موفقیت روش IUI در بین روش‌های درمان ناباروری چقدر است؟

عضو هیئت علمی پژوهشکده زیست فناوری رویان درباره روش تلقیح داخل رحمی یا IUI و میزان موفقیت آن توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زوج‌های جوان بسیاری با مشکل ناباروری روبرو هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که شانس بارداری زوج‌های نابارور که هیچ نوع از روش درمان‌های باروری را انجام نداده‌اند، در هر دوره قاعدگی حدود یک تا پنج درصد است، اما احتمال بارداری کسانی که درمان IUI را انجام داده‌اند، در هر یک از دوره‌های قاعدگی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد است. تلقیح داخل رحمی (IUI) که به عنوان تلقیح مصنوعی نیز شناخته می‌شود، یک روش باروری مؤثر است که شانس بارداری یک زن نابارور را افزایش می‌دهد. در روش IUI اسپرم فرآوری شده و متمرکز مستقیماً در رحم قرار می‌گیرد و در مقایسه با درمان‌های مشابه مانند لقاح آزمایشگاهی، ارزان‌تر و کم خطرتر است.

تلقیح داخل رحمی (IUI) یک روش کمکی برای بارداری محسوب می‌شود که شامل قرار دادن مستقیم اسپرم در رحم زن طی فرآیند تخمک گذاری است و گاهی اوقات با مصرف داروهای باروری ترکیب می‌شود تا شانس لقاح را افزایش دهد. برای آگاهی بیشتر از این روش درمانی با مرضیه تولائی، عضو هیئت علمی پژوهشکده زیست فناوری رویان گفت و گویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

روش تلقیح داخل رحمی چیست؟

تلقیح داخل رحمی (IUI) به فرایند تزریق اسپرم شسته شده به داخل رحم گفته می‌شود که طی این روش اسپرم‌های شسته‌ شده از طریق واژن و دهانه رحم داخل رحم و در نزدیکی لوله فالوپ قرار می‌گیرد و منجر به افزایش تعداد اسپرم نسبت به رابطه زناشویی طبیعی داخل رحم می‌شود. احتمال باروری تخمک در این روش افزایش می‌یابد. موضوع قابل توجه اینکه IUI اغلب با مصرف داروهایی مانند لتروزول، کلومید، گنادوتروپین همراه با hCG می‌تواند منجر به افزایش تعداد تخمک‌ها و آزاد شدن آن‌ها شود.

احتمال تولد نوزاد زنده و چند قلوزایی در هر دوره تلقیح داخل رحمی چقدر است؟

درصد تولد زنده در هر سیکل IUI یا همان روش تلقیح داخل رحمی حدود پنج تا ۱۵ درصد و احتمال چند قلوزایی به ازای هر حاملگی، هشت تا ۳۰ درصد گزارش شده است. میزان حاملگی با IUI نسبت به روش‌های دیگر کمک باروری کم بوده و میزان چند قلوزایی به ازای هر حاملگی در این روش بالاست. ۵ تا ۵.۲ درصدسیکل‌های IUI به دو قلو ، سه قلو یا چند قلوزایی منجر می‌شود.

درمان ناباروری با IUI در مقایسه با IVF چگونه است؟

درمان IUI در مقایسه با IVF به ازای هر حاملگی ، دارای میزان تولد زنده پایین‌تری است، به طوری که حدود دو تا ۱۰ برابر میزان تولد زنده کمتر خواهد بود و میزان تولد چندقلویی، حدود هشت تا ۳۰ برابر در این روش بیشتر است، اما درمان IUI پنج تا ۴۰ برابر ارزان‌تر از IVF است.

میزان موفقیت روش تلقیح داخل رحمی به چه مواردی بستگی دارد؟

میزان موفقیت IUI به سن زنان، دلیل ناباروری، داروهای مصرفی در آن سیکل، تعداد فولیکول‌های یک زن که منعکس کننده ذخیره تخمدان است، کیفیت لوله‌های رحمی و کیفیت اسپرم بستگی دارد. در مطالعه‌ای بیش از ۱۷ هزار سیکل IUI بررسی شد و نشان داد که میزان موفقیت IUI با افزایش سن زنان کاهش می‌یابد؛ البته این پدیده در روش IVF نیز صادق بوده و لازم است بدانیم که در هر شرایط سنی میزان موفقیت IVF به مراتب بالاتر از IUI است.

بهترین نوع دارو برای افزایش میزان موفقیت روش IUI چیست؟

در مورد تأثیر نوع دارو بر میزان موفقیت IUI در بیماران جوان مبتلا به ناباروری با دلیل ناشناخته، می‌توان گفت که میزان تولد زنده و چند قلوزایی در افرادی که گنادوتروپین مصرف کرده‌اند، نسبت به افرادی که کلومید و لتروزول مصرف کردند بیشتر است، تعیین اینکه کدام دارو بهترین نتیجه و کم‌ترین خطر را دارد به نظر متخصص بستگی دارد، اما امروزه بیشتر پزشکان لتروزول و کلومید را بهترین گزینه برای درمان بیماران در نظر می‌گیرند.

علاوه‌ بر مصرف داروها چه مواردی در موفقیت‌آمیز بودن این روش مؤثر است؟

تعداد فولیکول‌هایی که از تخمدان‌های یک زن گرفته می‌شود نیز با میزان موفقیت درمان ارتباط دارد. بهترین تجزیه و تحلیل تا امروز توسط یک تیم هلندی انجام شد. آن‌ها داده‌های ۱۴ مطالعه را که شامل ۱۱ هزار سیکل بود، ترکیب کردند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که با افزایش تعداد فولیکول، احتمال باروری و احتمال چندقلویی افزایش می‌یابد. همچنین سلامت لوله‌های رحمی زنان و کیفیت مناسب اسپرم نیز از دیگر عوامل مؤثر در میزان موفقیت IUI است.

کد خبر 444404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.