جهان و چالش آموزش کودکان در سایه بیماری کرونا

وضعیت شیوع ویروس کرونا در شرایط آغاز سال تحصیلی جدید، والدین، بخش‌های بهداشتی و مدارس را با چالش‌های منحصر به ‌فرد و خاصی مواجه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هرچند در اقصی نقاط جهان مدارس در حال گشایش هستند و حتی بسیاری از آن‌ها بازگشایی شده است، هنوز هم گفتگوها درباره چگونگی ادامه روند کار آموزش و پرورش و نحوه دسترسی کامل دانش‌آموزان به تمام امکانات آموزشی در عین حفظ ایمنی و سلامت آن‌ها با توجه به برقرار بودن خطر شیوع ویروس کرونا در جریان است. بازگشایی مدارس با آغاز سال تحصیلی جدید به ایجاد چالش‌های خاصی برای والدین در سراسر کشورهای جهان منجر شده است و اکثر آن‌ها تلاش می‌کنند با کسب اطلاعاتی به اتخاذ تصمیمات آموزشی اقدام کنند.

از سوی دیگر با انتشار شایعات و اطلاعات نادرست گسترده‌ای مبنی بر مخفی‌کاری‌های مدارس که مطابق با آن گفته می‌شود مدارس تنها در صورتی درباره موارد ابتلا به کووید -۱۹ درون خود اطلاعاتی در اختیار والدین قرار می‌دهند که فرزندانشان مستقیماً در معرض آن قرار گرفته باشند، هرج‌ومرج‌های بسیاری شهرهای سراسر دنیا و نظام‌های آموزشی را در بر گرفته است و دسترسی نداشتن به هیچ‌گونه سیستم مشخصی برای پاسخ‌گویی به والدین نگران درباره تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در مدارس باعث شده است که این شرایط بدتر شود، خودداری مدارس از ارائه این اطلاعات نیز باعث افزایش گمانه‌زنی‌ها شده است.

در این میان بعضی از مناطق تنها اطلاعاتی محدود در رابطه با تعداد موارد ابتلای به کرونا در مدارس را بدون اعلام اسامی مناطق و مدارس ارائه می‌دهند و یا تنها به انتشار اطلاعاتی جزئی درباره پرونده‌های مبتلایان در سایت‌ها اقدام می‌کنند که این امر با دلسردی و استرس والدین همراه بوده است. به همین دلیل بسیاری از آن‌ها خواستار شفافیت بیشتر در زمینه اقدامات انجام گرفته در مدارس به منظور پیشگیری از انتشار بیشتر کووید -۱۹ و همچنین تعداد مبتلایان به این بیماری در مدارس شده‌اند چرا که این شفافیت، تصمیم‌گیری درباره امور و اماکن آموزشی را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند.

انتشار اطلاعات ابتلا به کرونا در مدارس جهان چگونه است؟

به منظور اطلاع رسانی به والدین در بعضی از شهرهای جهان سایت‌های دولتی برای ارائه اطلاعات مربوط به کووید -۱۹ و اعلام موارد ابتلا به کرونا در مدارس اختصاص یافته است که شیوع این ویروس را در میان افراد حاضر در یک کلاس، تیم و دفتر در دوره‌های ۱۴ روزه گزارش می‌دهد. برخی دیگر نیز در حال ایجاد زیرساخت‌های فنی مورد نیاز در وب‌سایت‌های خود برای به‌اشتراک گذاشتن بخشی از اطلاعات موجود در این زمینه هستند که البته بررسی‌ها برای تعیین جزئیات قابل انتشار این اطلاعات در میان این دسته از کشورها هنوز ادامه دارد. در بعضی کشورها نیز پرونده‌های مربوط به موارد مبتلا به ویروس در مدارس و انتشار اطلاعات مربوط به آن‌ها برای عموم به مناطق مدرسه‌ای منفرد واگذار شده است.

مقامات محلی بسیاری نیز اعلام کرده‌اند که برای اشاعه اطلاعات مربوط در این زمینه از وب‌سایت رسمی ویروس کرونا استفاده خواهند کرد اما با این حال نه به فن‌آوری‌های لازم برای ایجاد صفحات مخصوص برای مدارس مجهز هستند و نه کارمندانی در اختیار دارند که برای راه‌اندازی این بخش اطلاعات و مهارت‌های لازم را داشته باشند. در این راستا بخش‌های بهداشت این مناطق روی مواردی تمرکز کرده‌اند که به طور خاص در مدارس به بیماری مبتلا شده‌اند هم‌چون نحوه تعیین اینکه چه کسی در معرض خطر است و این گونه شیوه‌های اطلاع رسانی به آن‌ها و والدین‌شان را در رأس امور قرار داده است.

در بعضی از نقاط ایالات متحده آمریکا با توجه به افزایش آمار ابتلای دانش‌آموزان مدارس و کارمندان ادارات آموزش و پرورش، جامعه مدارس به عنوان مناطق پرخطر برچسب‌گذاری شده و بدین‌ترتیب برای برگزاری دوره‌های آموزشی در آن‌ها، به‌صورت ترکیبی از کلاس‌های مجازی و حضوری (با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی) در کنار هم برنامه‌ریزی شده است. در این مناطق چنانچه دانش‌آموزان یا کارمندان به کرونا مبتلا شوند، اطلاعاتی در مورد وضعیت بیماری و یا شرایط قرنطینه آن‌ها نیز منتشر خواهد شد. البته عملکرد مسئولان در انتشار اخبار مربوطه بسیار محتاطانه است و آن‌ها هرگز اطلاعاتی ارائه نمی‌دهند که به شناسایی فرد و نقض حریم خصوصی او منجر شود.

انتشار آمار موجود در مدارس این مناطق باعث شده است که بسیاری از والدین از اقدامات نظام آموزشی کشور خود قدردانی کنند زیرا در شرایط فعلی که بی‌اعتمادی بالایی نسبت به شیوع کووید -۱۹ در سراسر جهان به چشم می‌خورد، اشاعه این‌گونه اطلاعات نقش مهمی در جلب اعتماد والدین داشته و نیز در تصمیم‌گیری آن‌ها برای فرستادن یا ممانعت از رفتن فرزندان‌شان به مدارس بسیار مؤثر بوده است. با وجود این به دلیل دشوار بودن اثریابی فرد مبتلا به دلیل تماس زیاد دانش‌آموزان با هم در طول ساعات درس تربیت بدنی و صرف ناهار لازم است که مسئولان این بخش‌ها هوشیارانه و سریع عمل کنند و با کار تیمی به سنجش دقیق موقعیت‌ها و اتفاقات رخ‌ داده بپردازند، همچنین دقت داشته باشند که در صورت ابتلای یک دانش‌آموز به ویروس کرونا لازم است کنترل سلامتی والدین و خواهر و برادرهای او نیز مدنظر قرار گیرد.

کد خبر 444329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.