چرا میزان مرگ کرونایی در آمریکای لاتین بالاست؟

آمریکای لاتین در حال حاضر یکی از مراکز گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان بشمار می‌رود که بسیاری از منتقدان سرعت باورنکردنی شیوع بیماری در آن را به الگوی انتقال خودسرانه نسبت داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر روز در فضای مجازی تصاویری از تبعات شیوع پرسرعت ویروس کرونا در کشورهای آمریکای لاتین به چشم می‌خورد که باعث وحشت بیننده آن‌ها می‌شود. سراسر شهرهای منطقه نظیر محله‌های فقیرنشین ریو دو ژانیرو در برزیل را کمپین‌های مخصوص ضدعفونی فرا گرفته است و تابوت‌های حاوی اجساد مرده ناشی از ویروس کرونا در هر نقطه از شهر گوایاکیول در اکوادور، چشم‌ها را هراسناک به خود خیره نگه می‌دارد. آمار حاکی است که در دو هفته اخیر حدود ۳۰ درصد از کل افراد آلوده به بیماری کووید -۱۹ در جهان را مردم آمریکای لاتین تشکیل داده‌اند که البته شیوع در بعضی از شهرهای این منطقه بسیار بیشتر از سایر شهرها بوده است. بدیهی است که دو عامل نابرابری و نحوه عملکرد مقامات رسمی در مقابله با ویروس کرونا بیشترین سهم را در ایجاد اختلاف در میزان شیوع بیماری داشته است.

فقرا در مواجهه با شیوع ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر بوده‌اند

بسیاری از فقرای شهرنشین در مقابله با بیماری کووید -۱۹ بسیار ضعیف عمل کرده چرا که امکان خود جداسازی از سایرین را نداشته‌اند. از سوی دیگر اغلب مردم ساکن در مناطق فقیرنشین از امکانات کافی برای رفع نیازهای اولیه در محل سکونت خود برخوردار نیستند و چاره‌ای جز سوار شدن بر وسایل حمل و نقل عمومی و طی کردن مسافت‌های طولانی برای تأمین مایحتاج خود ندارند. مهم‌تر از همه اینکه مردم فقیر بیشتر از طریق اقتصاد غیررسمی کسب درآمد می‌کنند و اغلب به کارهایی نظیر نظافت خانه‌های ثروتمندان، رفع مشکلات برقی ساختمان‌ها، فروش میوه و سبزیجات و سایر مشاغل مشابه مشغول هستند.

نرخ شیوع بیماری کووید -۱۹ در میان مناطق ثروتمند بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین در ماه ژوئن نیز به مقدار زیادی رو به افزایش گذاشت اما از آنجا که امکان رعایت فاصله اجتماعی و دسترسی به خدمات بهتر درمانی در این مناطق بیشتر از محله‌های فقیرنشین بود، گسترش ویروس کرونا در آن‌ها به سرعت کاهش یافت. بدیهی است که نابرابری زمینه را برای گسترش ویروس کرونا در اغلب نقاط جهان هموار کرده و ساکنان محله‌های فقیرنشین را به طور نامطلوبی تحت تأثیر قرار داده است.

کرونا از میزان شایستگی مقامات رسمی رونمایی کرده است

تمام شهرهای آمریکای لاتین به طور برابر تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار نگرفته‌اند که این واقعیت می‌تواند از نحوه عملکرد مقامات هر شهر در ارائه خدمات و آمادگی برای مقابله با بحران‌ها پرده بردارد. بعضی از شهرهای منطقه در نبرد با بیماری کووید -۱۹ بسیار موفق عمل کرده‌اند، حال آنکه بعضی نیز خسارت‌های زیادی بابت اثرات زیانبار اقدامات ناکارآمد مقامات مسئول، سیستم‌های بسیار ضعیف سلامت عمومی، وضعیت مشاغل آزاد و نبود حمایت کافی از سوی مقامات محلی برای گروه‌های آسیب‌پذیر متحمل شده‌اند. طبق گزارشات ارائه شده از مرکز اطلاعات ویروس کرونا در دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا، در حال حاضر ۶ کشور با بیشترین نرخ مرگ و میر کرونایی جهان در آمریکای لاتین قرار دارند که در آن‌ها نمودار ابتلا به بیماری کووید -۱۹ هر روز شیب صعودی تندتری به خود می‌گیرد. به عنوان مثال در کشورهای برزیل، شیلی و پرو به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۵۰ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند که بسیاری از محققان علت آن را ضعف سیستم‌های سلامت عمومی دانسته‌اند.

تعداد مرگ‌های کرونایی در بسیاری از سایر کشورهای آمریکای لاتین به طور شگفت‌انگیزی پایین است؛ در این کشورها از همان ابتدای شیوع بیماری کووید -۱۹محدودیت‌هایی بسیار سختگیرانه بر مردم تحمیل شد و مقامات رسمی به سرعت برای بهبود وضعیت مراکز درمانی وارد عمل شدند. مثلاً در کشورهایی نظیر اوروگوئه نرخ مرگ و میر کرونایی حدود ۰۷. ۱ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و در آرژانتین به ازای همین تعداد جمعیت، تنها ۷. ۱۱ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ از دست می‌دهند.

بسیاری از محققانی که در زمینه شیوع بیماری کرونا فعالیت می‌کنند بهترین واکنش به شیوع ویروس کرونا در جهان را به کشور آرژانتین نسبت داده‌اند و اقدامات دولت آن را بسیار کارآمد تلقی کرده‌اند. به عنوان مثال از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در بوئنوس آیرس اتحاد مقامات ارشد اقتصاد، جامعه و سلامت در دوران شیوع کرونا بسیار مستحکم شد و تلاش همیارانه این افراد، علیرغم تفاوت‌های سیاسی بین آن‌ها، دستاوردهای مثبت زیادی را در زمینه کرونا برای مردم کشور به ارمغان آورد.

کد خبر 442880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.