ساداتیان: اروپا دیگر به ترامپ اعتماد ندارند

یک دیپلمات سابق وزارت امور خارجه گفت: حمایت نکردن اروپایی‌ها از آمریکا در شورای امنیت نشان دهنده این‌ است که آنها دیگر به ترامپ اعتماد نداشته و حرف‌های وی را باور نمی‌کنند.

جلال ساداتیان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون تبلیغات انتخاباتی احزاب سیاسی آمریکا اظهار کرد: در حال حاضر جو بایدن و معاونش اعلام می‌کنند که به برجام باز می‌گردند تا با ایران مذاکره کنند و این از شعارهای انتخاباتی ترامپ باورپذیرتر است. معاون جو بایدن یک چهره فعال در عرصه سیاست خارجی و امنیتی نبوده و حتی مدتی هم که در کنگره حضور داشته در عرصه سیاست خارجی اظهارنظر زیادی نکرده است.

وی افزود: بایدن در دوران رقابت‌های درون‌حزبی حزب دموکرات مانند اغلب نامزدهای اعلام کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات به برجام بازمی‌گردد، اما باید به این نکته توجه کرد که حتی اگر بایدن و هریس در انتخابات پیش رو پیروز شوند، روابط ایران و آمریکا به پنج سال پیش باز نمی‌گردد.

این دیپلمات سابق وزارت امور خارجه تاکید کرد: ممکن است دولت بایدن در حوزه برجام مواضع خصمانه کمتری علیه ایران داشته باشد، اما در حوزه‌های دیگر مانند مسائل حقوق بشری، منطقه‌ای، موشکی یا رژیم صهیونیستی فشار بیشتری را بر ایران وارد می‌کند.

ساداتیان ادامه داد: ترامپ ثبات شخصیتی نداشته و بدهی زیادی به گروه‌های در ارتباط با رژیم صهیونیستی داشته و از همین رو به آنها متعهد است. وزیر امور خارجه آمریکا و نحوه ارتقای درجه وی در شورای امنیت و وزارت خارجه تا حدود زیادی گویای همین امر است. کوشنر نماینده صهیونیست‌ها در آمریکا بوده و در هر اقدام دولت، منافع آنها را مدنظر قرار می‌دهد. شخصی که پس از اعمال فشار بر ایران نتوانست به نتایج مطلوب خود برای تأمین امنیت رژیم‌ صهیونیستی برسد، به واسطه ارتباط کشورهای امارات، بحرین و عربستان با رژیم‌صهیونیستی می‌خواهد این خلأ را جبران کند.

وی تصریح کرد: خروج ترامپ از توافق‌ها و پیمان‌های بین‌المللی گواه این است که نمی‌توان به وی اعتماد کرد. رئیس جمهور آمریکا حتی بر شهروندان خود نیز سخت‌گیری‌های کم‌نظیری دارد و هر هفته یک نفر را به بدترین شکل به قتل می‌رساند که باعث شده برخی از ایالت‌های آمریکا با وضعیت متشنجی روبه‌رو شوند و هر روز شاهد اعتراضات گسترده باشند؛ امری که نشان می‌دهد مردم این کشور دیگر به ترامپ اعتماد ندارند.

این دیپلمات سابق وزارت امور خارجه تاکید کرد: حمایت نکردن اروپایی‌ها از آمریکا در شورای امنیت نشان دهنده این‌ است که آنها دیگر به ترامپ اعتماد نداشته و حرف‌های وی را باور نمی‌کنند.

ساداتیان خاطرنشان کرد: با انتخاب جو بایدن هیچ تغییری در کلیت سیاست‌های آمریکا علیه ایران ایجاد نخواهد شد و اما شخصیت بایدن مانند ترامپ، اصول را زیر پا نخواهد گذاشت و به نظر می‌رسد وعده انتخاباتی وی برای بازگشت به برجام باورپذیرتر از وعده‌های انتخاباتی ترامپ است.

کد خبر 442186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.