وجود یوز ایرانی در پناهگاه عباس آباد اصفهان قطعی است

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه وجود یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد در سال‌های گذشته قطعی شده است، گفت: استان اصفهان نزدیک به یک میلیون هکتار مناطقی دارد که حضور یوزپلنگ در آنها بالقوه است.

حسین اکبری در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص برنامه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در استان اصفهان، اظهار کرد: اقداماتی که اداره حفاظت محیط زیست اصفهان و شهرستان‌های مربوط اجرا می‌کنند در راستای اهداف و راهبردهای سازمان حفاظت محیط زیست و هماهنگ با برنامه‌های بالادستی است تا برای حفاظت از یوزپلنگ گام‌های مؤثری برداریم.

وی پایش دقیق زیستگاه یوزپلنگ را از گام‌های کلیدی این پروژه دانست و افزود: یوزپلنگ قلمرو زیستی بسیار گسترده‌ای در زیستگاه‌های بیابانی فلات مرکزی و شرق و جنوب کشور دارد و این قلمرو مناطق شمال و شمال شرق استان اصفهان را نیز در بر می‌گیرد.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت اداره حفاظت محیط زیست اصفهان، با اشاره به قطعی بودن حضور یوزپلنگ در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش عباس آباد در سال‌های گذشته، تصریح کرد: این منطقه در استان اصفهان جزء زیستگاه‌های منتخب کشور در دو دهه اخیر است.

اکبری خاطرنشان کرد: یوزپلنگ در سال‌های اخیر در پناهگاه حیات وحش عباس آباد به طور دید مسقیم مشاهده نشده است اما آثار و شواهد بقا مانند طعمه خواری، ردپا و مشاهدات غیرمستند طبیعت‌گردها یا دامداران و معدنکاران از حضور این گونه در خطر انقراض در عباس آباد حکایت دارد.

به گفته وی پناهگاه‌های حیات وحش کوه بزرگی، خارو، یخاب و منطقه هیزم چاه از دیگر زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در استان اصفهان است و این منطقه نزدیک به یک میلیون هکتار است که به صورت تاریخی زیستگاه یوزپلنگ بوده است اما در حال حاضر این گونه در خطر انقراض بالقوه می‌تواند وجود داشته باشد.

اثبات حضور یک فرد یوزپلنگ برای احیا امیدوار کننده است

اکبری درباره برآورد جمعیتی یوزپلنگ ایرانی در استان اصفهان، گفت: یوز ایرانی گونه‌ای پنهان کار و حساس است که بیشتر شب‌ها فعالیت می‌کند بر این اساس نمی‌توان از روی ردپا جمعیت آن را برآورد کرد با این حال با استفاده از مشاهدات مستقیم و نمایه‌های حضور مانند ردپا، تحلیل خال های بدن یوز، طعمه خواری و دوربین تله‌ای می‌توان تشخیص داد که این گونه حضور دارد.

وی اضافه کرد: برآورد جمعیتی یوزپلنگ دشوار است اما آنچه مسلم است چنین گونه‌ای نمی‌تواند جمعیت زیادی در این گستره داشته باشد و ما اگر وجود یک فرد یوزپلنگ را بتوانیم اثبات کنیم امری بسیار امیدوار کننده برای احیای این گونه است.

اکبری اظهار کرد: به رغم محدودیت‌های بودجه‌ای، پایش های میدانی دقیق‌تر و استفاده از دوربین‌های تله‌ای را برای مستند کردن حضور یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه‌های استان اصفهان ادامه خواهیم داد در این راستا همکاری‌ها و پایش های مشترکی نیز با استان‌های همجوار سمنان و یزد خواهیم داشت.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت اداره حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به لزوم آموزش به عنوان دومین مرحله پروژه احیای یوزپلنگ آسیایی، گفت: آموزش محیط بانان و جوامع محلی سبب پایش و رصد دقیق‌تر زیستگاه‌ها و حفاظت از حیات وحش می‌شود.

احیای حیات پلنگ نتیجه ترویج فرهنگ حفاظت و همکاری مردم بود

وی افزود: بروشورهای آموزشی برای محیط بانان تهیه و توزیع شده که اگر ردپا و یا آثار طعمه خواری در مناطق مشاهده کردند تشخیص دهند که طعمه توسط کدام گونه شکار شده است.

