مجلس شورای اسلامی کجای امور است؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم؛

۱۹ شهریورماه

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی ایرادات شورای نگهبان در مورد طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر حوزه محیط زیست (اعاده شده از شورای نگهبان)، ‌ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم و سوال علی خضریان از وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

خودکفایی گندم استمرار نیافت

علی خضریان در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس و در جریان طرح سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی در مورد علت حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال ۹۴ و انحصار واردات گندم برای برخی افراد گفت: در قانون اساسی به عنوان میثاق ملی بخش کشاورزی، تعیین کننده دانسته شده و بر لزوم خوکفایی تأکید شده است. همچنان که رهبر معظم انقلاب هم در تأکیدات موکد و ادامه مسیر نورانی امام (ره) بر خودکفایی خصوصاً در کالاهای استراتژیکی مثل گندم تأکید کردند.

خضریان خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری با رویکرد آینده‌نگرانه خود از دهه ۸۰ خودکفایی را در دستور کار قرار دادند که این امر در سال ۸۳ محقق شد ولی استمرار نیافت. در دو سال گذشته هم مسئولان دولت و وزرای جهاد کشاورزی می‌گویند ما در تولید گندم خودکفا هستیم. چرا حتی آقای خاوازی با اعلام این حرف خلاف واقع که ما خودکفا شده‌ایم زمینه این را فراهم می‌کنند که همه نظاره‌گر ورشکستگی ما باشند که کشور را دچار بحران می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به مواد ۶ و ۷ سیاست اقتصاد مقاومتی در مورد تامین امنیت مواد غذایی گفت: متاسفانه به این موضوع بی توجهی شده و ردیف اعتباری طرح خودکفایی گندم از سال ۹۴ حذف شده که بی سابقه است انگار جریانی می خواهد با دست خود ما را در داخل کشور زمین گیر کند.

خاوازی: برای مصرف داخلی گندم نیازی به واردات نداریم

کاظم خاوازی در جریان جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن پاسخ به سوال نماینده تهران در خصوص علت حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال ۹۴ و انحصار واردات گندم برای برخی از افراد خاص چیست؟ بیان کرد: این سوال به سال‌های ۹۳ و ۹۴ بازمی‌گردد و همان طور که مطلع هستید بنده از اردیبهشت‌ماه وارد وزارتخانه شدم اما به احترام آقای خضریان همه اسناد را عادلانه بررسی کردم. براساس ماده ۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت طرح‌های تملک دارایی در بازه زمانی مشخص شروع شده و در زمان مشخصی نیز پایان می‌یابد. طرح خودکفایی گندم نیز از سال ۸۲ آغاز شده و در سال ۹۲ پایان یافته است. هدف از این طرح تولید ۱۱۷.۳ میلیون تن گندم بوده است که در این طرح ۱۴۱ میلیون تن گندم تولید شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: طرح خودکفایی گندم در فاصله سال ۸۲ تا ۹۲ اجرایی شده است و طرح دیگری تحت عنوان ضریب خوداتکایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی از سوی سازمان برنامه و بودجه به تصویب رسیده و جایگزین این طرح شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: براساس بررسی‌هایی که بنده انجام داده‌ام در پنج سال پایانی طرح خودکفایی گندم ۴۹.۵ میلیون تن گندم تولید شده است که به طور میانگین سالیانه ۹.۹ میلیون تن می‌شود اما در پنج سال بعد از پایان این طرح و آغاز طرح خوداتکایی در محصولات راهبردی، تولید گندم به ۶۵.۲ میلیون تن رسیده است که به طور میانگین سالانه ۱۲ میلیون تن می‌شود. از نظر خرید نیز در پنج سال پایانی طرح خودکفایی گندم ۹۲ میلیون تن گندم خریداری شده است و در پنج سال بعد از پایان این طرح ۴۵ میلیون تن خرید گندم داشته‌ایم.

طغیانی: امواج جنگ اقتصادی دشمن کشتی اقتصاد کشور را در بر گرفته است

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در نطق میان دستور جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که امواج جنگ اقتصادی دشمن کشتی اقتصاد کشور را بر گرفته است. همان کشتی که حتی در شرایط عادی هم بری از عیب و نقص نبود و انواع نارسایی‌ها و زیرساخت‌های غلط در آن وجود داشت.

