نامه اصلاح‌طلبان به قاضی‌القضات

نامه برخی از اصلاح طلبان به ابراهیم رئیسی، ریزش شاخص‌ها در بورس، افزایش قیمت دلار، سفر محمدباقر قالیباف به خوزستان و تخریب قبرستان ابن بابویه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۱۲شهریورماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر مردگان بی‌آرامش! به بررسی تخریب قبرستان ابن بابویه پرداخت و نوشت: ابن بابویه یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های تهران است که هویت شهر با آن عجین شده. شاید هنوز هم قبور اجداد برخی از تهرانی‌ها در این گورستان محل تجدید دیدار با پدربزرگ‌ها و پدربزرگ پدربزرگ‌هایمان باشد اما چندی پیش خبری مطرح شد که بنا بر آن دوباره اجرای طرح همسان‌سازی سطوح در این قبرستان از سر گرفته شده، طرحی که مستلزم نابودی بسیاری از قبور قدیمی است.

این اولین باری نیست که گورستان ابن بابویه خبرساز می‌شود. بارها و بارها اعمال سلیقه‌های غیرکارشناسی صدای کارشناسان میراث فرهنگی و علاقه‌مندان این حوزه را بلند کرد اما متأسفانه هنوز هم اینگونه اقدامات دست از سر این گورستان تاریخی بر نمی‌دارد.

به نظر می‌رسد متولیان این قبرستان که پنجم دی ماه ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۱۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، باید بیشتر به این مسئله فکر کنند که در این گورستان افراد مشهوری مانند «غلامرضا تختی»، «پهلوان سید حسن شجاعت» (رزاز)، «علی‌اکبر دهخدا»، «محمدعلی فروغی»، «رجبعلی خیاط» و بسیاری از چهره‌های سیاسی و مذهبی از جمله کشته‌شدگان قیام ۳۰ تیر به خاک سپرده شده‌اند.