اکبری با بیان اینکه در زمینه ترویج فرهنگ حفاظت و جلب مشارکت عمومی اقدامات بسیاری شده است، ادامه داد: نتیجه این اقدامات در حوزه‌های کویری درباره گونه‌های کمیاب و در خطر انقراض مانند پلنگ قابل قبول بود و اگر این گونه احیا شده بخشی از نتیجه همکاری مردم است؛ همچنین برای شکارچی‌ها نیز کلاس‌های آموزشی برگزار شد تا در امر حفاظت مشارکت کنند.

وجود ۲۰ منطقه مستعد قرق برای ایجاد کریدورهای حفاظتی در قلمرو یوز

این مسئول حفاظت اداره محیط زیست اصفهان حمایت از ایجاد قرق های مدیریت مشارکتی و خصوصی را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: بسیاری از زیستگاه‌های آزاد وجود دارد که امکانات حفاظتی ندارند ولی حفاظت مستعد و احیای یوز در آن امکانپذیر است از این رو برای ارتقای مناطق مستعد از جمله منطقه کلاته در شهرستان خور و بیابانک تلاش می‌کنیم به پناهگاه حیات وحش ارتقا یابد که سپر حفاظتی برای مناطق یوز، زیست قطعی باشد و شبکه‌های حفاظتی را تکمیل کند.

اکبری ادامه داد: با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای قرق و تجهیز مناطق، وجود طعمه و امنیت گونه‌های گوشتخوار افزایش می‌یابد که این امر در حفاظت از یوزپلنگ و گونه‌های کمیاب بسیار مهم و راهبردی است و از گسستگی مناطق حفاظتی جلوگیری و کریدورهای حیات را حمایت می‌کند.

وی همچنین همکاری سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور را برای ایجاد قرق های حفاظتی مؤثر دانست و گفت: دست کم ۲۰ منطقه مستعد قرق با مساحت قابل توجهی در استان اصفهان وجود دارد که نیمی از آنها در کویر است.

تأمین منابع آبی پایدار در اقلیم بیابان بر افزایش طعمه یوز مؤثر است

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت اداره حفاظت محیط زیست اصفهان همچنین به نحوه حفاظت از طعمه‌های یوزپلنگ اشاره و اظهار کرد: برای ارتقای سطح مناطق، احیای منابع آبی و حفاظتی در ۱۵ سال اخیر اقداماتی شده که نتایج چشمگیری بر افزایش طعمه در زیستگاه‌های یوزپلنگ داشته است.

وی با بیان اینکه تأمین آب پایدار برای حیات وحش در حوزه کویر و اقلیم بیابانی یک امر حیاتی است، اضافه کرد: حیات یوزپلنگ و طعمه یوزپلنگ مانند کَل و بز، جبیر، آهو، خرگوش و برخی پرندگان به منابع آبی وابستگی زیادی دارد.

خریداری سامان‌های عرفی و جلوگیری از چرای دام در زیستگاه‌های امن

اکبری با اشاره به اینکه برخی زیستگاه یوزپلنگ ایرانی را با یوزپلنگ آفریقایی مقایسه می‌کنند، افزود: این در حالی است که یوز ایرانی در دشت و کوه زیست می‌کند، زیستگاه‌های یوزپلنگ در ایران دشتی و کوهپایه ای، تپه ماهوری و نمایه کوهستانی حوزه کویر بوده که منابع آبی و طعمه داشته است.

وی اضافه کرد: طرح‌های مؤثری برای جلوگیری از چرای دام در زیستگاه‌ها با حمایت معاونت طبیعی سازمان محیط زیست و ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در دستور کار داریم که امسال برای اجرای آن‌ها تأمین اعتبار شده است و امیدوارم بخشی از مراتع حساس را خریداری کنیم.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت اداره حفاظت محیط زیست اصفهان با قدردانی از همکاری جوامع محلی و اداره کل منابع طبیعی برای خرید سامان‌های عرفی و خروج دام از زیستگاه‌های امن، افزود: طرح‌هایی برای حفاظت از زیستگاه‌های حیات وحش به ویژه قلمرو یوز ایرانی داریم که نیازمند همراهی دستگاه‌ها و مشارکت عمومی جوامع محلی است.

کد خبر 442799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.