وی ادامه داد: بلیه وابستگی به نفت سبب شده که همواره تعمیر و نوسازی اساسی این کشتی به تاخیر بیفتد. امروز مردم از ما نمایندگان می‌پرسند علت گرانی‌های اخیر، اتفاقات بازارهای مسکن، ارز و خودرو و همچنین علت ریزش‌های اخیر در بازار بورس چیست؟ چه‌طور قیمت‌هایی که دو تا سه سال قبل بیشتر به شوخی شبیه بود امروز باورپذیر شده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به عنوان متخصص حوزه اقتصاد می‌گویم این موضوع ثمره تلخ بی‌توجهی به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، عدم تمرکز به اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور و هفت سال جست‌وجوی حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور در خارج از مرزها است. این ثمره تلخ عدم توجه به تامین داخلی نیازهای کشاورزی و کاهش ارزبری واردات نهادهای کشاورزی به دامی است که حاصل آن افزایش قیمت محصولات دامی و کشاورزی است. حل آن یک شبه امکان‌پذیر نمی‌باشد. وزارت جهاد کشاورزی و دولت به مردم گزارش دهند در این هفت سال در بحث کاهش ارزبری این محصولات چه کرده‌اند.

وی ادامه داد: این ثمره تلخ عدم مهار سیل نقدینگی سرگردان در اقتصاد کشور است. بانک مرکزی و دولت به مردم گزارش بدهند که برای حل مساله‌ی نقدینگی و رفتارهای بانک‌های دولتی، خصوصی و خصولتی در اقتصاد کشور چه کرده است؟ این ثمره عدم توجه به تسهیل تولید و ایجاد زیرساخت‌های صادراتی و ارزآوری است که یک شبه حل نمی‌شود ولی هفت ساله می‌توانست حل شود. این ثمره عدم توجه به خام‌فروشی و ایجاد ظرفیت پالایش نفت و تولید فرآورده در داخل است که امروز می‌توانست تحریم‌پذیری کمتری داشته باشد ولی در هفت سال گذشته غیر از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که میراث دولت قبل است کاری در این زمینه انجام نشده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون در مقطعی قرار داریم که فقط افسوس خوردن از بی‌عملی گذشته دردی از مردم علاج نمی‌کند. با این حال قطعاً گشایش با ایجاد بدهی بزرگ ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی برای آیندگان هم راه‌حل مساله نیست یعنی بیماری کشور تنها با تغییر طبیب و نسخه بهبود پیدا نمی‌کند بلکه با حل مسائل و با صرف داروهای تجویز شده بهبود می‌یابد که آن هم انجام سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اصلاح جدی نظام‌های مالیاتی، بانکی، بودجه‌ای، ارزی کشور و تسهیل موضوع تولید به منظور جهش تولید است.

طغیانی اظهار کرد: مردم بدانند فرزندان متخصص و انقلابی آنها در مجلس یازدهم حتی لحظه‌ای از مشکلات آنها غافل نیستند و چشم بیدار آنها ناظر عملکرد اقتصادی کشور است. کار و فعالیت در مجلس یازدهم برای پیگیری و حل مسائل اقتصادی کشور شبانه‌روزی است اما حجم مسائل اقتصادی نیز با سرمنشأ داخلی و خارجی کم نیست. طرح‌هایی در مجلس یازدهم در قالب اقتصاد مردمی مطرح شده که در حال پیگیری است. ما به این طرح‌ها امید تحول‌آفرینی داریم. با چشم گریان از مشاهده وضعیت معیشتی مردم طبقات محروم و سینه‌ای مالامال از خشم نسبت به بی‌تدبیری‌ها و سوء‌استفاده‌ها و رانت‌خواری‌ها ولی با دلی روشن به آینده تابناک اقتصاد ایران به پیش می‌رویم و امیدواریم این گام‌ها با نصرت الهی همراه شود.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم از جهت سخت‌افزاری ارتقاء پیدا کرده است. نمایندگانی جوان، مدیرانی اجرایی و افرادی با سابقه تقنینی در این مجلس حضور دارند، ولی باید توجه کرد که ارتقاء نرم‌افزاری مجلس شورای اسلامی در تحول آیین‌نامه داخلی آن است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به مسائل حوزه اقتصادی خود عنوان کرد: حق اصفهان با این سابقه درخشان در انقلاب اسلامی ادا نشده است. مسائل اصفهان در حوزه آب، اشتغال، محیط زیست و مهاجرت قطعاً ریشه مدیریتی دارد آن را به مسائل اجتماعی و اختلافاتی میان مردم با مردم نسبت ندهیم.

