آرامش پس از طوفان

پس از انفجار مهیب بندر بیروت، بهره برداری‌های سیاسی از این حادثه آغاز شد و نهایتاً پس از گذشت یک هفته و مشخص شدن کشته و مجروح شدن ۶۲۱۰ نفر، اعتراضات گسترده‌ای در واکنش به ناکارآمدی دولت و وجود مشکلات معیشتی لبنان بروز کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آمریکایی و سعودی با غنیمت شمردن اعتراضات لبنان تلاش کردند فشارهای خود علیه این کشور و نخست وزیر را گسترش دهند و این کار را تا استعفای حسن دیاب ادامه دادند.

پس از گذشت حدود یک ماه از استعفای دیاب، فراکسیون حزب‌الله و فراکسیون المستقبل پارلمان لبنان، مصطفی ادیب سفیر سابق لبنان در آلمان را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کردند که نهایتاً در پی رایزنی‌های پارلمانی با ۹۰ رأی انتخاب شد و از سوی رئیس‌جمهور مأمور تشکیل کابینه جدید لبنان شد.

ادیب در اولین سخنان خود پس از مأمور شدن به تشکیل کابینه اعلام کرد که دولت جدید در سریع‌ترین زمان ممکن تشکیل خواهد شد و وزرای دولت جدید افراد متخصص و شایسته خواهند بود.

نخست وزیر لبنان با چالش‌های بسیاری روبرو خواهد بود که اگر با آنها همراهی کند، روند تشکیل کابینه بسیار طولانی خواهد شد که البته این موضوع در لبنان تازگی ندارد. شواهد سیاسی در این کشور از جمله تاکید حزب الله بر لزوم تسریع در تشکیل کابینه جدید نشان می‌دهد ادیب بر خلاف نخست وزیرانی نظیر تمام سلام و سعد حریری، کابینه خود را در فرصت کوتاهی تشکیل خواهد داد.

یکی از مهمترین چالش‌های کابینه آینده، روبرو شدن با مشکلات اقتصادی و معیشتی است. لبنان با بیکاری، فقر و مشکلات معیشتی و همچنین بدهی‌های زیادی مواجه است که کابینه حسان دیاب به واسطه وجود برخی نفوذی‌ها، نتوانست برای حل آنها تدبیری بیندیشد و دولت جدید هم دو سال بیشتر فرصت ندارد؛ زیرا انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد.

چالش دیگر این است که مصطفی ادیب از تجربه سیاسی چندانی برای مدیریت کشور برخوردار نیست؛ اگرچه لبنان کشوری با مساحت و جمعیتی اندک است، اما ساختار اجتماعی این کشور زمینه رقابت‌های سیاسی را فراهم کرده و همین‌ها عامل مهمی برای ناکارآمدی و فروپاشی زودهنگام دولت‌ههست، سرنوشتی که پس از هفت ماه برای کابینه حسان دیاب رقم خورد.

ادیب بر خلاف دیاب از حمایت همزمان جریان‌های ۸ مارس، ۱۴ مارس و خارجی‌ها برخوردار است. حال باید پرسید که ادیب چگونه خواهد توانست از پس چالش‌هایی مانند وضعیت بد اقتصاد و معیشتی مردم و همچنین کمیاب شدن مواد اساسی بر بیاید؟ آینده دولت جدید لبنان چه خواهد شد؟

ادیب باید آرامش را به کشور بازگرداند

صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که در تمامی تحولات لبنان طی سال‌های گذشته، پارلمان این کشور به عنوان محور اساسی و از طریق انتخابات، رئیس جمهور را انتخاب می‌کرد و با هماهنگی آن دست به انتخاب نخست وزیر می‌زد.

به گفته وی، مصطفی ادیب در برابر بحران‌های اقتصادی و مالی شدیدی قرار دارد و از طرفی تحریم‌های ایالات متحده آمریکا نیز این فشارها را مضاعف می‌کند.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، مهمترین اولویت ادیب باید بررسی ریشه مشکلات اقتصادی بانک مرکزی باشد و به سمت همکاری و هماهنگی سیاسی با احزاب کشور برود. دولت جدید باید به رفع بحران‌های سیاسی ناشی از اعتراضات ماه‌های گذشته که منجر به تعطیلی مراکز اداری و دانشگاه‌ها شد ورود کرده و آرامش را به کشور بازگرداند.

به عقیده زنگنه، دخالت آشکار ماکرون در امور لبنان و تشکیل دولت پدیده بسیار عجیبی است؛ زیرا لبنان کشوری مستقل بوده و دموکراسی در آن حاکم است.

وی خاطرنشان می‌کند: فرانسه تنها می‌تواند مانع از اعمال تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بر احزاب و گروهای لبنان شود و بهتر است اجازه دهد بیروت به جای جنگیدن در چند جبهه مشکلات اقتصادی خود را حل کند.

مطالبه اصلی مردم لبنان حل مشکلات اقتصادی است‌

مهدی شکیبایی، کارشناس مسائل لبنان هم معتقد است که مطالبه اصلی مردم لبنان حل مشکلات اقتصادی و ساماندهی ارزش پول کشورشان است.

به گفته وی، یکی از مهمترین دلایل اعتراضات مردم افزایش قیمت اجناس و کالاهای اساسی است؛ بنابراین ادیب ابتدا باید به بررسی ریشه مشکلات اقتصادی و معیشتی و رفع آن بپردازد.

به گفته این کارشناس مسائل لبنان، ادیب شخصیت فن سالاری دارد و کمتر در درگیری‌های سیاسی حضور داشته و علی‌رغم اینکه وی از فرقه اهل سنت لبنان است اما به دلیل نگاه علمی و تخصصی که به حل مشکلات دارد مورد حمایت جریان ملی آزاد لبنان و حزب الله است.

به عقیده شکیبایی، تمامی جریان‌های سیاسی در تلاش هستند تا نخست وزیر لبنان را از جناح بندی سیاسی دور کنند تا بتواند جهت حل مشکلات مردم گام بردارد. در دوره‌های پیشین شاهد بودیم که حزب الله لبنان با انتخاب حسن دیاب به عنوان نخست وزیر موافقت کرده و وی را در راستای حل مشکلات اقتصادی حمایت کرد.

وی می‌گوید که دخالت فرانسه در امور داخلی لبنان موضوع تازه‌ای نیست و در گذشته نیز عربستان سعودی با دخالت‌های آشکار خود قدم در این راه گذاشته بود. فرانسه و عربستان همیشه در تلاش بودند تا در امور داخلی لبنان دخالت کنند.

این کارشناس مسائل لبنان خاطرنشان می‌کند: فرانسه لبنان را حیاط خلوت خود می‌داند و در هفته‌های گذشته نیز شاهد برخی رفتارهای تهدیدآمیز از سوی نخست وزیر فرانسه علیه مقامات لبنان بودیم؛ زیرا فرانسه خود را وکیل حفظ امنیت رژیم صهیونیستی در بیروت می‌داند و در تلاش است دولتی در لبنان به قدرت برسد که هدفش جنگ با تل‌آویو نباشد.

کد خبر 442440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.