توسعه تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی مشهد

معاون خدمات شهری شهردار مشهد از توسعه تجهیزات و امکانات آتش نشانی در سه سال اخیر خبر داد و گفت: دو ایستگاه شاهنامه و مجد به ایستگاه‌های آتش نشانی مشهد اضافه شده است.

مهدی یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در طول سه سال گذشته تعداد هشت دستگاه خودرو وارد بدنه عملیاتی آتش نشانی مشهد شده و ۳۸ دستگاه خودرو نیز در حال تأمین اعتبار و خرید است، همچنین ۵۰۵۸ قلم تجهیزات عملیاتی خریداری شده و به امکانات این سازمان اضافه شده است.

وی از آموزش ۵۳۵ نفر از آتش نشانان جدید این سازمان خبر داد و گفت: این دوره‌های آموزشی با هدف آمادگی نیروهای جدید برای ورود به بدنه سازمان و فعالیت در ایستگاه‌های آتش نشانی برگزار می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد ادامه داد: تحویل گیری ۱۲ دستگاه بی‌سیم و ارتباط الکترونیکی در زیر سطح زمین، تحویل گیری و برگزاری دوره‌های آموزشی خلبانی پهپاد مانیتورینگ عملیات‌های آتش نشانی، تحویل گیری خودروهای اطفای حریق مناسب حرکت در خیابان‌های کم عرض، تحویل گیری سناریوهای عملیاتی مدیریت دود برای چهار ساختمان پرخطر شهر مشهد و تحویل گیری دستگاه تست فیس‌های تنفسی از دیگر اقدامات شده بشمار می‌رود.

وی با بیان اینکه جایگاه سازمان آتش نشانی مشهد در کشور در رده دوم و پس از تهران است، گفت: سال ۹۶ میانگین زمان حضور نیروهای آتش نشانی در صحنه حوادث چهار دقیقه و ۱۵ ثانیه بود که این زمان در حال حاضر به چهار دقیقه و ۲۱ ثانیه کاهش یافته است.

افزایش ایستگاه‌های آتش نشانی در سال جاری

یعقوبی با تاکید بر اینکه بر اساس استانداردها باید به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت یک ایستگاه آتش نشانی در شهرها احداث شود، افزود: این سازمان هم اکنون ۵۰ ایستگاه و پایگاه آتش نشانی در شهر مشهد دارد و بر اساس برنامه‌ریزی در سال ۹۹ چند ایستگاه دیگر اضافه خواهد شد.

وی اظهار کرد: تا پایان سال ۹۸ تعداد ۲۶۲۰ نفر آتش نشان داوطلب آموزش دیده‌اند و تعداد یکصد نفر آتش نشان داوطلب به صورت ثابت با سازمان همکاری می‌کنند.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با بیان اینکه در سال جاری بیشترین تماس‌ها در خصوص حوادث آسانسور، محبوسی و حریق ضایعات بوده است، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه حوادث مرتبط با آسانسور ۳۶ درصد و حریق ضایعات و زباله خارج از ساختمان و وسایل نقلیه ۲۷.۶ درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در پنج ماهه ابتدایی سال جاری در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، یک‌هزار نفر از نیروهای مردمی، جهادی و آتش نشان داوطلب به مدت یک ساعت نحوه صحیح کار با دستگاه‌های ضدعفونی کننده و انجام عملیات ضدعفونی در معابر، اماکن آموزشی و عمومی سطح شهر را در مرکز آموزش سازمان فرا گرفته‌اند.

یعقوبی با اشاره به طرح ایجاد ساختمان جدید فرماندهی این سازمان واقع در نبش میدان ابوطالب، تصریح کرد: ساختمان فرماندهی جدید در زمینی به مساحت حدود ۱۰۴۷ متر در چهار طبقه احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از طبقات ساختمان جدید فرماندهی آتش نشانی مشهد مجهز به امکاناتی همچون دستگاه‌های ورزشی و استخر و واحد تاسیسات است و طبقه همکف شامل مواردی چون بخش انتظامات، سالن انتظار و انبار خواهد بود، ادامه داد: طبقه اول (طبقه اداری) محل استقرار نماینده‌های مقیم مرتبط با امور محوله مرکز فرماندهی از قبیل نماینده IT و اتاق سرور، کارشناس شبکه و تعمیرگاه بی‌سیم، روابط عمومی، تحلیل آمار، سالن جلسات عمومی، اتاق آموزش، طبقه دوم (طبقه مدیریتی) شامل اتاق رئیس مرکز فرماندهی، اتاق معاونت، دبیرخانه و مسئول دفتر، بایگانی، اتاق جلسات مدیریتی، آبدارخانه و طبقه سوم (سالن اپراتوری) شامل دو قسمت است که بخش نخست مختص استراحت و ریکاوری پرسنل شامل خوابگاه، آشپزخانه، اتاق تلویزیون و ورزشگاه با ورودی مجزا و تداخل نداشتن با ترددهای سالن اصلی و بخش دوم شامل سالن اصلی و به صورت دوبلکس جهت تفکیک فضای کاری اپراتور پاسخگوی بی‌سیم و تلفن ۱۲۵، تخصیص میز اپراتوری حرفه‌ای و استاندارد و به صورت کابین جهت هر اپراتور، میز مدیریت عملیات با تمام امکانات سمعی و بصری و امکان مانیتورینگ، دفتر کاری فرمانده شیفت، امکانات و تجهیزات تخصصی مورد نیاز است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد اظهار کرد: جهت طراحی مرکز فرماندهی ابوطالب الزامات پدافند غیر عامل در خصوص مراکز خاص دیسپچینگ و مرکز فرماندهی لحاظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه احداث دکل خود ایستاد مخابراتی در داخل محوطه مرکز و آسانسور انجام شده است، گفت: اجرای بستر کاملاً تخصصی و به روز مخابراتی جهت سامانه ۱۲۵ از قبیل اجرای رینگ فیبر نوری انجام شده که با توجه به موقعیت جغرافیایی و تقریباً در مرکز شهر بودن، امکان دید بهتر فرکانس با دکل‌های مخابراتی بی‌سیم خلج و قله زو و نزدیکی با مراکز مخابراتی فراهم می‌شود.

کد خبر 443972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.