تحلیل وضعیت بورس؛ احتمال کاهش بیشتر شاخص کل ضعیف است

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: هنوز برای مثبت ارزیابی کردن و تشخیص تغییر روند بازار زود است. اگرچه در حال حاضر احتمال کاهش بیشتر شاخص کل بورس وجود دارد اما این احتمال قوی نیست زیرا قیمت‌ها تاکنون اصلاح قابل توجهی را تجربه کرده و اکنون ارزندگی سهام در مقادیر جذابی برای خرید قرار دارد.

همایون دارابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره تحلیل وضعیت امروز بورس و روند صعودی بازار سهام اظهار کرد: هنوز برای مثبت ارزیابی کردن و تشخیص تغییر روند بازار زود است اما امیدوار هستیم بازار به سطح محکمی رسیده و شاهد ورود آن به فاز نوسانی باشیم.

وی افزود: اگرچه در حال حاضر احتمال کاهش بیشتر شاخص کل وجود دارد اما این احتمال قوی نیست زیرا قیمت‌ها تاکنون اصلاح قابل توجهی را تجربه کرده و اکنون ارزندگی سهام در مقادیر جذابی برای خرید قرار دارد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به تصمیمات روز پنجشنبه شورای عالی بورس گفت: تصمیمات خوبی در این شورا گرفته شده که نتایج آن در آینده نزدیک نمایان خواهد شد اما تحقق این مهم نیازمند گذشت زمان است.

دارابی درباره علت کاهش حجم معاملات بورس اظهار کرد: زمانی که قیمت‌ها به شدت افت می‌کند تمایل کمتری برای فروش دارایی وجود دارد بنابراین مدت زمانی نیاز خواهد بود تا شرایط به سمت افزایش حجم معاملات تغییر کند. به عبارت دیگر در مواقعی که افت سنگینی به صورت ناگهانی رخ می‌دهد پس از مدتی معامله‌گران دچار تردید در فروش می‌شوند که این امر در افت حجم معاملات نمایان می‌شود.

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد بازار بیش از اندازه دچار هیجان شده و امید است تا چند روز آینده شاهد رسیدن بازار به تعادل نسبی باشیم، هیجان‌زدگی‌ها به همان شدتی که در رشد بازار شگفتی‌ساز بوده در افت بازار نیز قابل مشاهده است.

دارابی افزود: بهتر است نگران نبوده و انتظار کنترل شرایط را در چند روز آینده داشته باشیم. وضعیت دلار هم حکم می‌کند که واگرایی شاخص و دلار مدت طولانی به طول نخواهد کشید. این مسئله عملاً تأثیر بسزایی بر بازار بورس دارد.

بورس تأثیر مثبتی بر کنترل تورم کشور ندارد

وی اضافه کرد: وضعیت امروز بازار سهام و دیگر بازارها نظیر خودرو نشان می‌دهد تئوری تأثیر مثبت بورس بر تورم کشور صحت ندارد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه در اقتصاد ایران ایرادات اساسی وجود دارد، گفت: در هر دقیقه، یک میلیارد تومان بر حجم نقدینگی کشور اضافه شده است بنابراین سالانه حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به مجموع نقدینگی کشور اضافه می‌شود.

دارابی افزود: این نقدینگی در عمل به مکانی نیاز دارد تا در آنجا سرگرم شود حال ممکن است این محل بازار سرمایه باشد که به کسی آسیب نزند یا در بازارهای دیگری نمایان شده و تورم شدیدی را رقم بزند.

وی اضافه کرد: یکی از استراتژی‌های کنترل نقدینگی این است که در بازارهای مالی از جمله بازار اوراق و سهام سرگرم شود تا به سمت بازار کالای حقیقی نرود. همه نقدینگی را نمی‌توان کنترل کرد بنابراین باید قبول کنیم که بخشی از نقدینگی روزانه کشور در بازارهایی همچون خودرو سرازیر شود.

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: در چهار ماه ابتدایی سال جاری، بورس نقش مهمی در هدایت نقدینگی کشور داشت اما متأسفانه با افزایش بی معنای سود بانکی شاهد اخلال در کارکرد کنترل نقدینگی توسط بازار سرمایه بودیم.

دارابی اضافه کرد: افزایش نرخ اوراق دولتی به کل اقتصاد کشور ضربه زده و عملاً تزریق تورم از این سمت به سایر بازارها، بر تامین مایحتاج مردم تأثیر مستقیم داشت.

کد خبر 443891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.