اصفهان کوچک می‌شود؟!

علی‌رغم مخالفت بسیاری از نمایندگان استان با طرح تشکیل استان گلساران، نماینده مردم کاشان همچنان خواهان بررسی این طرح در مجلس شورای اسلامی است و تأکید می کند که دغدغه وی نه انتخاباتی بلکه رفع مشکلات مردم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح تشکیل استان استان اصفهان شمالی نخستین بار از سوی سیدجواد ساداتی نژاد، نماینده مردم کاشان مطرح شد و در ۲۰ اسفندماه سال ۹۷ با ۳۳ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس ارائه شد و علی‌رغم نظر نامساعد اکثریت نمایندگان استان اصفهان، موافقت این کمیسیون را برای ارائه طرح در صحن علنی به دست آورد.

طرح تشکیل استان اصفهان شمالی از ابتدا با مشکلات جدی از جمله مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی که به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اجازه مطرح کردن طرح‌ها و پیشنهادهایی را که موجب کاهش درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‌شود، بدون اینکه منبع مشخصی را برای تأمین آن مشخص کنند، نمی‌دهد و همینطور نداشتن حد نصاب لازم جمعیت برای تشکیل یک استان مواجه بود، بعد از اینکه نمایندگان شهرستان‌های اردستان و نائین از حمایت این طرح دست برداشتند، شهرستان‌های دیگری از استان همجوار شهرستان کاشان و نیز دو شهرستان خوانسار و گلپایگان به حامیان این طرح اضافه شدند، اما به نظر می‌رسید این اقدام بدون در نظر گرفتن نظرات مردم شهرستان‌های محلات و دلیجان، از استان مرکزی و شهرستان‌های خوانسار و گلپایگان از استان اصفهان برای تشکیل استانی جدید به نام گلساران و با مرکزیت کاشان انجام شد و به همین دلیل مخالفت جدی نمایندگان استان مرکزی را همراه داشت.

این طرح نهایتاً در ۲۲ اردیبهشت ۹۸ در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، اما شمار مخالفان جدی آن بسیار بیشتر از موافقان بود. بار مالی زیاد از جمله دلایلی بود که برای مخالفت در برابر این طرح مطرح شد و احتمال رد آن توسط شورای نگهبان را جدی تر کرد و به همین دلیل از دستور کار مجلس خارج شد.

با آغاز به کار مجلس یازدهم، طرح تشکیل استان گلساران از سوی سیدجواد ساداتی نژاد، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل مطرح شده و بازهم با ۳۲ امضا برای طی کردن روند قانونی تحویل هیئت رئیسه مجلس شد تا در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

علی‌رغم اینکه جمال عرف، معاون وزارت کشور مدعی است که "دولت هیچ طرح و برنامه‌ای برای تقسیم و ایجاد استان جدید ندارد" برخی از نمایندگان استان اصفهان مدعی هستند که در دوره دهم مجلس شورای اسلامی وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور موافق تشکیل استان گلساران بودند. عباس رضایی، استاندار اصفهان نیز هفته گذشته در یک کنفرانس خبری کاشان را پاره تن استان دانست و گفت که "از روزی که مسئولیت استانداری اصفهان را پذیرفته‌ام، ذره‌ای تفاوت بین کاشان، اصفهان یا نجف‌آباد نگذاشتم و این وظیفه قانونی و شرعی است. "

حال باید پرسید که هدف برخی نمایندگان برای تشکیل استان گلساران چیست؟ نمایندگان اصفهان با تقسیم استان موافق هستند؟ چرا وقتی یک طرح به دلیل داشتن بار مالی زیاد برای دولت با مخالفت نمایندگان مواجه می‌شود، باید دوباره در مجلس جدید مطرح شود؟

طرح تشکیل استان گلساران تبلیغاتی است

حجت الاسلام حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که بر اساس دستور کار مجلس شورای اسلامی، اگر طرح تشکیل استان گلساران پیگیری شود حدود سه سال دیگر در مجلس مطرح خواهد شد و نباید وقت را بخاطر آن تلف کرد.

به گفته وی، در حال حاضر مهمترین مسئله استان اصفهان، آب است. طرح تشکیل استان گلساران یک طرح تبلیغاتی است که دوره دهم مطرح شد و در این دوره نیز به نتیجه نخواهد رسید.

این نماینده مجلس خاطرنشان می‌کند: پرداختن به طرح تشکیل استان گلساران ما را از اولویت‌های اصلی استان اصفهان غافل خواهد کرد در حال حاضر به مسائل جدی تری در استان اصفهان مانند اشتغال، صنعت، آب باید پرداخته شود.

وزارت کشور با تشکیل استان گلساران مخالف است

امیر حسین بانکی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که طرح تشکیل استان گلساران در مجلس و دولت جایگاهی نخواهد داشت.

به گفته وی، استان اصفهان باید یکپارچه باشد و هرگونه طرحی که بخواهد اصفهان را تقسیم کند پذیرفتنی نیست.

به گفته این نماینده مجلس، مجموعه دولت و وزارت کشور با طرح تشکیل استان گلساران مخالف هستند؛ زیرا هرگونه تقسیم استانی باید طبق قانون تقسیمات کشوری باشد. اینکه هرکس بخواهد استانی را تقسیم کند، مشکلات امنیتی زیادی را در پی خواهد داشت.

بانکی خاطرنشان می‌کند: مطرح شدن این طرح‌ها در چنین موقعیت زمانی که استان با چالش‌های فراوانی روبرو است باعث ایجاد اختلافات داخلی می‌شود.

تفکیک استان اصفهان قابل قبول نیست

مهدی طغیانی دیگر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که تفکیک استان اصفهان به هر شکلی قابل قبول نیست و بارها این موضوع را به برخی از دوستان که حامیان طرح‌های تفکیکی اصفهان بودند اعلام کردم. اکنون که اکثر شهرها دنبال تجمیع و قدرتمند شدن برای انجام فعالیت‌های بزرگ اقتصادی هستند، برخی افراد دنبال کوچک‌تر کردن استان هستند.

به گفته وی، تفکیک استان اصفهان و تشکیل استان‌های جدید، مشکلات جدید به وجود می‌آورد؛ زیرا پیوندهایی بین شهرستان‌های استان وجود دارد که قطع شدن آنها تبعات بسیاری خواهد داشت.

به گفته این نماینده مجلس، طرح تشکیل استان گلساران به جز مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی، موضوعات دیگری مانند مباحث امنیتی، اجتماعی، جمعیتی را در بر خواهد داشت که باید به آنها نیز توجه کرد. هنگامی که طرح تشکیل استان گلساران در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مطرح شود، در آن استدلال‌های خود را بیان خواهم کرد.

تشکیل استان گلساران باعث توسعه و پیشرفت نطنز و کاشان می‌شود

حجت الله فیروزی، نماینده نطنز در مجلس شورای اسلامی که از موافقان تقسیم استان اصفهان است می‌گوید که اگر قرار باشد استان گلساران تشکیل شود به دلیل نزدیکی کاشان به شهرستان نطنز، از ارائه این طرح استقبال می‌کنم.

به گفته وی، منطقه کاشان و نطنز مشترکات فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی فراوانی دارند و در صورت موافقت مجلس و دولت با تشکیل استان جدید و تمرکز روی مشترکات، این موضوع باعث توسعه و پیشرفت هر دو منطقه و دیگر مناطق استان گلساران می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس، طرح تشکیل استان گلساران خواسته مردم منطقه است. تصمیم‌گیری در مورد چنین موضوعاتی، نظر جمعی نمایندگان را می‌طلبد.

کد خبر 442866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.