۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
برنی سندرز، سناتوری با تفکرات چپ

برنی سندرز، یکی از بزرگترین سناتورهای ایالات متحده است که به دلیل مخالفت‌های مکررش با سیاست‌های خارجی این کشور مشهور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنی سندرز همیشه یکی از مخالفان دولت‌های ایالات متحده و به ویژه ترامپ در زمینه مسائل خارجی، نحوه ارتباط فعلی این کشور با ایران و اعمال تحریم‌های سخت علیه جمهوری اسلامی بوده است. وی که از سناتورهای بزرگ دموکرات‌هاست، بارها برای کسب پست ریاست جمهوری آمریکا تلاش کرده و همیشه نظرات خود را بدون ترس بیان کرده است. برخی از نظرات این سناتور مشهور ۷۹ ساله در مورد مسائل خاورمیانه به ویژه ایران را بررسی می‌کنیم.

وی در مورد یکی از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف میان ایران و غرب، یعنی مسئله فناوری هسته‌ای ایران، گفته است: این مسئله که آمریکا و سایر کشورهای قدرتمند دنیا بر حذف آن تمرکز دارند، اشتباه است. آنها باید فناوری‌های هسته ایران را قبول کرده و از تنش‌ها جلوگیری کنند.

سندرز در جایی دیگر می‌گوید: این بسیار واضح است که ایران، خواستار رسیدن به سلاح‌های اتمی نیست. من از رئیس جمهور آمریکا خواهش می‌کنم که با ایران در مورد مسائل هسته‌ای توافق کند، آنها به تولید سلاح هسته‌ای فکر نمی‌کنند.

سناتور آمریکایی، پس از برجام نیز گفت: در شرایط فعلی، اعمال تحریم‌های سخت‌تر راه حل نیست؛ همانطور که راه حل نظامی برای شرایط فعلی درست نیست. این تحریم‌ها جلوی برنامه هسته‌ای ایران را نخواهد گرفت. من به باراک اوباما و سایر اعضای ۵+۱ تبریک می‌گویم که با ایران توافقی امضا کردند؛ این یک پیروزی برای دیپلماسی بوده و آمریکا را از یک جنگ احتمالی سخت در خاورمیانه دور می‌کند.

برنی سندرز، همیشه مخالف نحوه برخورد ایالات متحده در مسائل خارجی بود. وی همیشه به اتخاذ راه‌حلی دیپلماتیک به جای جنگ در خاورمیانه اشاره می‌کرد و در مصاحبه‌ای گفته: ایالات متحده در حال حاضر بیشتر از همیشه روی مسائل نظامی سرمایه‌گذاری می‌کند. به جای برطرف کردن مشکل ۴۵ میلیون فقیر و ۳۵ میلیون نفر بدون بیمه پزشکی آمریکا، آیا جمهوری خواهان هنوز هم به فکر جنگ هستند؟ چرا؟

وی همینطور در مورد جنگ‌های طولانی مدت آمریکا در عراق و افغانستان گفته است: من مخالف جنگ عراق بودم و در سنا به آن رأی مخالف دادم؛ آیندگان از سیاست‌های خارجی آمریکا به عنوان یکی از بدترین‌ها در تاریخ یاد خواهند کرد. ۱۴ سال در افغانستان و ۱۲ سال در عراق جنگیدیم و هفت هزار سرباز و میلیاردها دلار را از دست دادیم. واقعاً نگران درگیر شدن ایالات متحده با جنگی در خاورمیانه هستم که هیچ گاه پایان نمی‌یابد.

یکی دیگر از رویکردهای همیشگی دولت آمریکا و ترامپ، دوستی با عربستان سعودی در عین دشمنی با ایران است. سندرز در زمان حضور داعش در خاورمیانه در مورد عربستان سعودی می‌گوید: این کشور توسط یکی از ثروتمندترین خانواده‌های دنیا اداره می‌شود؛ چهارمین بودجه نظامی بزرگ دنیا را دارد. یک گمان غلط وجود دارد که ما باید عاشق عربستان بوده و از ایران متنفر باشیم. با این حال، وقتی به جوانان ایرانی نگاه می‌کنم؛ آنها بسیار بهتر و روشن فکرتر از عربستانی‌ها هستند. در ایران دموکراسی بسیار بیشتری نسبت به عربستان یافت می‌شود، رعایت حقوق زنان در این کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است و جامعه‌ای پویاتر دارد. دولت آمریکا باید جوابگو باشد که چرا میلیاردها دلار پول را به همراه جان بسیاری از شهروندان آمریکا، برای این تفکر غلط هزینه می‌کند.

کد خبر 443301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.