دود کمبود کادر درمان به چشم مردم می‌رود

دبیر کل خانه پرستار با بیان اینکه اضافه شدن ۵۰ درصد به حقوق پرستاران در بحران کرونا حقیقت ندارد، گفت: پرستاری جزء مشاغل خاص و استرس‌زایی است که سختی کار دارد که برای ایجاد حداقل استانداردهای مراقبتی در کشور نیازمند دو برابر شدن جمعیت پرستاران هستیم.

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فارغ از بحث بحران کرونا، پرستاری شغل پر استرسی است چون مسئولیت حفظ جان بیمار با پرستار است از سویی دیگر فضای بیمارستان نیز استرس‌زا است.

وی با بیان اینکه با انتشار ویروس کرونا تنیدگی‌های شغلی و استرس جامعه پزشکی بیشتر شد، افزود: شیوع این ویروس، استرس روانی جامعه و مردمی که تنها از دور شاهد هستند و فقط باید پروتکل‌ها را رعایت کنند زیاد کرده و این در حالی است که پرستار با بیمارانی روبرو است که نفس‌شان میلیون‌ها ویروس کووید ۱۹ را منتشر می‌کند و با هر سرفه آنها ده‌ها میلیون ویروس به سمتش پرتاب می‌شود، بیمار کرونایی یک بیمار خاص است و مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد که باعث افزایش کار پرستار می‌شود همچنین علاوه بر استرس و تنیدگی شغلی مسائل روحی دوری از خانواده نیز مطرح است.

دبیر کل خانه پرستار اضافه کرد: علم عفونی به این امر اشاره می‌کند که هر کسی بیشتر با عامل عفونی بیماری‌زای پر خطر مواجه باشد بیشتر در معرض ابتلا است این عامل بیماری زا برای پرستاران یک زمانی سل، ایدز و آنفولانزا بود و امروز کروناست که تاکنون نه درمانی و نه واکسنی دارد و تنها از طریق رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده پیشگیری می‌شود و گروه پرستاری جزو گروهی است که بیشترین خدمات بهداشتی را ارائه می‌دهد و بیشترین بار خدمات درمانی کرونا روی دوش پرستاران است.

ایجاد حداقل استانداردهای مراقبتی نیازمند دو برابر شدن جمعیت پرستاران است

شریفی مقدم خاطرنشان کرد: درست است که از همکاران پزشک بیشتر صحبت می‌شود، اما کمترین مداخله با بیماران کرونایی را همکاران پزشک دارند، طی چهار دوره حضورم در سازمان نظام پرستاری در دهه هشتاد پژوهشی در رابطه با میزان اضطراب موجود در پرستاران انجام دادیم که به دلیل بالا بودن میزان این آمار، امکان ارائه پیش نیامد.

وی ادامه داد: طولانی شدن دوران بحران کرونا باعث خستگی‌های مفرط و مزمن در گروه پرستاری شده است و در این بین هم خود آنها و هم خانواده‌هایشان به شدت درگیر هستند زیرا با کمبود کادر پرستاری مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: کشور ما یک دوم حداقل استانداردهای جهانی پرستار دارد اگر مردم ما بخواهند حداقل استانداردهای مراقبت‌های پرستاری را دریافت کنند باید جمعیت پرستاری دو برابر شود تا به کف استانداردهای جهانی برسیم.

قائم مقام پیشین سازمان نظام پرستاری ایران تاکید کرد: در کشورهای دیگر زیر ساخت پرستاری کاملاً متفاوت است برای مثال در اروپا به ازای هر هزار نفر جمعیت ده پرستار وجود دارد یا در کشورهای همسایه گرجستان و ارمنستان به ازای همین جمعیت چهار تا پنج پرستار، اما اگر مردم ما بخواهند کف مراقبت‌های پرستاری را دریافت کنند باید حداقل سه پرستار داشته باشیم که اکنون تنها یک و نیم پرستار ارائه خدمات می‌کنند.

شریفی مقدم اضافه کرد: ما با یک زیر ساخت بسیار خراب از گذشته روبرو هستیم این افزایش جمعیت و کاستی تعداد پرستار یک شبه اتفاق نیفتاده است به دلیل بی‌توجهی مسئولین بهداشت و درمان به این مسئله تخت‌های بیمارستانی اضافه شده، پرستارها بازنشسته شده‌اند و ورودی پرستاری نداشتیم.

وی گفت: طی مذاکراتی که با وزیر بهداشت در هفته دولت صورت گرفت به این موضوع اشاره شد که در سال گذشته به طور بی سابقه‌ای یازده هزار تخت بیمارستانی اضافه شده است که هر تخت دو و نیم کادر پرستاری لازم دارد.

