از ورود مدیری به سینما تا جهان‌پهلوان تختی (۴۰ تا ۳۱)

در دهه ۱۳۹۰ در سینمای ایران، کارگردانان و آثار جدیدی ظهور کردند که هر یک با نگاهی متفاوت، مسائل اجتماعی، تاریخی و فرهنگی ایران را بررسی کردند. با نگاهی به آثار تولید شده در این دهه، ۵۰ فیلم پیشنهادی ساخته شده آن را معرفی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سینمای ایران در دهه ۱۳۹۰ فراز و فرودهای مختلفی را تجربه کرد. از توقیف‌های اجباری تا جوایز بین‌المللی مختلف ماحصل آنچه است که بر سینمای ایران نازل شد. در این دهه فیلمسازان جوانی ظهور کردند و توانستند حسابی بدرخشند، آنها بین مخاطبان عام محبوب شدند و دل منتقدان را نیز ربودند. همچنین در این دهه سینمای ایران با "فروشنده" توانست دومین اسکار خود را به دست آورد.

با این اسکار همچنان تأثیر سینمای اصغر فرهادی بر سینماگران جوان احساس شد، اما در این بین بودند جوانانی که در قامت مؤلف به صحنه آمدند. اگرچه راه طولانی مجوز و توقیف‌های مختلف راه را برای ساخت فیلم سد کرده بود، اما این سد جلوی درخشش و خلق آثار مهم در این دهه سینمای ایران را نگرفت. اکنون و در آستانه روز ملی سینمای ایران تصمیم داریم تا ۵۰ فیلم مهم ساخته شده در دهه ۱۳۹۰ هجری شمسی را بررسی کنیم.

در تهیه این لیست به عناصر مختلفی از جمله میزان اهمیت و تأثیرگذاری فیلم بر مخاطبان و بدنه سینما، ایجاد سبک نوین و نوآوری، موفقیت بین‌المللی و داخلی و غیره توجه شده است. در روزهای آینده ۵۰ فیلم پیشنهادی این دهه از سینمای ایران منتشر خواهد شد؛ پس از بررسی ده فیلم آخر، به دومین بخش و فیلم‌های رده ۴۰ تا ۳۱ خواهیم پرداخت.

۴۰- بادیگارد

کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا

نویسنده: ابراهیم حاتمی‌کیا

بازیگران: پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، امیر آقایی، شیلا خداداد، دیبا زاهدی و...

سال تولید: ۱۳۹۴

یکی از مهم‌ترین آثار حاتمی کیا در دهه نود، بادیگارد است؛ این فیلم روایت زندگی یک محافظ مسئولان عالی رتبه کشور است که با مشاهده برخی از اتفاقات در این سیستم، دچار شک و تردید می‌شود. پرویز پرستویی در این فیلم، عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده تا این فیلم یکی از فیلم‌های موفق حاتمی کیا در عرصه داخلی و جهانی شود.

بادیگارد نامزد شش سیمرغ بلورین در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد که در دو بخش بهترین بازیگر نقش اول (پرویز پرستویی) و بهترین جلوه‌های ویژه، این عنوان را دریافت کرد. همین‌طور در جشنواره فیلم مستقل وین نیز، برنده جوایز بهترین دستاورد هنری، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مکمل (بابک حمیدیان) شد.

بادیگارد در طول دوران اکران خود، نزدیک به ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروخت.


۳۹- جهان، با من برقص

کارگردان: سروش صحت

نویسنده: سروش صحت و ایمان صفایی

بازیگران: علی مصفا، جواد عزتی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، سیاوش چراغی پور، کاظم سیاحی و...

سال تولید: ۱۳۹۷

جهانگیر، برای آخرین تولد زندگی خود آماده می‌شود؛ او از مرگ قریب‌الوقوعش اطلاع دارد و حالا دوستانی که برای تولد او نیز آمده‌اند، از این موضوع مطلع می‌شوند. همین مسئله باعث کنار گذاشتن کدورت‌ها و فکر کردن هرکدام راجع به زندگی‌شان می‌شود.

سروش صحت در این فیلم، نگاهی جدید داشته است. به تصویر کشیدن ارتباط چند دوست قدیمی با یکدیگر در جهان با من برقص به خوبی اتفاق افتاده تا این فیلم یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های اخیر کشور باشد.

جهان با من برقص، برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در جشنواره فجر ۹۸ و همینطور دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد (علی مصفا) در همین جشنواره شد. این فیلم فروش گیشه‌ای نزدیک به ۷ میلیارد تومان در کارنامه خود ثبت کرد.


