پاندمی ویروس‌های کرونا و آنفلوآنزا در پاییز

یک دکترای ویروس شناسی گفت: پاندمی همزمان ویروس‌های کرونا و آنفلوانزا در فصل پاییز می‌تواند اثرات بسیار شدیدتری را به خصوص برای افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشد.

شراره مقیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه راه اصلی انتقال ویروس کرونا از طریق تنفس است، اظهار کرد: برخلاف زمانی که گفته می‌شد، احتمال انتقال از طریق سطوح بالا است یا پایداری ویروس کرونا روی سطوح زیاد است، این موضوع بر طبق مقاله‌هایی که اخیراً ارائه شده تأیید نمی‌شود.

وی افزود: بر این اساس میزان پایداری ویروس کرونا روی سطوح همانند سایر ویروس‌هاست، اما با سردتر شدن هوا، افراد در محیط‌های بسته و در تماس بیشتری با یکدیگر هستند؛ بنابراین سطوح بیشتر آلوده می‌شود و زمانی که فرد دست خود را به آن‌ها می‌زند و مستقیماً دست آلوده را به چشم، دهان یا بینی نزدیک می‌کند ویروس راحت‌تر منتقل می‌شود.

این دکترای ویروس شناسی با بیان اینکه در فضاهای بسته احتمال انتقال ویروس کرونا بیشتر است، خاطرنشان کرد: زمانی که جریان هوا وجود نداشته باشد، ویروس در محیط بسته باقی می‌ماند. افراد در محیط‌های بسته در نزدیکی یکدیگر هستند که همین امر موجب می‌شود ضریب انتقال ویروس کرونا افزایش پیدا کند.

مقیم ادامه داد: تزریق واکسن آنفلوانزا ارتباطی با کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا ندارد؛ البته ممکن است تا حدی پاسخ‌های ایمنی ذاتی را تحریک کند؛ اگرچه این نوع واکسن، واکسن ویروس کشته شده است و احتمال ایجاد پاسخ‌های ایمنی ذاتی در آن کمتر است.

وی افزود: با توجه به اینکه واکسن آنفلوانزا حاوی آنتی ژن بوده و ممکن است موجب تحریک پاسخ‌های ایمنی ذاتی شود، می‌تواند تا حدی روی پاسخ‌های ایمنی برای ویروس کرونایی که همزمان یا در زمان کوتاهی وارد بدن می‌شود تأثیر داشته باشد.

این دکترای ویروس شناسی تاکید کرد: به طور کلی ویروس آنفلوانزا واکسن جداگانه‌ای دارد و پاسخ ایمنی آن نیز از ویروس کرونا مجزاست؛ بنابراین استفاده از آن در برابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد نمی‌کند.

مقیم تصریح کرد: در زمان شیوع فصلی ویروس آنفلوانزا نیز پاندمی وجود دارد و افراد باید در پاندمی‌ها از واکسن استفاده کنند. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که دو عفونت همزمان می‌تواند اثرات بسیار شدیدتری را به خصوص برای افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای داشته باشد و بیماری وخیم‌تر شود.

وی گفت: همزمان با شروع فصل شیوع ویروس آنفلوانزا، پاندمی ویروس می‌تواند برای افرادی که بالای ۶۰ سال هستند مشکل ایجاد کند و قطعاً چنانچه یک بیماری تنفسی دیگر مانند کرونا به آن اضافه شود، میزان مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 444333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.