نقش خیابان‌های چندمنظوره در پویایی شهرنشینان

خیابان‌هایی که برای کاربردهای مختلف طراحی می‌شود، کاربران بیشتری را به خود جذب می‌کند و باعث افزایش پویایی شهری می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خیابان‌ها نقش مهمی در ارتقای پویایی، سلامت، روابط اجتماعی و رونق اقتصادی یک شهر ایفا می‌کند. خیابان‌ها انواع مختلفی دارد؛ بعضی از آن‌ها تنها برای عبور و مرور وسایل حمل و نقل موتوری طراحی شده است. بعضی از خیابان‌ها کاملاً روی تردد وسایل نقلیه موتوری بسته است و تنها دوچرخه‌سواران و عابران پیاده مجاز به تردد در آن‌ها هستند، حال آن که بسیاری از خیابان‌ها نیز کاربردی چندمنظوره دارد و هر بخش آن به رفت و آمد کاربران خاصی اختصاص داده می‌شود. هر یک از خیابان‌های فوق کاربرد خاصی دارد و از محبوبیتی متفاوت در میان مردم برخوردار است. در این بین، خیابان‌های چندمنظوره بیش از همه پویایی شهر را افزایش می‌دهد چرا که سازگار با رفع نیاز تمام ساکنان یک شهر طراحی می‌شود.

در واقع، خیابان‌های چندمنظوره فضاهایی ایمن، جذاب و راحت برای تردد از طریق دوچرخه، وسایل حمل و نقل موتوری و غیر موتوری و پیاده‌روی برای کاربران فراهم می‌آورند. در این خیابان‌ها امکان اینکه افراد بیشتری به تردد از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری جذب شوند بسیار زیاد است که این امر به سهم خود می‌تواند مزایایی برای شهر نظیر کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن و پیرو آن به حداقل رساندن آلودگی هوا و اثرات جزایر گرمایی داشته باشد. در ادامه به شرح سایر مزایای خیابان‌های چندمنظوره در شهرها پرداخته می‌شود:

پویایی شهرنشینان

بدیهی است که بسیاری از مردم ساکن در یک شهر از داشتن خودروی شخصی محروم هستند و به همین دلیل روش‌های دیگری را برای تردد خود در داخل شهر انتخاب می‌کنند. برخی نیز برای حفظ سلامت خود ترجیح می‌دهند از پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری برای رساندن خود به مقصد بهره گیرند و این در حالی است که بسیاری نیز به دلایل مختلف نظیر مقرون‌ به صرفه بودن، از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به عبور و مرور در داخل شهر می‌پردازند. زمانی که یک خیابان به گونه‌ای طراحی شود که جوابگوی رفع نیازهای اقشار مختلف جامعه با توانایی‌های متفاوت جسمی و حتی مالی باشد، آنگاه باعث تردد بیشتر مردم می‌شود. این کار در نهایت به جلوگیری از تلف شدن زمان، افزایش بهره‌وری کوتاه مدت و در نتیجه رونق اقتصادی کمک زیادی خواهد کرد.

رونق اقتصاد محلی

زمانی که یک خیابان، امنیت و راحتی را برای تمام کاربران فراهم آورد. آنگاه افراد بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند. اگر مردم بتوانند به راحتی خود را به مراکز خرید برسانند، تمایل آن‌ها برای بازدید از چنین مکان‌هایی افزایش می‌یابد. در عوض به عنوان مثال در خیابان‌هایی با محوریت خودروها، هر چند فروشگاه‌هایی مجلل وجود داشته باشد اما امکان بی‌رونقی آن‌ها نیز هست چرا که دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و سایرین به خاطر نبود امنیت در این خیابان‌ها، از تردد در آن‌ها مأیوس می‌شوند که این امر به سهم خود فعالیت اقتصادی را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دوستدار محیط زیست

در خیابان‌هایی که در مالکیت خودروها و سایر وسایل حمل و نقل موتوری قرار دارد انتشار گاز دی اکسید کربن و صدای بوق خودروها بسیار بیشتر از سایر انواع خیابان‌های شهر است. به همین دلیل مردم ساکن در چنین خیابان‌هایی بیشتر از سایرین از کیفیت پایین هوا و آلودگی صوتی رنج می‌برند و به اختلالات جسمی و روحی متفاوتی نظیر اختلال در خواب، شنوایی و مشکلاتی قلبی-عروقی مبتلا می‌شوند. بدیهی است که در خیابان‌های چند منظوره، این مشکلات به میزان بسیار کمتری وجود دارد  چرا که بسیاری از کاربران از طریق دوچرخه یا پیاده‌روی در آن‌ها عبور و مرور می‌کنند و همین امر کاهش انتشار گازهای آلاینده و سر و صدا را در پی دارد.

کد خبر 444474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.