توسعه نهاد داوری ضرورت است/کاهش اطاله دادرسی با نهاد داوری

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: واگذاری امور حقوقی مردم به مردم با توسعه نهاد داوری ضرورت دارد و نهاد داوری اطاله دادرسی و هزینه دادرسی را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایمنا، علی بهادری جهرمی در خصوص نهاد داوری اظهار کرد: مردم و مسئولان باید به ضرورت و حقیقت توسعه نظام داوری ملتزم و آگاه شوند زیرا ناگزیر هستیم که مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به سمتی حرکت کنیم که اختلافات را از طریق داوری و نه از طریق محاکم حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: اکنون دعاوی مهم تجاری بین المللی اصولاً از طریق داوری حل می‌شوند و در بسیاری از کشورهای پیشرفته آموخته‌اند که در محکمه آنچنان که باید نمی‌توانند به حقوق خود دست یابند و اگر هم به حق خود برسند زمان زیادی می‌طلبد.

بهادری جهرمی تصریح کرد: نهاد داوری اطاله دادرسی و هزینه دادرسی را کاهش می‌دهد، همچنین توسعه نهاد داوری موجب کاهش هزینه‌های عمومی و دولتی می‌شود؛ در واقع با گسترش داوری، تصدی گری دولت کاهش می‌یابد و به جای اینکه دولت تصدی گری در رفع مخاصمات و اختلافات داشته باشد به شیوه رفع اختلافات نظارت می‌کند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه تصریح کرد: اکنون در حالی که اصلی ترین کار ویژه نهاد قضائی باید مبارزه با فساد و تخلف در حوزه عمومی باشد، بیشترین انرژی و توان خود را برای رفع اختلافات خصوصی مردم هدر می‌دهد.

وی اضافه کرد: در حوزه حقوقی تا زمانی که دولت می‌خواهد خود رفع دعوا کند، فساد و تخلف رخ می‌دهد و هزینه‌های زیادی صرف می‌شود در حالی که رفع اختلاف میان مردم باید به خود مردم واگذار شود.

بهادری جهرمی اظهار داشت: راه اندازی نهادهای خصولتی و شبه دولتی مانند شورای حل اختلاف برای توسعه نهاد داوری موفقیت لازم را نخواهد داشت بلکه راهکار مناسب این است که مردم برای توسعه نهاد داوری پیشرو باشند و برای حل و فصل مشکلات حقوقی ریش سفیدی و داوری را انتخاب کنند که در این راستا وکلا و مشاوران حقوقی می‌توانند محور قرار گیرند.

به گزارش ایرنا، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با اشاره به اقدامات این مرکز در خصوص توسعه نهاد داوری افزود: به پیشنهاد شورای امور داوری، اتاق داوری در مرکز وکلا ایجاد شده است که به دلیل تشابه اسمی با مرکز داوری اتاق بازرگانی به دیوان داوری تغییر یافت.

کد خبر 442332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.