۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
زلزله سال ۵۷ تمام طبس را ویران کرد

عضو شورای اسلامی شهر طبس گفت: طبس در زلزله سال ۵۷ به طوری ویران شده بود. اکنون در شهر ساختمانی که مربوط به قبل از زلزله باشد وجود ندارد و همه ساختمان‌ها پس از زلزله ساخته شده‌اند.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، محمود امینی با اشاره به سالروز زلزله طبس اظهار کرد: چهل و دو سال پیش در چنین روزی زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ در مقیاس ریشتر شهرستان طبس را لرزاند و آثار و تبعات زیادی بر جای گذاشت. بر اثر این زمین لرزه شهر باستانی و تاریخی طبس به طور کامل ویران شد.

وی با بیان اینکه شهر طبس به لحاظ معماری و تاریخی یکی از شهرهای پر جاذبه در ایران محسوب می‌شد افزود: این شهر ظرفیت زیادی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی داشت اما زلزله سال ۵۷ بسیاری از این آثار و بناها را از بین برد. بسیاری از ساکنان شهر نیز در زمان زلزله جان خود را ازدست دادند.

عضو شورای اسلامی شهر طبس با بیان اینکه آمار کشته شدگان در منابع مختلف متفاوت است و از هشت هزار تا ۲۵ هزار نفر ذکر شده، توضیح داد: یکی از دلایل تفاوت در شمارش آمار وقوع زمین لرزه در بحبوحه انقلاب بود. در سال ۵۷ که فضای کشور انقلابی بود و حاکمیت به شکلی که بتواند چنین بحران‌هایی را مدیریت کند وجود نداشت. به همین دلیل در آمار کشته شدگان ابهام وجود دارد.

وی تصریح کرد: زلزله طبس یک واقعه دردناک بود و باید درسی برای ما باشد تا در وقوع رخدادهای مشابه بتوانیم به شکل بهتری مدیریت کنیم. لازم است که نهادهای مسئول در این زمینه مدیریت درستی داشته باشند چراکه رخدادهایی مانند زمین لرزه و سیل نیاز به یک آماده باش و برنامه ریزی جامع و بلند مدت دارد تا بتوانیم کمترین خسارات را متحمل شده و تبعات آن را مدیریت کنیم.

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها گفت: زلزله و بحران‌های طبیعی مشابه می‌تواند بافت اجتماعی را دچار بهم ریختگی کند، اتفاقی که در واقعه زلزله سال ۵۷ طبس رخ داد. در زلزله طبس افراد بازمانده بسیار کمتر از افراد کشته شده بودند و هر فرد بازمانده چند تن از خانواده و بستگان خود را از دست داده بود. همچنین شهر به طوری ویران شده بود که اکنون در شهر طبس ساختمانی که مربوط به قبل از زلزله ۵۷ باشد وجود ندارد و همه ساختمان‌ها پس از زلزله ساخته شده‌اند.

وی افزود: مشکلی که وجود داشت به نظر می‌رسید در بازسازی شهر طبس پس از زلزله هیچ‌گونه نقشه و طرحی از پیش تعیین شده‌ای وجود نداشت. درست است ساختمان‌هایی که پس از زلزله ساخته شد مستحکم‌تر بودند اما طرح و برنامه‌ای برای بازسازی شهر وجود نداشت و فکری برای آینده شهر نشده بود.

امینی ادامه داد: این عملکرد بدون برنامه ریزی تبعات فرهنگی و اجتماعی زیادی داشت. به هم ریختگی در کالبد شهر و آشفتگی در ساختن بناها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

کد خبر 444554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.