بهره‌برداری متفاوت از خط دو مترو اصفهان/خط یک توسعه می‌یابد

‌ مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان با بیان اینکه در خط دو مترو از ۱۶ ایستگاه طراحی شده، تعداد ۱۲ ایستگاه در حال اجرا است، گفت: امیدواریم شهروندان در آینده نه چندان دور از خط دو مترو بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا طحانیان امروز _ سه شنبه ۱۸ مرداد ماه ۹۹_ با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع در سیستم حمل و نقل شهرها جا به جایی ایمن شهروندان با هزینه کم و دسترسی سریع و آسان است، اظهار کرد: در شهر اصفهان بیش از چهار میلیون سفر درون شهری انجام می‌شود که با برنامه‌ریزی صورت گرفته، مترو ۱۶ درصد از اینجا به جایی‌ها را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه برای شهر اصفهان خطوط مختلف حمل و نقلی برنامه ریزی و طراحی شده است، افزود: مهرماه سال ۹۴ خط یک مترو اصفهان با ۲۰ ایستگاه و طول مسیر ۲۰ کیلومتر راه اندازی شد و در حال حاضر نیز خط دو مترو به صورت شرقی- غربی در حال احداث است، همچنین مطالعات خط سوم مترو انجام شده و کلنگ آن در آینده نزدیک به زمین زده می‌شود.

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان با بیان اینکه در خط دو متروی اصفهان از ۱۶ ایستگاه طراحی شده، تعداد ۱۲ ایستگاه در حال اجرا است، اظهار امیدواری کرد: شهروندان در آینده نه چندان دور از خط دو مترو بهره‌مند شوند.

وی تأکید کرد: نمی‌توان تاریخ دقیقی برای بهره برداری از خط دو اعلام کرد، اما با قاطعیت اعلام می‌کنیم که اجرای آن متفاوت از خط یک خواهد بود و با سرعت بیشتری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

طحانیان افزود: تمام تلاش شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر این بوده که با توجه به هزینه‌های سنگین، سی‌ویل و مباحث عمرانی خط دو مترو به سرعت پیش رود که خوشبختانه شاهد پیشرفت عمرانی مطلوبی هستیم.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای احداث مترو گفت: سیستم مترو باید به ازای هر ساعت ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر مسافر را جا به جا کند همچنین به ازای هر یک کیلومتر احداث مسیر مترو ۵۰ میلیون دلار معادل یک‌هزار میلیارد تومان باید توسط شهرداری‌ها هزینه شود؛ از این رو می‌توان گفت برای خط یک مترو به منظور جا به جایی ۲۰۰ هزار نفر در روز ۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده که البته با راه‌اندازی خطوط دو و سه تعداد جا به جایی‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه ایمنی، آسایش و ارزان بودن سفر برای مسافران دغدغه اصلی مدیران شهری است، افزود: میزان یارانه پرداختی توسط سیستم‌های شهرداری ۱۲ برابر هزینه‌هایی است که از شهروندان دریافت می‌شود.

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان با اشاره به شرایط آسانسورها و پله‌های برقی ایستگاه‌های خط یک مترو گفت: یکی از موضوعات مهم برای شهروندان استفاده از آسانسور و پله برقی است که این سیستم‌ها نیاز به استانداردسازی و تمهیدات ایمنی لازم دارد البته در بسیاری از ایستگاه‌ها، آسانسور مورد استفاده قرار گرفته و تنها تعداد محدودی از جمله در ایستگاه امام‌حسین (ع) مباحث استانداردسازی آن تکمیل نشده است.

پله‌های برقی تمامی ایستگاه‌های خط یک مورد استفاده قرار گرفته است

وی با بیان اینکه پله‌های برقی تمامی ایستگاه‌های خط یک مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: تحویل گیری آسانسور ایستگاه‌هایی که استانداردسازی آن توسط پیمانکاران در حال انجام است، به زودی انجام و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

طحانیان اظهار کرد: در برخی از ایستگاه‌های مترو فاصله‌ای بین سکوها و لبه‌های قطار وجود دارد که این موضوع برای افراد توان‌خواه ایجاد مشکل خواهد کرد از این رو نیروهای مستقر این شرکت در ایستگاه‌های قطار شهری موظف به خدمت رسانی به افراد توان‌خواه یا معلولان هستند.