در سال ۱۳۷۳ وزارت کشور، در دستوری که از آن با عنوان حفاظت و نگهداری این گورستان یاد شد، خواستار منع دفن مردگان در این محدوده شد؛ پس از آن، طرح‌های زیادی از سوی شهرداری برای عمران این گورستان پیشنهاد شد، اما سرانجام در اجرای طرح «احداث باغ مشاهیر»، با این استدلال که اجرای این طرح نیازمند از بین بردن مقبره‌ها و هم‌سطح‌سازی زمین آرامگاه ابن بابویه است، بیش از نیمی از مقبره‌های خصوصی و خانوادگی دارای قدمت که دارای معماری زیبایی با نمادی از هنر ایران بودند به‌طور کامل تخریب شدند.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر نامه اصلاح‌طلبان به قاضی‌القضات به بررسی نامه برخی از اصلاح طلبان به ابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت: روز گذشته جمعی از تشکل‌ها و احزاب سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به برخی احکام صادره برای فعالین سیاسی این جناح به آیت‌الله رئیسی نامه نوشتند. چندی پیش بود که صدور احکام برای اصلاح‌طلبانی که در امضای بیانیه ۷۷ نفره نقش داشتند رسانه‌ای شد؛ احکامی که نشان می‌داد تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به واسطه این موضوع به حبس محکوم شده‌اند. بیانیه ۷۷ عنوان نامه سرگشاده‌ای بود که بعد از حوادث آبان ۹۸ از سوی تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب منتشر شد. همان اوقات البته اخباری ضدونقیض از بازداشت و احضار حدود ۳۰ نفر از امضاکننده‌های آن به دادسرای فرهنگ و رسانه منتشر شد؛ اما ماجرا تنها به احضار این چند نفر خلاصه نشد؛ بعدها بازداشت‌هایی هم صورت گرفت. اگرچه دو ماه پیش برخی از امضاءکنندگان این نامه خبر از حضورشان در دادگاه به‌منظور محاکمه و پاسخگویی دادند، اما طی چند روز اخیر خبر آمد که برای تعدادی از متهمان، رأی نهایی صادر شده است و در این میان چهره‌هایی مانند علی شکوری‌راد به یک‌سال زندان، مهدی محمودیان به پنج سال زندان و محمدحسین کروبی، محسن آرمین، قربان بهزادیان‌نژاد و صدیقه و سمقی هر کدام به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شدند. گفته می‌شد که مهدی محمودیان علاوه بر نقشش در این بیانیه به اتهام «فعالیت تبلیغ علیه نظام» به یک‌سال حبس تعزیری و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به چهار سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و دو سال منع خروج از کشور و چهار ماه خدمات عمومی محکوم شده است. این احکام اما اکنون باعث شده که جمعی از تشکل‌ها و احزاب سیاسی اصلاح‌طلب دست به قلم برده و برای رئیس محترم قوه‌قضاییه نامه بنویسند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر پایان استراحت یک ماهه نرخ ارز به بررسی ریزش شاخص‌ها در بورس و افزایش قیمت دلار پرداخت و نوشت: با گذشت یک ماه از «فرود قیمت دلار در کانال ۲۳ هزار تومانی» از دیروز بار دیگر نوسان به بازار ارز بازگشت و همزمان با ریزشی شدن شاخص‌ها در بورس، این معامله‌گران بازار ارز بودند که کف قیمت دلار را به کانال ۲۴ هزار تومان کشاندند. تا لحظه نگارش این گزارش، (ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه) قیمت دلار به ۲۴,۲۰۰ تومان نیز رسیده که پیام روشنی برای بازار ارز دارد: اینکه استراحت یک ماهه برای نرخ دلار به پایان رسیده و دست «افزایشی‌های بازار» برای صعودی شدن نرخ‌ها بازتر شده است. بخش بزرگی از صعودی شدن نرخ دلار به افزایش نرخ‌ها در صرافی‌های بازار متشکل ارزی برمی‌گردد که وابسته به سیاست‌گذار اصلی بازار ارز یعنی بانک مرکزی هستند. نرخ دلار در سامانه نیما نیز روز گذشته از ۲۱ هزار تومان عبور کرد تا دلالان ارز، به تناسب این افزایش قیمت در بازار رسمی خرید و فروش ارز، دست به «کشف قیمت‌های جدید» در بازار غیررسمی بزنند و نرخ دلار روند تازه‌ای را آغاز کند؛ الگویی که به نظر می‌رسد در تمام بازارها توسط دلالان دنبال می‌شود. در بازار خودرو، بازار مسکن، بازار طلا و حتی خرده‌فروشی‌های کالاهای اساسی نیز همین روال دنبال می‌شود؛ با این تفاوت که نوسان بازار ارز در جای خود و به شیوه خود بر قیمت تمام شده بخش بزرگی از کالاها تأثیر افزایشی خواهد داشت. هر چند روز گذشته برخی فعالان بازار ارز معتقد بودند که اتفاق رخ داده در بازار، به دلیل تلاش بانک مرکزی برای نزدیک کردن نرخ‌های مختلف ارز به یک «نرخ واحد» و آن چیزی است که با عنوان «ارز تک نرخی» از آن یاد می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر نبض اقتصاد در فصل کرونا نوشت: نبض اقتصاد ایران در بهار کرونایی گرفته شد. مرکز آمار ایران اولین تصویر کامل پس از شیوع کرونا را منتشر کرد: رشد اقتصادی در بهار ۹۹ به منفی ۵. ۳ درصد رسید. همچنین بخش غیرنفتی اقتصاد نیز به میزان ۷. ۱ درصد کوچک شد. این در حالی بود که رشد بخش غیرنفتی در زمستان گذشته معادل منفی ۴. ۲ درصد گزارش شده بود؛ درنتیجه با وجود کرونا، عملکرد بخش غیرنفتی بدتر از فصل قبل نبود. اما ضربه اصلی کرونا به بخش خدمات بوده است؛ حجم این بخش به میزان ۵. ۳ درصد منقبض شد. این منفی‌ترین رشد خدمات در دهه ۹۰ محسوب می‌شود. با این حال، همچنان بخش نفت مهم‌ترین اثر را بر رشد منفی داشته است. رشد اقتصادی این بخش منفی ۳. ۱۴ درصد گزارش شده؛ البته کرونا نیز بر ارزش صادرات نفت خام ایران اثرگذار بوده است. اگر مزاحمت کرونا وجود نداشت، احتمالاً اقتصاد ایران از شوک تحریم عبور می‌کرد؛ چراکه با وجود اثر کرونا بر قیمت نفت، این بخش، بهترین عملکرد را در فصول تحریم به جا گذاشته است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر اولین نظارت میدانی مجلس در سفر قالیباف به خوزستان به بررسی سفر محمدباقر قالیباف به خوزستان پرداخت و نوشت: محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی عصر دیروز پس از بازدید از پروژه فولادسازی شادگان در جمع خبرنگاران با اشاره به فرصت‌های گسترده استان خوزستان در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، توریست و تجارت، گفت: با وجود تمام این ظرفیت‌ها و استعدادها، مشکلات استان خوزستان بسیار زیاد است که این به سیاست‌گذاری‌ها و رویکردها برمی‌گردد.

وی با اشاره به نگاه ویژه مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و برنامه هفتم توسعه کل کشور، گفت: قطعاً در این قوانین استان خوزستان به طور ویژه دیده می‌شود تا مشکلات این بخش تا حدود زیادی رفع شود؛ همچنین در برنامه هفتم توسعه احکامی را خواهیم دید تا مباحث مهم استان از جمله صنعت، آب و فاضلاب و کشاورزی دیده و حمایت شود.

رئیس‌قوه مقننه با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان خوزستان در حوزه کشاورزی، افزود: خوزستان ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی دارد که در صورت حمایت می‌تواند باعث ارتقای امنیت غذایی کشور شود.

کد خبر 442001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.