احمدی‌نژاد؛ محاکمه یا نامزد انتخابات

چگونگی حضور اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰، وضعیت فعلی محمود احمدی‌نژاد، رونمایی از بسته احیای اقتصاد فرانسه، چگونگی آغاز سال تحصیلی جدید و سفر رئیس مجلس به استان خوزستان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه ۱۵ شهریورماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصلاح‌طلبان در جاده پر دست‌انداز انتخابات» به بررسی چگونگی حضور اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: هرچند هنوز فاصله زیادی تا سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد اما برای همین فاصله زمانی برای آنکه احزاب و جریان‌های سیاسی فکری برای کاسه‌های چه کنم‌شان بیندیشند چندان هم زیاد نیست. اصلاح‌طلبان که از یک سو موج رد صلاحیت‌ها و از سوی دیگر سردی مشارکت کامشان را در انتخابات مجلس یازدهم تلخ کرد حالا دنبال راه‌حلی هستند تا این تلخی را در انتخابات ۱۴۰۰ جبران کنند.

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با ایسنا درباره این‌که چه جناحی دست بالاتر را در انتخابات ۱۴۰۰ خواهد داشت، گفت: صحنه انتخابات در ایران صحنه پر رمز و راز و غیرقابل پیش‌بینی است، مثل انتخابات ۷۶ که جریان راست خود را پیروز می‌دانست، اما اتفاق ناباورانه دیگری رخ داد مشابه این اتفاق هم چند بار رخ داده است‌، بنابراین اصولگرایان نمی‌توانند از حالا خود را پیروز انتخابات بدانند.

محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای پنجم شهر تهران نیز در همین رابطه در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین در خصوص کنش سیاسی مردم در قبال جریان اصلاحات اظهار کرد: ما اگر به تجربه انتخابات تقریباً یک دهه اخیرمان نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که رأی مردم دو سال یا حداقل یک سال بعد از آن مسیر دوام داشته است؛ مثلاً وقتی مردم در سال ۱۳۹۲ به آقای روحانی رأی دادند، در سال ۱۳۹۴ رای‌های خود را تکرار کردند و در نتیجه مجلسی تشکیل شد که محور آن تقریباً همکاری با دولت روحانی و سیاست‌های بین‌المللی و داخلی او بود.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در همین رابطه اظهار کرد: کشور در حالی به استقبال انتخابات ۱۴۰۰ می‌رود که تردیدهای زیادی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات وجود دارد. در چنین وضعیتی اصلاح‌طلبان وقتی می‌خواهند به کنش انتخاباتی روی خوش نشان دهند، از سویی سیاست‌های محدود کننده حاکمیت را پیش روی خود می‌بینند و از طرفی به خوبی می‌دانند که سرمایه اجتماعی‌شان تحت تأثیر گرفتاری‌های این چند سال ریزش داشته است؛ این دو لبه قیچی‌ای است که کار را برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات دشوار کرده. همه دیدند در سال ۹۸ تمام کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب از سوی شورای نگهبان رد شدند تا آنها به طور کاملاً طبیعی نسبت به حضور در انتخابات ۱۴۰۰ تردیدی جدی پیدا کنند.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «احمدی‌نژاد؛ محاکمه یا نامزد انتخابات» به بررسی وضعیت فعلی محمود احمدی‌نژاد پرداخت و نوشت: با شبکه‌های خارجی سخنرانی می‌کند، بیانیه می‌دهد، به ولیعهد عربستان نامه می‌نویسد و… پررنگ‌ترین گمانه برای چنین اقداماتی ماندن و دیده شدن است. پر بیراه نیست مانند انتخابات ۹۶ که کاندیدای ریاست‌جمهوری و رد صلاحیت شد برای کاندیداتوری ۱۴۰۰ هم به میدان بیاید و زمانی که رد صلاحیت احتمالی مواجه شد، حاشیه‌سازی دیگری داشته باشد. «احمدی‌نژاد را محاکمه کنید» این خواسته تعداد زیادی از افراد است که پس از پایان کار دولت دهم مطرح شد اما آنانی که متقاضی محاکمه احمدی‌نژاد بودند، در دایره اصولگرایی به‌ویژه اصولگرایان حامی او در هشت سال ریاست‌جمهوری‌اش نبودند بلکه اصلاح‌طلبانی بودند که می‌دانستند اقدامات رئیس دولت‌های نهم و دهم و نزدیکانش چه مشکلاتی در تمام حوزه‌ها به‌ویژه اقتصاد برای کشور فراهم کرده است. مشایی و بقایی که دو یار معروف احمدی‌نژاد هستند محاکمه شدند و به زندان رفتند اما اکنون شرایط به نحوی شده که اصولگرایان حامی او هم خواستار محاکمه‌اش شده‌اند.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار با تاکید بر اینکه احمدی‌نژاد می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده شرکت کند، به فرارو گفت: با توجه به اینکه وی در زمانی‌که به‌عنوان رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرد، صدمات و خیانت‌های زیادی را انجام داده، باید محاکمه شود، نه اینکه بدون هزینه هر کاری که دلش می‌خواهد را انجام دهد، او تنها رئیس‌جمهوری بود که بیشترین اخطار و تذکرات را از جانب مقام معظم رهبری بابت اقدامات که انجام داده، دریافت کرده است. او در دوران ریاست‌جمهوری خود نه‌تنها به باورهای انقلاب هیچ‌گونه اعتقادی نداشت، بلکه اصل اسلام و مسلمانی را زیر سوال برده، همچنین با طرح مباحث انحرافی مانند اسلام ایرانی در عمل و به‌وضوح نشان داد که هیچ اعتقادی به نظام، انقلاب و ولایت ندارد، تنها حرف راستی او در این دوران زده این است که او اصولگرا نبوده، بلکه وی با رأی و با حمایت اصولگرایان به ریاست‌جمهوری رسیده است. اما در همان ابتدای کار خود به آرمان‌های اصولگرایی پشت کرد.

حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا هم با تاکید بر اینکه آزموده را آزمودن خطاست، اظهار کرد: احمدی‌نژاد هنوز بابت هشت سال ریاست‌جمهوری خود پاسخگو نبوده و هیچ توجیهی وجود ندارد که احمدی‌نژاد دوباره بخواهد در صحنه حاضر شود. خود او نیز می‌داند که نمی‌تواند از سد فیلتر شورای نگهبان عبور کند، بنابراین مانور سیاسی می‌دهد. در وهله اول باید دید که جایگاه سیاسی احمدی‌نژاد در حال حاضر چیست. او با اظهاراتی که انجام می‌دهد، می‌خواهد خود را در جایگاه منتقد و اپوزیسیون جا بزند، درحالی‌که بسیاری از خساراتی که به کشور وارد شد، در زمان ریاست‌جمهوری او بود.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وزیر راضی، والدین ناراضی» به بررسی چگونگی آغاز سال تحصیلی جدید پرداخت و نوشت: اگر روزگار پاندمی عمری برای‌مان باقی بگذارد و البته خودش هم بگذرد و برود، روزی در مرور خاطرات و خطرات این ایام به یاد خواهیم آورد که در آخرین پنجشنبه پیش از بازگشایی مدارس در نیمه شهریور سال ۱۳۹۹، زمانی که معلم‌ها، مادر و پدرها و دانش‌آموزان، بعد از اعلام یک‌باره وزیر برای حضوری برگزار شدن مدارس، به دنبال توضیحی می‌گشتند یکی از مسؤولان وزارت آموزش و پرورش در تلویزیون حاضر شد و خیال همه را راحت کرد: شنبه صبح، قبل از حرکت یک زنگی به مدرسه بزنید.

درست یک ماه پیش بود که کنکوری‌ها وسط مرور درس‌ها و تست زدن، مدام باید از این منبع خبر به آن منبع خبر پناه می‌بردند و گیج می‌زدند که حرف مسؤول ایکس در وزارت بهداشت را باور کنند یا مسؤول ایگرگ در سازمان سنجش را. دو هفته به کنکور مانده یک بار خبر آمد که قطعاً کنکور به تعویق می‌افتد چون استانداردها سختگیرانه‌تر شده و سازمان سنجش زمان بیشتری برای چینش جدید صندلی‌ها و افزایش حوزه‌های امتحانی لازم دارد و دو، سه روز بعد از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شد که کنکور در همان مهلت تعیین شده برگزار می‌شود. در آن آشفتگی، سردرگمی و عصبانیت کنکوری‌ها و خانواده‌های‌شان، سخت بود تصور اینکه قرار است این بساط دوباره در آستانه آغاز مدارس پهن شود و همه برنامه‌ریزی‌هایی که در ماه‌های قبل در مورد منطقه‌بندی مدارس اعلام شده بود، ناگهان بعد از جلسه هیأت دولت در روز چهارشنبه تغییر کند و اعلام شود که تمامی مدارس در تمامی مناطق کشور حضوری دایر می‌شوند. بخش شوکه‌کننده خبر این بود که تا یک روز قبل از جلسه هیأت دولت و بعد نطق روحانی در مورد بازگشایی مدارس و رایگان بودن اپلیکیشن شاد برای مدارس دولتی و اولویت با حضوری بودن مدارس، مدیران آموزش و پرورش در همه سطوح مدیریتی، در تمامی نشست‌های خبری و سخنرانی‌های خود در مورد مدارس در مناطق مختلف صحبت می‌کردند و اینکه برنامه‌ریزی‌های کاملاً مشخصی وجود دارد که در کدام شهرها آموزش حضوری باشد و کجا غیرحضوری و چطور می‌شود به صورت ترکیبی از هر دو روش در برخی مناطق پیش رفت.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قمار انتخاباتی مکرون با پول پاشی ۱۰۰ میلیارد یورویی‌» به بررسی مفاد بسته «احیای اقتصاد فرانسه» پرداخت و نوشت: امانوئل مکرون با رونمایی از بسته محرک مالی ۱۰۰ میلیارد یورویی در کمتر از دو سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، آینده سیاسی خود را تا حدود زیادی به موفقیت عملی این بسته و بازگرداندن رونق به اقتصاد فرانسه گره زده است. مکرون که تا پیش از ظهور کرونا از محبوبیتش کم شده بود و به او لقب رئیس‌جمهور ثروتمندان داده شده بود، حالا با یک طرح مالی ۱۰۰ میلیارد یورویی در پی احیای شهرت خود است.