۳۸- احتمال باران اسیدی

کارگردان: بهتاش صناعی‌ها

نویسنده: بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم

بازیگران: محمد شمس لنگرودی، مریم مقدم، پوریا رحیمی سام، ارسلان ناجی و...

سال تولید: ۱۳۹۳

شاید غیر منتظره ترین فیلم دهه را بتوان احتمال باران اسیدی دانست. فیلمی مستقل که تیمی جوان و خلاق آن را ساختند. در یک انتخاب بسیار درست بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم برای ایفا نقش اول فیلم‌شان به سراغ محمد شمس لنگرودی رفتند که بیشتر بخاطر اشعارش شناخته شده بود.

این فیلم به بهترین شکل داستان انزوا و تنهایی زندگی یک پیرمرد بازنشسته را روایت می‌کند. اثری عمیق که شایستگی‌های بسیاری داشت و در سی و سومین جشنواره فیلم فجر بهترین فیلم از نگاه نو شد.


۳۷- پل چوبی

کارگردان: مهدی کرم پور

نویسنده: مهدی کرم پور و خسرو نقیبی

بازیگران: بهرام رادان، مهناز افشار، هدیه تهرانی، مهران مدیری و...

سال تولید: ۱۳۹۰


پل چوبی مهدی کرم پور، پس از دو سال توقیف و ۹ دقیقه کوتاه شدن، توانست به اکران برسد. این فیلم در فضای بسیار سخت‌گیرانه‌ای منتشر شد و این اتفاق تا حدی بود که خلاصه داستان این فیلم برای رسانه‌ها، به شکلی عجیب نوشته شده بود.

پل چوبی در کل فیلمی جالب با دیالوگ‌هایی جذاب بود که موفقیت نسبتاً قابل قبولی نیز در گیشه و جشنواره‌ها به دست آورد. این فیلم پنج نامزدی جشنواره فجر داشته و دو میلیارد تومان فروش در گیشه داشت.


۳۶- عرق سرد

کارگردان: سهیل بیرقی

نویسنده: سهیل بیرقی

بازیگران: باران کوثری، امیر جدیدی، لیلی رشیدی، هدی زین‌العابدین، سحر دولتشاهی و...

سال تولید: ۱۳۹۶

در حواشی سفر ایران به مسابقات آسیایی، داستانی دردناک اتفاق افتاد که واکنش جامعه ایران را به همراه داشت. یکی از این واکنش‌ها، ساخته سهیل بیرقی بود. این فیلم که حول داستانی واقعی بود، کمی هم اغراق داشت زیرا مطابق قانون ایران، هیچ همسری بدون دلیل و به قصد لجبازی نمی‌تواند به همسر خود برای این نوع خروج از کشورها اجازه ندهد. با این حال، عرق سرد فیلمی بود که یکی از مشکلات زمانه خودش را بیان کرد.

این فیلم برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد (امیر جدیدی)، نقش مکمل زن (سحر دولتشاهی) و بهترین تدوین در جشنواره فجر سی و ششم شد. فروش گیشه این فیلم کمی بیشتر از دو میلیارد تومان در ایران و ۸۵ هزار دلار در فرانسه بود.


۳۵- ماهی و گربه

کارگردان: شهرام مکری

نویسنده: شهرام مکری

بازیگران: عبد آبست، بابک کریمی، سعید ابراهیمی‌فر، پدرام شریفی و...

سال تولید: ۱۳۹۲

ماهی و گربه در مورد زمان است؛ این فیلم با تعدادی داستانک کوچک، شیوه روایت زمان ساخته شده است. داستان ماهی و گربه نیز از خبری مربوط به تهیه غذا از گوشت انسان در یک رستوران بین راهی الهام گرفته شده است. این فیلم موفقیت‌های بین‌المللی زیادی را داشت که از جمله آنها می‌توان به جایزه بخش افق‌های هفتادمین جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۳ و جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول ۲۰۱۴ اشاره کرد. این فیلم فروش گیشه‌ای ۹۲۹ میلیون تومانی داشت.


۳۴- غلام‌رضا تختی

کارگردان: بهرام توکلی

نویسنده: سعید ملکان، بهرام توکلی

بازیگران: حمیدرضا آذرنگ، ماهور الوند، فرهاد آئیش، بهنوش طباطبایی و...