وی با اشاره به توسعه خط یک مترو، گفت: شرکت متروی منطقه اصفهان رسالت خدمت رسانی به شهرهای اقماری و همجوار از جمله شاهین شهر و بهارستان را دارد؛ خط یک متروی اصفهان حدفاصل شاهین شهر تا بهارستان خواهد بود که در ارتباط با مسیر شاهین شهر قراردادی منعقد شده، اما عملیات عمرانی آن هنوز آغاز نشده است.

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان افزود: فعالیت عمرانی در مسیر متروی بهارستان تکمیل، ریل گذاری انجام و برخی ایستگاه‌ها وارد مرحله نازک‌کاری شده و تنها بخشی از تونل باقی‌مانده است که امیدواریم تا دو سال آینده با تلاش دولت شهرداری اصفهان، شهرداری بهارستان و شرکت متروی بهارستان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی گفت: طول مسیر متروی خط بهارستان ۱۶ کیلومتر و خط متروی شاهین شهر ۱۴ کیلومتر است که با بهره‌برداری از آنها خط یک ۲۰ کیلومتری فعلی متروی اصفهان به ۵۰ کیلومتر افزایش می‌یابد.

طحانیان تصریح کرد: اقدامات لازم برای خرید رام‌های قطار شهری انجام شده، اما به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه، از تحویل آنها امتناع شده است.

استفاده از QR کد برای بلیت‌های تک سفره مترو

وی با اشاره به ارائه بلیت‌های تک سفره به مسافران گفت: شاید برای عده‌ای از مسافران که در واقع میهمان شهر هستند، تهیه اصفهان کارت توجیه پذیر نباشد از این رو سال گذشته سیستم "توکن" راه اندازی شد، اما با توجه به اینکه این سیستم باید به طور مرتب ضدعفونی می‌شد، استفاده از QR کد مورد استفاده قرار خواهد گرفت که در حال حاضر ۹۸ درصد از اقدامات اجرایی آن تکمیل شده و تا پایان شهریورماه در ایستگاه‌های مترو در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

شرکت مترو ۱۲ برابر درآمد، یارانه پرداخت می‌کند

طحانیان با اشاره به سوددهی مترو اظهار کرد: برای خط یک متروی اصفهان ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که اگر تنها به موضوع نگهداری آن توجه کنیم، شهرداری اصفهان برای یکسال بهره‌برداری یکصد میلیارد تومان و با توجه به خرید تجهیزات مورد نیاز تا ۲۰۰ میلیارد تومان در این راستا هزینه می‌کند در حالی که در شرایط مطلوب جا به جایی مسافر (روزانه حداکثر یکصد هزار نفر مسافر با هزینه بلیت ۱,۲۰۰ تومان برای هر سفر) ماهانه دو و نیم میلیارد تومان و در سال ۲۰ میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط ایجاد شده به دلیل شیوع کرونا و کاهش تعداد مسافران، درآمد ماهانه دو و نیم میلیارد تومانی شرکت مترو به ۷۰۰ میلیون تومان و درآمد ۲۰ میلیارد تومانی سالانه آن به هفت میلیارد تومان کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان با بیان اینکه شرکت مترو ۱۲ برابر درآمد، یارانه پرداخت می‌کند، گفت: سیستم‌های انبوه‌بر، سود ده نیستند و اگر تجهیزات نیاز به تعمیرات اساسی پیدا کند ۱۲ برابر هزینه انجام می‌شود که فرایندی دشوار است.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های اشتباه برای وسایل نقلیه شخصی و تحقق نیافتن محدودیت‌ها انگیزه لازم برای استفاده حداکثری از وسایل حمل و نقل عمومی ایجاد نشده در صورتی که هرچه تسهیلات برای حمل و نقل عمومی بیشتر و محدودیت‌ها برای تردد وسایل شخصی افزایش یابد، سهم حمل و نقل عمومی افزایش پیدا خواهد کرد.