مجلس هفته آینده وضعیت بازار مسکن و بورس را بررسی می‌کند

علیرضا سلیمی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر خانه‌های خالی با استناد به اصول ۳۱ و ۲۲ قانون اساسی در اخطاری اظهار کرد: طبق اصل ۳۱ قانون اساسی داشتن مسکن حق هر ایرانی است و دولت موظف است با اولویت تامین مسکن نیازمندان به خصوص روستاییان و کارگران این نیاز را تامین کند. طبق اصل ۲۲ قانون اساسی باید حیثیت، جان و مال مردم از تعرض مصون بماند.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی با هدف افزایش عرضه مسکن و به دنبال آن کاهش قیمت، طرح مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته و ما در حال بررسی ایرادات هستیم، اما در همین فاصله دولت بازار مسکن را رها کرده به طوری که هفت درصد قیمت مسکن در ماه افزایش یافت. آقایان که می‌گویند مسئول اجرای قانون اساسی هستند چطور می‌خواهند اصول ۲۲ و ۳۱ قانون اساسی را اجرا کنند.؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آقایان می‌دانند که قیمت خودرو به کجا رسیده است. رییس جمهور به وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور رسیدگی این موضوع را داده حال این‌که این وزارتخانه وزیر ندارد انگار قرار است ساختمان وزارتخانه جلوی اوضاع را بگیرد. از طرفی دیگر قیمت مسکن هم افزایش زیادی داشته است، رییس جمهور عنایت بیشتری کند خودروسازان هم کمک کنند که مردم از شرایط ناراضی هستند.

وی ادامه داد: قیمت خودرو پرواز کرده و دارد به عرش می‌رسد و در این وضعیت آقایان تنها تماشاچی هستند.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: مجلس شورای اسلامی در یکشنبه هفته آینده در جلسه غیرعلنی وضعیت بازار مسکن، ارز و بورس را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نادران: قرائت بیانیه تشکر نمایندگان خوزستان از قالیباف خلاف آیین‌نامه بود

الیاس نادران در تذکری در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس با استناد به ماده ۱۱۴ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: بیانیه‌هایی که در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود باید به امضای حداقل نصف مجموع نمایندگان برسد. در جلسه گذشته آقای قالیباف اجازه دادند بیانیه نمایندگان خوزستان در تشکر از سفر ایشان به این استان قرائت شود در حالی که تنها ۱۵ یا ۱۶ امضا داشت. اگر این موضوع باب شود از فردا هر ۱۵ نفر توقع دارند بیانیه‌شان قرائت شود.

وی در تذکر دیگری مستند به مواد ۴۰ و ۶۰ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در ماده ۴۰ آیین‌نامه می‌گوید انتخابات کمیسیون ویژه مطابق رویه کمیسیون‌های دیگر است و ماده ۶۰ می‌گوید این انتخابات توسط مسن‌ترین فرد عضو کمیسیون برگزار و اعضا انتخاب می‌شوند. آقای قاضی‌زاده در جلسه کمیسیون ویژه تولید آمد و من معترض نشدم زیرا برایم اهمیتی نداشت ولی برای هیأت رئیسه خیلی بد است که قفسه سینه‌اش انقدر تنگ باشد که ۵ دقیقه ریاست ما برای برگزاری انتخابات هیأت رئیسه تحمل نشود.

نادران خاطر نشان کرد: ایشان باید رسماً از کمیسیون عذرخواهی کند زیرا حق مداخله و حضور نداشت و بی‌اجازه این کار را انجام داد.

نیکزاد که اداره جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: شما که پیشکسوت هستید این موضوع را آنجا مطرح می‌کردید. قطعاً آقای قاضی‌زاده هاشمی که مثل شما سوابقی دارند این موضوع را می‌پذیرفتند. احتمالاً تفاهم کردید و ایشان جلسه را برگزار کرده است.

رحیمی جهان آبادی: ۵۰ درصد از شهروندان یعنی زنان در اصلاح قانون انتخابات نادیده گرفته شده اند

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در نطق میان دستور جلسه علنی چهارشنبه مجلس ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) گفت: صد روز از عمر مجلس یازدهم، مجلس انقلابی گذشته است. آیا مجلس در رأس امور بود؟ آیا مجلس در انتهای امور بود یا در جریان امور قرار داشت؟ زمانی که اکثریت شما در این مجلس حضور نداشتید گمان می‌کردید که مشکل مجلس و مشکل کشور اصلاح طلبان هستند اما امروز به عینه می‌بینید که مشکل کشور نه اصلاح طلبان هستند و نه اصول‌گرایان بلکه مشکل فرصت‌طلبان و تصمیم‌گیران در سایه هستند.

