ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان تصویب شد

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان به تصویب وزیر راه و شهرسازی رسید و به زودی ابلاغ می‌شود از راه اندازی سامانه پایش انرژی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده، درباره همکاری مرکز با دیگر سازمان‌های مرتبط در موضوع مدیریت بحران کشور به امضای تفاهم‌نامه همکاری که هفته گذشته با سازمان نقشه‌برداری به امضا رسید، اشاره کرد و گفت: بند "ض" ماده ۱۴ قانون جدید مدیریت بحران، مسئولیت‌هایی را برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نهاده است که این مسئولیت‌ها در تعامل و همکاری با سازمان‌های دیگر از جمله سازمان زمین‌شناسی، سازمان نقشه‌برداری، پژوهشگاه زلزله و دانشگاه‌ها و با تأمین مالی سازمان برنامه و بودجه و سازمان مدیریت بحران، انجام و پیگیری می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: مرکز در راستای انجام تعهدات خود تفاهم نامه‌هایی را با برخی از سازمان‌ها از جمله سازمان نقشه برداری به امضا رسانده است تا بتواند به وظایف خود در این‌باره جامه عمل بپوشاند.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: هماهنگی‌هایی از طریق سازمان مدیریت بحران انجام شده تا تفاهم نامه‌هایی با تک تک دستگاه‌ها به امضا برسد و از امکانات و توانمندی‌های سازمان‌های مرتبط استفاده شود تا بندهای بند "ض" ماده ۱۴ قانون جدید مدیریت بحران، عملیات و اجرایی شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران توضیح داد: با توجه به اینکه سازمان نقشه برداری، امکان تصویربرداری، GPS و امکانات ماهواره‌ای را دارد برای موضوعاتی همچون فرونشست، جا به جایی زمین به واسطه فشارهای تکتونیک و موضوع تغییراتی که در دو سمت گسل‌ها اتفاق می‌افتد می‌تواند مؤثر واقع شود. همچنین در موضوعات مرتبط با مسیر کانال‌ها و قنات‌ها که می‌تواند در شرایطی به فروریزش منجر شود، تعامل تخصصی بین همکاران مرکز و همکاران نقشه برداری بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد تا مرکز بتواند به وظایف خود مطابق قانون جدید مدیریت بحران عمل کند.

شکرچی زاده تغییر مدیریت سازمان نقشه برداری و سکان‌داری آن سازمان را به مدیریت مهندس جعفرزاده که پیش تر سابقه آشنایی با مرکز تحقیقات راه داشتند و در عین حال در مجلس دوره قبل نیز حضور داشتند نقطه عطفی برای تحقق برنامه‌های مرکز در راستای تحقق بخشیدن به برخی از موارد بند "ض" ماده ۴ قانون مدیریت بحران عنوان کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین در خصوص سامانه پایش انرژی و راه اندازی آنکه قرار بود پیش تر انجام شود، گفت: برنامه‌ریزی ها به گونه‌ای است که به زودی این اتفاق بیفتد.

وی اعلام کرد: ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان به تأیید وزیر راه و شهرسازی رسیده و به زودی ابلاغ می‌شود. افتتاح سامانه پایش انرژی می‌تواند به اهدافی که در مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان دنبال می‌کنیم کمک کند.

لازم به ذکر است، در بند "ض" ماده ۱۴ قانون جدید مدیریت بحران کشور آمده است، وزارت راه و شهرسازی (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) موظف به موارد زیر است:

۱- با رعایت ضوابط شورای‌عالی معماری و شهرسازی، نقشه حریم گسل‌ها را با اولویت کلانشهرها به همراه دستورالعمل‌های فنی نحوه ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها تهیه کند.

۲- نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زلزله، خطرپذیری (ریسک) لرزه‌ای در سطوح ملی، استانی و شهری را تهیه و تصویب کند و نقشه‌های طرح‌های تفصیلی شهری را بر آن اساس مورد بازبینی قرار دهد.

۳- سامانه‌های پاسخ سریع زلزله را از طریق توسعه شبکه ملی شتاب‌نگاری کشور در کلانشهرها راه‌اندازی کند.

۴ - مناطق (زون‌های) با خطر فروریزش و فرونشست را با در نظر گرفتن اثرات قنوات، گودبرداری، حفاری‌های زیرسطحی و مواردی از این قبیل در حوزه‌های شهری و در مسیر سامانه‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و در فرودگاه‌ها و بنادر تعیین و تمهیدات مهندسی در خصوص مقابله با فروریزش‌های شهری و فرونشست زمین را با هدف تدوین ضوابط و آئین‌نامه‌های مرتبط فراهم کند.

۵- ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه با کاربری‌های مختلف را با اولویت‌بندی کلانشهرها در برابر آتش‌سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش زمین انجام دهد.

۶- ارزیابی آسیب‌پذیری و اولویت‌بندی نشانه‌های (المان‌های) حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای را از دیدگاه خطر زلزله، فرونشست، فروریزش زمین با هدف شروع اقدامات اجرایی و ارتقای تاب‌آوری آنها انجام دهد.

۷- با همکاری وزارتخانه‌های نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات، قرارگیری شریان‌های حیاتی و مجموعه‌های مرتبط با سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها را در حریم گسل‌ها و مناطق (زون‌های) با خطر بالای زلزله، فرونشست و فروریزش زمین ارزیابی نموده و موارد را جهت شروع اقدامات اجرایی ارائه دهد.

کد خبر 443809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.