سال تولید: ۱۳۹۷

ساخت فیلمی درباره غلامرضا تختی آن کاری بود که علی حاتمی پیش از مرگ قصد انجامش را داد، اما هیچگاه فرصت آن را پیدا نکرد. در همان سال‌ها بهروز افخمی سعی کرد با ساخت فیلم "جهان پهلوان تختی" کار نیمه تمام حاتمی را به پایان برساند، اما در واقع این بهرام توکلی بود که نزدیک به دو دهه بعد دِینی که سینما بر گردن تختی داشت را ادا کرد.

"غلامرضا تختی" با کارگردانی و فیلمبرداری قابل توجه، روایت تازه‌ای از ابعاد زندگی پهلوان بزرگ ایران ارائه می‌دهد. در این فیلم چهار بازیگر مختلف نقش تختی را ایفا کردند و روایتی تازه از زندگی تختی را رقم زدند. شادی اگر به جای استفاده از راوی، داستان به شکل دیگر روایت می‌شد این فیلم جایگاه بهتری در این لیست کسب می‌کرد.

"غلام‌رضا تختی" در جشنواره‌ها نیز حضور موفقی داشت و دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری و طراحی صحنه را در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر به دست آورد. این فیلم فروش گیشه‌ای بیش از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان داشت.


۳۳- ساعت پنج عصر

کارگردان: مهران مدیری

نویسنده: مهران مدیری

بازیگران: سیامک انصاری، امیر جعفری، آزاده صمدی، مهران مدیری و...

سال تولید: ۱۳۹۵

ورود مهران مدیری به عرصه سینما با فیلم ساعت پنج عصر آغاز شد؛ این فیلم شامل اتفاقات زیادی است که نشان دهنده مشکلات جامعه ایران در سال‌های اخیر است. این فیلم طنز خاصی را داشت که نظرات بسیاری از منتقدین را جلب کرد و بسیاری نیز از این فیلم ناراضی بودند.

این فیلم حضور جشنواره‌ای خاصی نداشت، اما با فروش ۹ میلیارد و ۱۲۷ میلیون تومانی، یک از فیلم‌های پرفروش دهه اخیر سینمای ایران بود.


۳۲- بمب؛ یک عاشقانه

کارگردان: پیمان معادی

نویسنده: پیمان معادی بر اساس طرحی از مانی حقیقی

بازیگران: لیلا حاتمی، پیمان معادی، سیامک انصاری، حبیب رضایی و...

سال تولید: ۱۳۹۶

اولین تجربه کارگردانی پیمان معادی، فیلم موفقی بود. این فیلم که میانه سال‌های جنگ اتفاق می‌افتد، نشان دهنده عشق و امید مردم در آن زمان است. بمب در مورد امید و زندگی است است. این فیلم، برنده بهترین طرح فیلمنامه جشنواره آسیا پاسیفیک، بهترین طراحی لباس و جایزه ویژه جشنواره فجر و برنده بهترین کارگردانی جشنواره بسفر شده است. فروش گیشه‌ای بمب، شش میلیارد و ۸۴۵ میلیون تومان بود.


۳۱- بیست و یک روز بعد

کارگردان: سید محمدرضا خردمندان

نویسنده: سیدمحمدرضا خردمندان و احسان ثقفی

بازیگران: ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، جلال فاطمی، امیرحسین صدیق و...

سال تولید: ۱۳۹۵

شاید برجسته‌ترین بخش این فیلم، داستان قوی و فیلمنامه خوب آن باشد. قهرمان این فیلم یک نوجوان است که برای تأمین هزینه دارو مادرش که به سرطان مبتلا است، دست به هرکاری می‌زند. بیست و یک روز بعد دنیای خشن و بی‌رحم بزرگسالان را با جهان نوجوانان پیوند زده و فیلمی تأثیر گذار است.

بازی خوب مهدی قربانی نیز از نقاط مثبت فیلم بود که جایگاه این بازیگر را نوجوان را در سینمای ایران تثبیت کرد. او در سکانس پایانی زمانی که پس از دشواری‌های فراوان داروی مادرش را می‌گیرد، اما متوجه می‌شود که هر بیست و یک روز یک بار باید این دارو تأمین شود، در یک لحظه چند احساس مختلف را در بازی خود به نمایش می‌گذارد.

"بیست و یک روز بعد" در سی‌امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برنده هفت پروانه زرین از جمله بهترین فیلم نوجوان از نگاه داوران، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نوجوان شد. این فیلم در سینمای ایران، یک میلیارد و ۲۰۷ میلیون تومان فروخت.

کد خبر 442901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.