نسبت پرستار به تخت‌های بیمارستانی در اصفهان نه دهم است

قائم مقام پیشین سازمان نظام پرستاری ایران ادامه داد: طی آمارهای دولت طی هفت سال گذشته چهل هزار تخت بیمارستانی اضافه شده که نیازمند جذب ۱۰۰ هزار نیروی پرستار جدید هستیم در حالی که ما در سال ۹۷ و ۹۸ با وجود اخذ مجوز در زمان وزارت دکتر قاضی زاده هاشمی برای استخدام ۱۰ هزار پرستار در سال هیچ استخدامی نداشته‌ایم و در سال ۹۹ و هیاهوی استخدام پرستار در بحران کرونا فقط ۳۸۰۰ نفر از ۳۰ هزار مجوز به تازگی بکار گرفته شده‌اند.

شریفی مقدم خاطرنشان کرد: در خصوص آزمون استخدامی پیش رو باید بگویم در کل چهار هزار نفر قرار است استخدام شوند ما حداقل ۷۰۰ بیمارستان دولتی داریم که به هر بیمارستان ۲۰ نیرو می‌رسد که رقمی نیست، در اصفهان نسبت پرستار به تخت بیمارستان نه دهم است که باید با توجه به نرم کشور خودمان طبق اعلام وزارت بهداشت دو برابر این میزان باشد.

وی اضافه کرد: در کشور ایتالیا در بحران کرونا هزار پرستار با حقوق تقریباً چهار تا پنج هزار دلار بکار گرفته شدند این در حالی است که پرستار ما حدود ۱۵۰ دلار حقوق می‌گیرد. بحث اضافه شدن ۵۰ درصد به حقوق پرستاران در بحران کرونا حقیقت ندارد در واقع این افزایش حقوق اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری بود که برای همه کارمندان دولت قبل از سال ۹۵ اجرایی شد و این مهم برای گروه پرستاری به عنوان آخرین گروه در اسفند ۹۸ لحاظ شد.

پاداش کرونا به اسم پرستاران

شریفی مقدم گفت: فیش همکاران را دیده‌ام که از ۲۰ هزار تومان، ۵۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان برای سه ماه، پاداش کرونا دریافت کرده‌اند. وظیفه دولت این است که سلامتی مردم را تأمین کند و مهم‌ترین ابزار تأمین سلامتی هم خدمات پرستاران هستند.

وی اضافه کرد: تشکل‌ها و نهادها به دلیل نداشتن اختیارات اجرایی نمی‌توانند کاری انجام دهند، اما وزارت بهداشت، دولت و سیستم‌های اجرایی باید موانع خدمتی و کمبود کادر پرستاری که مشکلی برای جامعه پرستاری به حساب می‌آید را رفع کنند.

عضو پیشین شورای عالی نظام پرستاری تاکید کرد: دولت می‌توانست جذابیتی برای پرستاران ایجاد کند ولی هیچ کاری تا کنون انجام نداده است، در این وضعیت کرونا شما در هر اداره‌ای بروید یک سوم کاهش نیرو، کاهش ساعات کاری، تعطیلی و دورکاری لحاظ شده اما پرستاران علاوه بر اضافه شدن بار کاری و تحمیل شدن اضافه کاری‌های اجباری، نداشتن تعطیلی و نبود تجهیزات مناسب اکنون مشغول به فعالیت هستند.

شریفی مقدم گفت: از مردم می‌خواهیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کادر درمان کمک کنند، پرستاران خسته‌اند و توان کافی ندارند و مسئولان مدام می‌گویند کادر درمان خسته شده‌اند این درست است مردم باید رعایت کنند اما دولت هم باید هزینه کند.

دبیر کل خانه پرستار اظهار کرد: بودجه‌ای که وارد نظام سلامت می‌شود حداقل ۸۵ هزار میلیارد تومان به طور مستقیم و همین مقدار به صورت غیر مستقیم از طریق بیمه‌ها است، استخدام هر پرستار ماهیانه با برآورد حقوق، بیمه، عیدی و سایر هزینه‌ها هفت میلیون تومان می‌شود که سالیانه برای هزار پرستار حدود هزار میلیارد تومان می‌شود که می‌تواند تحولی بزرگ در این حوزه ایجاد کند و قطعاً دود این کمبود کادر درمان در چشم مردم می‌رود.

کد خبر 442134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مگاپوت IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    0 0
    من درباره ی کرنا زیاد شنیدم توی اخبار و رسانه‌های مجازی می‌خونم اخبار وآمار زیاد در باره اش مطالعه می‌کنم ،فقط توروخدا بگید کی می آید کرمانشاه؟ روزی چند هزار نفری در هر شهر حتماً خواهند مرد،باید آمادگی داشته باشم خبر بدید لطفاً ،ممنون می شم.