تصمیم لندن درباره بازنگری توافق برگزیت خشم اروپا را برانگیخت

تصمیم جنجالی نخست وزیر انگلیس درباره بازنگری بخش‌هایی از توافق برگزیت خشم اتحادیه اروپا را در پی داشته و از آن به‌عنوان نقض قوانین بین‌الملل یاد می‌شود.

به گزارش ایمنا، «اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا هشدار داده که اگر لایحه جدید دولت انگلیس در پارلمان این کشور به تصویب برسد، قوانین بین‌الملل را نقض خواهد کرد. وی خواستار برگزاری یک جلسه فوق‌العاده با نمایندگان انگلیس برای بررسی لایحه جدید شده است.

در همین حال «دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا گفته که تصمیم بوریس جانسون تبعات بسیار بدی را برای این کشور خواهد داشت. آلمان هم به عنوان رئیس دوره‌ای شورای اروپایی خواستار اجرای کامل تعهدات انگلیس بر اساس توافق میان دو طرف شده است.

با گذشت هفت ماه از مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا، دو طرف هنوز درباره آینده همکاری‌های تجاری برای دوره پسابرگزیت به توافق نرسیده‌اند. گزارش‌ها از لندن که طرف انگلیسی تنها ۳۰ درصد برای دستیابی به توافق با اروپا امید بسته است.

به همین خاطر «بوریس جانسون» امروز لایحه‌ای را با هدف آنچه «تضمین پویایی و امنیت بازار داخلی» این کشور نامید منتشر کرد و از نمایندگان مجلس خواست تا از آن حمایت کنند.

وی در این‌باره مدعی شد: وظیفه من حفظ تمامیت ارضی پادشاهی متحده و همچنین دفاع از روند صلح ایرلند شمالی و توافق جمعه نیک است.

جانسون افزود: برای انجام این [وظیفه] ما به یک امنیت حقوقی شفاف برای دفاع از کشورمان در برابر تفسیرهای تندروانه و غیرمنطقی از پروتکل ایرلندشمالی نیاز داریم که می‌تواند به چالش مرزی در دریای ایرلند بیانجامد.
این لایحه در داخل هم با انتقادات گسترده‌ای از سوی احزاب سیاسی مواجه شده است و نیکلا استرجن سروزیر اسکاتلند آن را اقدامی شنیع خوانده است.

لایحه جدید دولت انگلیس در حالی به مجلس عوام تقدیم شد که نمایندگان انگلیس، دور هشتم مذاکرات پسابرگزیت برای تعریف چگونگی روند جدایی از اتحادیه اروپا را از سه‌شنبه آغاز کرده اند.

انگلیس ۳۱ ژانویه گذشته (۱۱ بهمن ۹۸) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از ۴۷ سال عضویت ترک کرد و تا آخر سال جاری میلادی تابع قوانین دوره گذار است. پس از آن، همه روابط چهار دهه گذشته میان ۲ طرف متوقف خواهد شد.

مقامات دو طرف امیدوار هستند تا پیش از پایان این دوره، درباره آینده همکاری‌های دوجانبه به توافق برسند. در غیر این‌ صورت، روابط تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا از سال آینده میلادی مطابق با مقررات سازمان تجارت جهانی پیگیری می‌شود که با توجه به چهار دهه روابط ۲ طرف خسارت‌های مالی هنگفتی را تحمیل خواهد کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 443447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.