وی خطاب به نمایندگان جدیدالورود به مجلس عنوان کرد: زمانی که در این مجلس حضور نداشتید گمان می کردید مشکل مجلس اصلاح طلبان هستند اما امروز می بینید که مشکل کشور نه اصلاح طلبی و نه اصولگرایی بلکه فرصت طلبان و تصمیم گیرندگان در سایه در کشور هستند.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: در این صد روزی که نماینده ملت در مجلس انقلابی هستید، قیمت برنج به ۴ برابر و خودرو به ۳ برابر افزایش یافته و ارزش پول ملی ۳۰۰ درصد سقوط کرده است، واردات کالاهای غیرضروری با ارز دولتی در حال انجام است، سهام عدالت به مردم داده شده و آنها فروخته اند اما پولی دریافت نمی کنند و در همین ایام دفترچه های بیمه روستایی از ۶۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان برای تمدید رسیده اما اقدامی نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای پایداری این نظام بیش از ۲۳۰ هزار شهید تقدیم شده، ابراز داشت: مسیری که ما می رویم نه مسیر ترسیم شده رهبری بوده، نه مسیر آرمان های انقلاب است و نه مسیری است که مردم از ما راضی و خشنود باشند.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اداره مفید و مطلوب کشور یعنی اینکه بتوانید برای مردم خود آسایش، آرامش، رفاه و پیشرفت را در کشور رقم بزنید، عنوان کرد: اما در کشوری که بیش از ۱۵۰ میلیارد بشکه ذخیره نفتی دارد، سومین دارنده گاز جهان است و خاک آن صادراتی است، مردم هرروز پشت درب مجلس ضجه میزنند.

رحیمی جهان آبادی اضافه کرد: مجلس انقلابی باید کار کارشناسی کند من اصلاح طلب هستم اما با حضور شما در مجلس به کارتان و قدرت انقلابی و تصمیم شما امید بسته بودیم و امید داریم لذا نگذارید این کشور تسلیم فرصت طلبان شود و به روزی بیفتد که نتوانیم در فضای خیابان ها ضجه مردم را بشنویم و امروز سکوت کنیم.

وی با اشاره به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که در حال اصلاح است، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد شهروندان که زنان هستند نادیده گرفته شده اند در حالی که کار امروز کار یدی نبوده و کار فکری است و هیچ زنی ضعیف تر از مردان در جهان نیست که ما آنها را حذف کرده ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: زنان در مجلس حضور دارند و هیچ زنی از مردی در مجلس به لحاظ فکری ضعیف تر نیست. میلیون ها اهل سنت ایران از انتخابات ریاست جمهوری حذف شده اند و دلیل آن مشخص نیست. شایسته سالاری مذهب نمی شناسد؟

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

۱۹ شهریورماه

جعفر قادری، علیزاده، حسین میرزایی، تقی نقدعلی، موسوی لارگانی، حاجی و نجابت به وزیر راه: لزوم تسریع در واگذاری قطعه ۸ آزادراه شیراز – اصفهان

ویس کرمی به وزیر کار و رئیس جمهور: لزوم رسیدگی به وضعیت رفاهی شهرستان های حوزه انتخابیه و توجه به شکایات جانبازان استان لرستان از رئیس بنیاد شهید این استان

علی نظری و ۱۷ نفر از نمایندگان به وزیر کار: چرا سازمان تامین اجتماعی سوابق ارفاقی مستمری بگیران مشاغل سخت و زیان آور جهت برخوردار از مزایای متناسب سازی اجرایی نمی کند.

عباس مقتدایی به رییس جمهور، وزیر آموزش و پرورش، وزیر نیرو و وزیر راه: تمرکز جدی بر صادرات سنگ فرآوری شده و ارزش افزوده حاصل از آن به جای خام فروشی، تسریع در تدوین رتبه بندی واقعی معلمان و ارائه آن به مجلس، اهتمام در تدوین برنامه جامع و بلندمدت در حوزه سنگ کشور، توسعه زیرساخت ها و افزایش کمی و کیفی آب شرب در مناطق روستایی شرق اصفهان، تشکیل کارگروه تخصصی در وزارت راه به منظور اتمام پروژه محور ورزنه به تالاب گاوخونی.

عباس مقتدایی و حسین میرزایی به وزیر بهداشت: اجرای آیین نامه نحوه فعالیت حوزه طب سنتی و فروش گیاهان دارویی، به رییس جمهور و وزیر نیرو: ضرورت تشکیل ستاد احیای زاینده رود و حضور نماینده صنف کشاورزان در این ستاد.

جعفر قادری به وزیر کار: اجرای ماده ۴۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران توسط صندوق بازنشستگی کشور.

کد خبر 443646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.