی اصفهان از نوع هتن آباد دیده شده همچنین تأسیسات تهویه مجموعه نیز از نوع هواساز است.

کورنگ بهشتی اظهار کرد: در مجموع تاکنون بیش از ۷۴ میلیارد تومان توسط شهرداری در پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا هزینه شده که شامل ۴۰ میلیارد آزاد سازی و ۳۴ میلیارد هزینه‌های اجراست.

وی تصریح کرد: برنامه اجرایی پروژه مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به زودی شاهد بهره‌برداری از این فضای معنوی و ارزشمند خواهیم بود.

کد خبر 444736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیّد.م IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    0 0
    سلام خیلی خوب! فقط از عکس و ابزارهای آن خیلی کم استفاده می شود! این پروژه با عکس خیلی بیشتر مشخص می شود.
  • کریمیان US ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    1 0
    تا اونجایی که من میدانم و دیده ام جناب با آن خلاقیت وپیگری پروژه های متعددی را با موفقیت در سطح عالی به اتمام رسانید کا این باعث افتخار جامعه مهندسین جوان ایران ‌مخصوصا اصفهان بی همتا می‌باشد خداوند به شما ارج و سلامتی بیکران عنایت کندپیروز و سر بلند باشید