ارائه سهام به فرزندان سوم و چهارم چاره درد رشد منفی جمعیت نیست

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: پیشنهادات مقطعی و وابسته به متغیرهای دیگر چاره درد رشد منفی جمعیت نیست و نمی‌تواند به حل این مشکل کمکی کند.

به گزارش ایمنا، محمد مهدی تندگویان، اظهار کرد: به نظر می‌رسد، اختصاص مشوق‌های مقطعی در تمام زمینه‌ها از قبیل ازدواج و فرزند آوری پاسخگو نیست و مشوق‌های ما باید به صورت مادام‌العمر و بدون وابستگی به متغیرهای دیگر باشد.

وی با بیان اینکه مشوقی مانند بورس کاملاً وابسته به متغیرهای دیگر است، ادامه داد: سود و ضرر مشوقی مانند بورس و اینکه به طور دقیق در چه دوره‌ای امکان استفاده از آن وجود دارد مشخص نیست.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به بلاتکلیفی مردم در بحث‌هایی مثل سهام عدالت، افزود: منظور از مشوق‌های دائمی، مشوق‌هایی است که به صورت ملموس در زندگی خانواده‌ها لحاظ شود مانند معاف شدن از مالیات به صورت پلکانی و به تعداد فرزندان، معاف شدن از پرداخت‌های درمان و بیمه به صورت پلکانی و یا افزایش حقوق به صورت کاملاً مشخص و مشهود و نه به عنوان یک کمک عائله‌مندی که تأثیر چندانی هم نخواهد داشت.

تندگویان معتقد است این مشوق‌ها باید بر مبنای تعداد فرزندان به طور دقیق و مادام‌العمر بر میزان افزایش حقوق و یا تأثیر آن برای بازنشستگی را مشخص کند.

وی با بیان اینکه ارائه مشوق‌هایی مانند وام نمی‌تواند در مباحث افزایش جمعیت و ازدواج کمکی کند، اظهار کرد: باید یک بررسی اساسی در زمینه رسیدن به جمعیت جایگزین انجام شود تا جمعیت جانشین کشور به سمت جلوگیری از کاهش رشد جمعیت و کاهش رشد منفی جمعیت برود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تشریح کرد: باید تعداد فرزندان را به عنوان هدف مشخص، خانواده ایده‌آل را طبق آن شناسایی و سپس بر مبنای آن مشوق‌های دائمی برای خانواده‌ها لحاظ کنیم، در غیر این صورت با مشوق‌های کوتاه مدت، مقطعی و وابسته نمی‌توان به افزایش زاد و ولد دست یافت.

به گفته تندگویان، باید جایگاه خانواده را در دریافت‌هایی پرداختی دولت نظیر وام‌هایی که در مباحث تولید، اشتغال، مسکن و تمام امکانات رفاهی نظیر مسکن مهر مشخص کنیم و به گونه‌ای نباشد که افراد مجرد بتوانند از تمامی تسهیلات استفاده کنند و دیگر انگیزه‌ای برای تشکیل خانواده نداشته باشند.

وی افزود: علاوه بر بحث ازدواج باید به صورت هدفمند تعداد موالید خانواده ایرانی مشخص شود و بر مبنای آن مشوق‌های ثابت، دائمی و همیشگی را لحاظ کنیم.، همچنین خانواده‌ی نمونه ایرانی مدنظر باید در دریافت سایر تسهیلات و مشوق‌هایی که از سوی دولت پرداخت می‌شود در اولویت قرار بگیرند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان مشوق‌های موجود در زمینه زنان باردار و ناباروری را ناکافی و بی تأثیر دانست و اختصاص مشوق‌های مناسب برای زنان باردار، رایگان کردن خدمات درمانی برای نازایی در کشور را گامی مؤثر جهت افزایش زاد و ولد عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: می‌توان برای حضور همسران در خانه به طور مشخص دستورالعمل تدوین کرد که در هنگام بارداری خانم، مشوقی در دوره‌ی کاری همسر لحاظ شود و همسر خانمی که باردار است در منزل کنارش باشد و در انجام امور کمکش کند.

تندگویان معتقد است می‌توان در پرداخت‌های سرپرست خانواده به عنوان مردی که تعداد موالیدش افزایش می‌یابد مشوق‌هایی ثابت لحاظ شود.

وی به ایسنا گفت: با توجه به اینکه بیماری کرونا می‌تواند در حوزه جمعیت یک هشدار جدی ایجاد کند، اگر این موارد انجام نشود با کاهش ازدواج و زاد و ولد و در نهایت کاهش جمعیت مواجه خواهیم شد و ما به طور جد نگران رشد منفی جمعیت تا هنگامی که این بیماری اتمام یابد، هستیم.

کد خبر 443997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.