طحانیان تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده سهم استفاده از حمل و نقل عمومی باید ۷۰ درصد باشد در حالی که هم اکنون سهم حمل و نقل با اتوبوس ۲۰ درصد و سهم حمل و نقل ریلی چهار درصد است و ۴۵ درصد با حالت ایده‌آل فاصله داریم.

وی با اشاره به استفاده از دوچرخه برای انجام سفرهای درون شهری، تأکید کرد: سهم استفاده از دوچرخه در آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

توجه به تاب‌آوری و پدافند غیرعامل در ایستگاه‌های مترو

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان در خصوص سیستم‌های ایمنی مترو، گفت: سیستم‌های خدمت‌رسان به شهر به طور معمول در محل‌هایی ایجاد می‌شود که راه‌های دسترسی لازم وجود داشته باشد و ایمنی یکی از موضوعات مهم است.

وی خاطر نشان کرد: تاب‌آوری، پدافند غیرعامل و استفاده از سیستم‌های ایمنی برای حفظ سلامت شهروندان تا حد امکان در ایستگاه‌های مترو فراهم و فعال شده است و با مانورهای متعدد آمادگی لازم برای شرایط خاص وجود دارد.

طحانیان افزود: سعی شده آموزش‌های ایمنی به کارکنان به صورت مستمر ارائه شود تا از آمادگی دو چندان برخوردار شوند؛ تا حد امکان سعی شده شدت و تعداد حوادث را کاهش دهیم و در حوادث غیرمترقبه به سرعت نسبت به کنترل و مدیریت حوادث اقدام کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی تراموا در اصفهان اظهار کرد: مطالعات قطار سبک شهری (تراموا) انجام شده و اصفهان در آینده شاهد بهره برداری از این وسیله نقلیه سبک شهری خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان با بیان اینکه تاب‌آوری ایستگاه‌های مترو یکی از موضوعات مهم و مورد توجه است، گفت: برای تاب آوری و ایمن‌سازی خط دو مترو نیز تمهیدات لازم انجام شده هرچند عمق برخی از ایستگاه‌ها ۲۰ متر زیر زمین بوده و به لحاظ تاب آوری از شرایط خوبی برخوردار است.

رفع مشکل آنتن‌دهی شبکه تلفن همراه در مترو

وی در خصوص فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای آنتن‌دهی خطوط تلفن همراه در مترو تصریح کرد: شرکت ایرانسل تجهیزات لازم برای آنتن‌دهی را نصب کرده؛ همراه اول نیز در حال ایجاد امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز است، البته هماهنگی بین این دو شرکت برای استفاده از تجهیزات مشترک انجام شده و در حال حاضر بخش زیادی از مشکل آنتن دهی رفع شده است.

طحانیان در خصوص دلایل طولانی شدن بهره برداری از خط یک مترو گفت: ناهماهنگی بین سازمان‌های خارج از شهرداری به ویژه مباحث میراثی، روند احداث خط یک مترو را دچار فرسایش کرد از این رو در خط دو هماهنگی‌های لازم انجام شده تا شاهد این وقفه‌ها، ناهماهنگی‌ها و ایجاد دغدغه‌ها نباشیم.

وی با اشاره به ایجاد فضای رونق کسب و کار در ایستگاه‌های مترو، خاطرنشان کرد: فضای ایستگاه‌های مترو برای انجام تبلیغات و استفاده تجاری بسیار مستعد است، اما به دلیل شرایط کرونایی و مشکلات اقتصادی ناشی از آنکه منجر به کاهش تعداد مسافران شده، مباحث تبلیغاتی نیز تحت تأثیر قرار گرفت.

مذاکره با سرمایه گذاران برای استفاده از فضای تجاری ایستگاه‌های مترو

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان با بیان اینکه در ایستگاه‌های مترو ۱۵ هزار متر فضای تجاری وجود دارد، به سرمایه گذاران نوید داد: شرکت مترو برای واگذاری این فضاها آمادگی دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مذاکراتی با سرمایه گذاران برای استفاده از فضای تجاری ایستگاه‌های مفتح و کارگر انجام شده است، ادامه داد: آرام‌سازی و زیباسازی ایستگاه‌های مترو مورد توجه است از این رو اجازه هر کسب و کاری را نخواهیم داد، بلکه بر اساس سیاست‌گذاری‌ها و برنامه ریزی اقدام می‌شود و آرامش شهروندان تحت تأثیر تجاری‌سازی قرار نخواهد گرفت.

