نظر کارشناسان داوری درباره صحنه‌های مشکوک دیدار استقلال و تراکتور

چهار کارشناس مطرح داوری کشور به بررسی دقیق صحنه‌های مشکوک دیدار شب گذشته استقلال و تراکتور در فینال جام حذفی پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استقلال و تراکتور شب گذشته پنجشنبه - ۱۳ شهریور ماه - در ورزشگاه امام رضا مشهد دیدار نهایی جام حذفی را برگزار کردند که در پایان تیم تبریزی موفق شد با نتیجه ۲ بر ۳ حریف تهرانی را مغلوب کند. قضاوت این دیدار حساس را موعود بنیادی‌فر در حالی بر عهده داشت که اشتباه تأثیرگذار او در مرحله یک چهارم به نفع استقلالی‌ها تمام شد و همین امر، فشارها را برای بنیادی‌فر دو چندان کرد.

بازی نیز درگیرانه دنبال شد و چندین صحنه مشکوک داوری داشت که می‌توانست نتیجه بازی را دگرگون سازد. صحنه‌های بحث برانگیز داوری این مسابقه حساس توسط نوید مظفری، حیدر سلیمانی، نوذر رودنیل و حسین عسگری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا بررسی شده که در ادامه می‌آید.

برخورد توپ به دست ساسان انصاری پیش از گل دوم تراکتور

دقیقه ۴۳ در حالی که آرش رضاوند سعی داشت توپ را از کنار ساسان انصاری رد کند اما توپ به دست انصاری برخورد و توپ در اختیار تراکتوری‌ها قرار گرفت. سرخ‌پوشان تبریزی با پاسی رو به جلو دژاگه را صاحب توپ کردند و او موفق شد دومین گل تیم‌اش را وارد دروازه استقلال کند.

مظفری: قبل از گل دوم تراکتور خطا هند رخ داده و پس از آن، توپ را بازیکن در اختیار گرفته و پاس می‌دهد.

سلیمانی: در گل دومی که تراکتورسازی زد، در زمانی که مدافعین استقلال به هم پاس می‌دادند انصاری توپ را با دست نگه داشته و موقعیت خوبی را برای تراکتور ساخت که اشکان دژاگه آن را به گل تبدیل کرد. در این صحنه باید ابتدا بازی متوقف و خطا هند انصاری اعلام می‌شد.

رودنیل: در گل دوم هندی اتفاق افتاد که باید آن را خطا تشخیص می‌داد که آن را نگرفت و همان توپ رفت و گل دوم زده شد.‌

عسگری: بازیکن تراکتور کاملاً حرفه‌ای و آگاهانه و به شکلی غیر طبیعی دستش را در مسیر توپ قرار و داور باید اعلام هند می‌کرد.

اخراج ساکت الهامی

در اواسط نیمه دوم فشار حملات استقلالی‌ها بالا گرفته و در دقیقه ۶۴، برخورد میان شجاعی و یکی از بازیکنان آبی‌پوش را بنیادی‌فر خطا تشخیص نداد و ساکت الهامی، سرمربی تراکتور به شدت نسبت به این تصمیم معترض شد و باعث شد تا داور او را از کنار زمین اخراج کند.

سلیمانی: ساکت الهامی به درستی اخراج شد و باید جریمه‌های بیشتری از سوی کمیته انضباطی برایش در نظر گرفته شود. ایشان به کمک داور و هم آقای روشنک، ناظر ویژه که بالاترین مقام برگزار کننده این بازی بود ضربه زد و فقط اخراج کافی نیست.

رودنیل: کارت قرمز به الهامی کاملاً درست بود.

عسگری: تصمیم‌گیری در این مورد به گزارش ناظر بازی و نماینده استان‌ها باز می‌گردد تا بر اساس آن، کمیته انضباطی جریمه‌ای را لحاظ کند.

افتادن دو بازیکن استقلال در دقایق پایانی

آبی‌ها که در پایان نیمه دوم نیاز مبرمی به گل تساوی داشتند جلو کشیده بودند و دقیقه ۸۹، ابتدا ارسلان مطهری در حالی که شانه به شانه با مدافعین سرخ‌پوش در حال نفوذ بود به زمین خورد در ادامه نیز فرشید اسماعیلی سرنگون شد که داور شبیه سازی او را تشخیص و با کارت زرد این بازیکن را جریمه کرد. پیش از افتادن مطهری نیز به نظر می‌رسد مهاجم آبی‌پوش توپ را با دست کنترل کرده است.

مظفری: هر دو صحنه را داور به درستی تشخیص داد که خطایی اتفاق نیافتاده است.‌

سلیمانی: داور در این صحنه دو اشتباه انجام داد. او باید ابتدا توپی که به دست ارسلان مطهری برخورد را هند می‌گرفت چرا که توپ در هر حالتی به دست مهاجم درون محوطه جریمه برخورد کند خطا است و مهم نیست که با دست توپ را حمل یا به آن برخورد کند. در ادامه نیز بازیکنان تراکتور مهاجم استقلال را قیچی کردند و اگر هند را نگرفت، باید در ادامه پنالتی را برای استقلال اعلام می‌کرد. ترجیح داد دو صحنه را نادیده گرفته و خطایی نگیرد.

رودنیل: دقیقه ۸۹ هیچ اتفاقی در محوطه جریمه نیافتاد و ادامه بازی و دادن کارت زرد به فرشید اسماعیلی به خاطر شبیه سازی درست بود.

عسگری: در این صحنه هر دو بازیکن ۱۴ و ۲۸ تراکتور مرتکب خطا شد. ابتدا بازیکن ۱۴، ارسلان مطهری را هل داد و در ادامه، بازیکن ۲۸ با پای چپ اسماعیلی را سرنگون کرد. توپ به سینه مطهری برخورد و خطا هند نیز نبود.

جمع بندی عملکرد تیم داوری

مظفری: وقتی گلی به ثمر رسیده که قبل از آن خطایی رخ داده، نمی‌توان عملکرد داور را خوب ارزیابی کرد.

سلیمانی: در نیمه اول چون تراکتور سه گل به ثمر رساند، فشار خاصی روی داور نبود و توانست به خوبی قضاوت کند. زمانی که بازی ۳ بر ۲ شد، تازه عیار او مشخص و معلوم شد که داور اقتدار لازم را نداشت.

رودنیل: بازی و داوری سختی بود که کارشناسی آن را نیز سخت کرده است. در ۲۵ دقیقه پایانی بازی درگیرانه و کار برای دشوار شد و بنیادی‌فر کمی عصبانی نشان می‌داد. در مجموع می‌توانیم نمره قبولی به تیم داوری دهیم. ۹ دقیقه وقت اضافه صحیح بود اما باید وقت‌های تلف شده این تایم اضافی هم محاسبه می‌شد.

عسگری: نکته اول به گزینش داور برای این بازی بر می‌گردد که برای نخستین بار باعث اعتراض داوران به این تصمیم شد. پیش از شروع دیدار جو را برای بنیادی‌فر متشنج کرده و باعث شدند تا او با تمرکز لازم پا به زمین نگذارد.

کد خبر 442303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.