استفاده از فناوری‌های نوین چه کمکی به توسعه شهر می‌کند؟

یک کارشناس طراحی شهری گفت: استفاده از فناوری‌های نوین و ارتباط و تعامل آنها با سطوح مختلف مدیریتی، آموزشی و مردمی یک شهر می‌تواند سیاست‌های مدیران شهر در زمینه هوشمندسازی در حوزه مختلف را محقق کند.

امیر شکیبا منش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرسازی با رویکرد هوشمند سازی، دارای ماهیت بین رشته‌ای است بدین معنی که نگاه ما به شهر هوشمند نباید صرفاً انفورماتیک، با تاکید بر علوم داده و کامپیوتر باشد بلکه شهرسازی با تمامی ظرافت‌هایی که دارد باید بتواند از دانش‌های مختلف به نحو مطلوبی استفاده کند.

وی افزود: علوم مرتبط با شهرسازی باید از فناوری‌های نوین از جمله IT و ICT به نحو جدیدی استفاده کند و یک شهر ساز نباید صرفاً بر استفاده از ظرفیت‌های ذاتی این فناوری‌ها تاکید کند.

این کارشناس طراحی شهری خاطرنشان کرد: به منظور استفاده از ظرفیت‌های فناوری‌های نوین در شهرسازی هوشمند، ارتباط مؤثر با صنعت از جمله شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها اهمیت زیادی دارد و شهر و شهر ساز می‌تواند از طریق ارتباط با صنایع نوین به رفع مسائل شهری کمک کند.

وی عنوان کرد: لازم است ارتباط بین شرکت‌های فناور از جمله شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی با سیستم‌های مدیریت شهری، سیستم‌های آموزشی و شهروندان برقرار شود تا بتوان به شهرهای توسعه یافته و هوشمند دست پیدا کرد.

شکیبا منش با بیان اینکه حمل و نقل هوشمند یکی از لایه‌های مهم هوشمندسازی در شهرها است، تصریح کرد: این روزها حمل و نقل هوشمند در قالب استفاده از ظرفیت‌های فناورانه جای خود را در شهرهای کوچک و بزرگ باز کرده است، تاکسی‌های اینترنتی در شهرهای بزرگ متد وال شده است و بسیاری از شهروندان برای جا به جایی از آن استفاده می‌کنند و مدیریت ترافیک و چراغ‌های هوشمند در قالب سیستم هوشمندسازی شهرها نیز می‌تواند به زندگی هوشمندانه در فضای شهری منجر شود.

وی ادامه داد: استفاده از دوچرخه‌های هوشمند در تهران نوعی به‌کارگیری حمل و نقل هوشمند است تا شهروند بتواند نزدیک‌ترین دوچرخه به خودش را پیدا کند و از آن در سیستم اشتراک گذاری حمل و نقل استفاده کند، استفاده از این دوچرخه‌ها می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند و نفع اقتصادی برای سیستم حمل و نقل داشته باشد.

این کارشناس طراحی شهری تاکید کرد: محیط زیست شهری که از مباحث مطرح در شهرها است و از لایه‌های مهم شهر هوشمند به شمار می‌آید نیز می‌تواند از هوشمندسازی نفع ببرد، یکی از ابزارهایی که شهروندان هوشمند می‌توانند برای کنترل وضعیت محیط زیست شهر خود از آن استفاده کنند، حسگرهایی بوده که بسیار ارزان قیمت است.

وی افزود: این حس‌گرها در اختیار شهروندان قرار داده می‌شود تا آنها برای سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف شهر استفاده کنند، در این صورت است که مدیران شهر با یک ایستگاه هوا شناسی سر و کار ندارند بلکه با ده‌ها، صدها و هزاران حسگر در ارتباط هستند که استفاده کنندگان آن شهروندان هوشمند هستند.

این کارشناس طراحی شهری گفت: جداره‌های شهری هوشمند از دیگر امکانات یک شهر هوشمند است که می‌تواند سیاست‌های مدیران شهر در زمینه هوشمندسازی در حوزه محیط زیست را محقق کند، این جداره‌ها منجر به مصرف انرژی حداقلی می‌شود که متناسب با نوع کاربری داخل بنا است، این فناوری می‌تواند سازوکار استفاده از انرژی را مدیریت کند و منجر به توسعه محیط زندگی هوشمند برای یک شهر شود.

کد خبر 443838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.