به نوشته فایننشال پست، این طرح که «احیای اقتصادی فرانسه» نام‌گذاری شده شامل پرداخت یارانه بیکاری، کاهش مالیات برای مشاغل و تأمین مالی پروژه‌های زیست‌محیطی است. هدف اصلی این طرح غلبه بر رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا از طریق رفع موانع طولانی مدت سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو است. مطابق تازه‌ترین برآوردها انقباض اقتصاد فرانسه در سال ۲۰۲۰ به ۱۰ درصد خواهد رسید. دولت فرانسه امیدوار است که با هزینه‌کرد ۱۰۰ میلیارد یورویی طی دو سال بتواند تا پایان سال ۲۰۲۲ بر اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر تولید ناخالص داخلی این کشور غلبه کند و رشد بالقوه و پایدار یک درصدی را برای ۱۰ سال آینده تضمین کند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجلسِ در مسیر تراز انقلاب جیغ سلفی‌بگیران را درآورد» به بررسی سفر قالیباف به خوزستان پرداخت و نوشت: بازدید و نظارت میدانی از اسکله صیادی بندر آبادان و دیدار و گفت‌وگو با صیادان و لنج‌داران، ادای احترام به شهدای گمنام منطقه شلمچه، بازدید از اسکله بندر خرمشهر و دیدار و گفت‌وگو با جمعی از پرسنل، ملوانان و صیادان این بندر، بازدید از تصفیه‌خانه شهید کشتکار آبادان و دیدار با جمعی از کارگران تصفیه‌خانه، دیدار و گفت‌وگو با جمعی از مردم منطقه آبادان و خرمشهر، پیگیری عملیات لایروبی اروندرود، حضور در شهرک طالقانی بندر ماهشهر و دیدار و گفت‌وگو با اهالی شهرک طالقانی بندر ماهشهر، بازدید از مجتمع فولاد شادگان و ویدئوکنفرانس با فعالان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای بررسی مشکلات و دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی مردم این مناطق، از برنامه‌های اولین روز سفر قالیباف به خوزستان بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، روز اول سفر خود پس از زیارت مزار شهدای گمنام عملیات کربلای ۵ در دیدار با گروهی از مردم منطقه در پاسخ به سوالی درباره علت حضور خود در استان خوزستان علی‌رغم گرمای بسیار شدید استان، گفت: این حرف تکراری بوده اما واقعیت است، امروز در شهر آبادان نیز خانمی به این مسئله اشاره کردند که چرا با وجود گرما به استان خوزستان سفر کرده‌ام، علت این مسئله این است که ما مسئولان نتوانستیم دین خود را به مردم خوزستان ادا کنیم.

قالیباف با اشاره به اصرار مردم برای بیان خاطراتی از دوران جنگ و هشت سال دفاع مقدس، گفت: مهم‌تر از بیان خاطرات این است که به جوانان نشان دهیم، نسل دفاع مقدس در راستای رفع دغدغه‌ها و حل مشکلات تلاش می‌کند، ازاین‌رو ما نباید خاطره بگوییم، بلکه باید خاطره بسازیم، لذا امید است بتوانیم با همان روحیه دوران دفاع مقدس مشکلات را حل کنیم.

درددل بانوی جهادگر خرمشهری با قالیباف؛ در حاشیه این دیدار، بانوی جهادگر خرمشهری خطاب به رئیس مجلس گفت: اگر تو اینجا را آسفالت نمی‌کردی، کسی برای ما کاری نمی‌کرد. خرمشهر چه گناهی کرده؟ خون دادیم، جوان دادیم، اسیر دادیم. چرا به ما خیانت می‌کنند؟

وی افزود: اگر بودجه دادی خودت بایست و نظارت کن؛ به ما یک قالب یخ بدهند تا اینجا برسد آب می‌شود این‌قدر که فساد زیاد است.

کد خبر 442478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.