طحانیان با اشاره به تمهیدات لازم برای کاهش ابتلای شهروندان به کرونا در مترو، گفت: حفظ سلامت شهروندان دغدغه مهم مدیران شهری است به همین جهت از اواخر اسفند ماه مترو تعطیل و تا اواخر خردادماه سال جاری این تعطیلی ادامه یافت؛ پس از آن با خرید دستگاه ضدعفونی فرابنفش UVC و آموزش استفاده از آن به کارکنان نسبت به ضدعفونی واگن‌های مترو اقدام شد.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از ماسک در مترو برای شهروندان اجباری است، خاطرنشان کرد: باجه‌های فروش بلیت ایستگاه‌های مترو، ماسک را با قیمت مناسب در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان ادامه داد: در ورودی و خروجی‌های ایستگاه‌های مترو دستگاه ضدعفونی کننده دست برای مسافران قرار داده شده است.

نشت آب در ایستگاه‌ها اتفاقی معمول است

وی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده جهت جلوگیری از نشت آب در ایستگاه‌های مترو، اظهار کرد: وقتی مترو ۲۳ متر زیر زمین قرار گرفته، نشت آب در تونل‌ها به طور معمول اتفاق می‌افتد؛ حتی اگر مترو در شهرهای کویری نیز احداث شود نشتی آب به دلیل عمق سیستم مترو اتفاق می‌افتد، اما نوع برخورد و مدیریت آن مهم بوده که در اصفهان به خوبی مدیریت شده است.

طحانیان افزود: در بعضی از ایستگاه‌های خط یک مترو به دلیل نزدیکی با رودخانه زاینده رود نشت آب بیشتر اتفاق می‌افتد چرا که کد ارتفاعی مرکز شهر و حاشیه آن گاهی تا ۲۰ متر اختلاف دارد، اما در شرکت مترو کارکنان آب را هدایت کرده و مشکلی وجود ندارد.

کد خبر 443152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • حسین RU ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    3 1
    سلام قبل راه اندازی متروزینبیه جوازساخت زمین کشاورزیا زینبیه شهرک شمس بدین
  • حسین RU ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    3 3
    جلو ویلاسازی غیر قانونیم بگیر
  • امیرحسین محزونیه IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 1
    سلام وضعیت پوشش آنتن دهی خیابان مشتاق دوم مهرآباد نامطلوب است لطفا مشکل انتن دهی این منطقه را رفع بفرمایید.
  • محمد IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    5 1
    سلام چرا مترو روزهای تعطیلی نیز تعطیل می باشد مگه مردم روزهای تعطیل از خونهایشان بیرون نمی ایند من خودم چندین بار حواستم روزهای تعطیل ماشین بیرون نیارم واز مترو استفاده کنم ولی مترو تعطیل بوده و تذکر هم به کارکنان دادم با تشکرچ
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    14 1
    متاسفانه تبعیض تا کی .‌.. خمینی شهری ها مگر چه گناهی کرده اند که باید از خط دو مترو کنار گذاشته شوند !!! تراکم جمعیت خمینی شهر بیشتر از اصفهان هست ...
    • ن IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      0 3
      گناهی نکردند فقط اسم این مترو اصفهان است نه سده
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    6 1
    لطفا مترو بهارستان به اصفهان را بسازید
  • احمد IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    2 0
    از موبایل تیکت با استفاده از اپلیکیشن QR متروی اصفهان و شارژ بانکی خود مالک موبایل استفاده کنید اگر این کار رو انجام دهید اولین استانی هستید که این پیشنهاد رو عملی می کنید.
  • محمدعلی IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    1 0
    لطفا کمی به فکر شرق اصفهان باشید
  • محسن NL ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    1 1
    چه فایده صبح دیر شروع به کار میکنه مترو اصفهان ساعت ۷ شروع بکار میکنه که خیلی دیره مثل مترو تهران ساعت ۵ شروع به کار کنه
  • سید مهدی IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    1 0
    چرا خیابان معراج و پل تمدن رو درخط مترو قرار نمیدهید،با این همه حجم جمعیتش...