شیوع اعتیاد در استان اصفهان پایین‌تر از میانگین کشوری‌است/معتادان مستعد ابتلا کرونا هستند

رئیس شورای هماهنگی موادمخدر استان اصفهان گفت: نرخ شیوع اعتیاد استان ۲.۴ درصد است که در چند سال اخیر پایین‌تر از میانگین کشوری بوده و این نتیجه تلاش مردم و مسئولین در کنترل شیوع اعتیاد بوده است.

محسن یارمحمدیان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: استان اصفهان دارای حدود ۱۰۰ هزار معتاد به مواد مخدر است، که ۱۰ درصد این معتادان زنان هستند که معادل ۱۰ هزار معتاد زن است.

وی در خصوص نوع مواد مصرفی معتادان افزود: تریاک هنوز بیشترین مصرف را دارد و مواد صنعتی مانند شیشه و حشیش در جایگاه‌های بعدی قرار دارد. در بین جوانان مصرف مواد متفاوتی محبوبیت دارد که می‌توان به ماریجوانا اشاره کرد. هر چند ذکر این نکته ضروری است که مواد صنعتی در این چند سال سرعت مصرف بیشتری داشته و به احتمال فراوان در آینده شاهد پیشی‌گرفتن مصرف آن از دیگر مواد باشیم.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در خصوص میزان کشفیات در استان، تصریح کرد: سال گذشته ۳۸ تن انواع مواد مخدر در استان کشف شد و امسال هم از ابتدای فروردین ماه تا به حال حدود ۲۳ تن مواد مخدر کشف و ضبط شده است، گفتنی است میزان کشف مواد مخدر در کشور افزایش یافته که استان اصفهان نیز از این موضوع مستثنی نیست.

وی جایگاه استان اصفهان را در نرخ شیوع اعتیاد پایین‌تر از میانگین کشوری دانست و گفت: نرخ شیوع اعتیاد در کشور ۵.۴ درصد جمعیت است که شامل افراد ۱۵ تا ۶۵ سال می‌شود و استان اصفهان با نرخ ۲.۴ درصد شیوع اعتیاد، جمعیت معتاد آن کمتر از میانگین کشوری قرار دارد که این امر نتیجه تلاش مسئولان و مردم بوده است.

هیچ آشپزخانه تولید مواد صنعتی در استان نداریم

یارمحمدیان با اشاره به برخورد با آشپزخانه داران تولید مواد مخدر صنعتی در استان، خاطر نشان کرد: در گذشته با این آشپزخانه‌ها برخورد چندان قاطعی نمی‌شد اما در سال‌های اخیر با نظارت و برخوردها تعداد آنها کاهش داشته تا حدی که در سال جاری به یک یا دو مورد رسیده است. در حال حاضر شاید بتوان گفت که هیچ آشپزخانه تولید مواد مخدر صنعتی در استان نداریم.

وی در خصوص دسته بندی عاملان توزیع مواد مخدر، گفت: دستگیری‌ها به چهار دسته قاچاقچی، توزیع کننده، حمل کننده و نگهدارنده مواد مخدر تقسیم می‌شود و آخرین آمار موجود مربوط به سال گذشته است که نرخ کاهشی در این زمینه شاهد بودیم و طبق برنامه‌ها باید این روند کاهشی ادامه یابد که تحقیقات آینده آن را مشخص می‌کند.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در خصوص شهرستان‌های درگیر با پدیده اعتیاد استان اصفهان، گفت: از بین ۳۴ شهرستان، شهرهای اصفهان، فلاورجان، خمینی شهر و شهرضا آلوده‌ترین شهرهای استان هستند و انتظار می‌رود مسئولین با همراهی مردم، آمار اعتیاد را به حداقل برسانند.

مصرف مواد مخدر در زمان شیوع کرونا تغییری نداشته است

وی در ادامه افزود: در مدت مواجهه کشورمان با شیوع بیماری کرونا، میزان مصرف مواد مخدر در بین معتادان تغییری نداشته و آنها گویا ترسی از ابتلای این بیماری ندارند، در بین رصدهایی شده است معتادان در بدترین شرایط ممکن بوده‌اند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. در واقع سیستم ایمنی و تنفسی این افراد در سطح پایین کارکردی خود قرار دارد و این افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلای بیماری‌کرونا هستند.

یارمحمدیان با اشاره به فروش مواد مخدر در فضای مجازی گفت: پلیس فتا برای جلوگیری از فروش مواد مخدر در فضای مجازی تلاش زیادی کرده و تا به حال موفق بوده است که در ادامه نیز سعی می‌کنیم با همکاری آنها موارد موجود را کاهش دهیم.

وی در خصوص طرح‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، تصریح کرد: عمده فعالیت ما در بحث پیشگیری است و جمعیت هدف ما خانواده‌ها، دانش آموزان و دانشجویان هستند. طرح‌های زیادی امسال داشتیم که شیوع کرونا باعث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شد و اجرای آنها را به تعویق انداخت. به طور مثال طرح یاریگران زندگی برنامه گسترده‌ای است که در بحث پیشگیری و جلوگیری از مصرف مواد مخدر تلاش می‌کند و امیدواریم به زودی این طرح به کمک دستگاه‌های اجرایی استان عملی شود تا شاهد شیوع کمتر اعتیاد در استان باشیم.

کد خبر 443767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.