اجرای پروژه های عمرانی با چالش نوسان قیمت رو به رو است

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان نوسان قیمت‌ها را چالش اساسی این سازمان دانست و گفت: علیرغم شرایط موجود، برنامه‌ریزی اصولی مهمترین دلیل پیشرفت پروژه‌های عمرانی بوده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید طرفه‌تابان امروز_ سه شنبه ۱۱ مرداد ماه ۹۹_ در شصت و یکمین نشست خبری از شکسته شدن رکورد تولید مصالح در سازمان عمران خبر داد و اظهار کرد: در پنج ماه نخست امسال با تولید بیش از ۵۵۰ هزار تن انواع مصالح در مجتمع تولیدی صفه، رکورد جدیدی در مقایسه با تمام سال‌های گذشته سازمان ثبت شد.

وی تاکید کرد: در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ سازمان عمران ۳۰۰ درصد رشد در تولید بتن و ۲۳۴ درصد رشد در تولید آسفالت داشته است.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان با بیان اینکه بخشی از وظایف سازمان عمران تولید مصالح استاندارد است، تصریح کرد: در سال گذشته ۲۵۰ هزار تن بتن توسط این سازمان تولید شده که نسبت به سال‌های گذشته بیشترین آمار تولید به ثبت رسیده است.

وی از اجرای بیش از ۹۰ درصد قراردادهای ابلاغی آسفالت خبر داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد قراردادهای ابلاغی آسفالت سطح شهر اصفهان به همت سازمان عمران انجام‌شده و تمام مصالح مورد نیاز پروژه‌ها در مجتمع تولیدی صفه این سازمان تولید شده است.

طرفه‌تابان با اشاره به پروژه‌های عمرانی این سازمان، گفت: در حال حاضر ۳۱۶ میلیارد پروژه فعال در شهر فعال است که توسط سازمان عمران اجرا می‌شود.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان با بیان اینکه پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی ۷۰ درصد پیشرفت داشته است، تصریح کرد: اجرای این پروژه بزرگ به عنوان بخشی از رینگ چهارم، کاهش بار ترافیکی شرق و مرکز شهر را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به پروژه حلقه حفاظتی شهر (رینگ چهارم)، افزود: سال گذشته موفق شدیم بخشی از رینگ چهارم حدفاصل جاده فرزانگان تا پل آفتاب را احداث و در اختیار شهروندان قرار دهیم، اما هنوز مراسم رسمی بهره برداری از این پروژه برگزار نشده است.

طرفه‌تابان با بیان اینکه سه کیلومتر از مسیر شش کیلومتری حدفاصل پل آفتاب تا حدفاصل پل آفتاب تا تقاطع غیر همسطح سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در حال اجرا است، اظهار امیدواری کرد: هر چه زودتر این بخش از رینگ چهارم نیز افتتاح و شاهد حذف تردد خودروهای سنگین از خیابان جی و ایمنی بیشتر برای شهروندان باشیم.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های عمرانی توسط سازمان عمران در مناطق ۱۵ گانه شهرداری، گفت: احداث خیابان نظام در سپاهان شهر، ادامه خیابان اردیبهشت در منطقه یک، ادامه خیابان مفتح در منطقه ۱۲ و دو خیابان شامل «ادامه خیابان بهشت» و خیابان کوهانستان در منطقه ۹، بخشی از پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان و سالن مرکز همایش‌ها همچنین ایستگاه مترو شاهد توسط سازمان عمران در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان ادامه داد: مدیریت بازرگانی و مشارکت‌ها که به تازگی در این سازمان راه اندازی شده و وظیفه فروش مصالح را بر عهده دارد امروز سه پروژه مشارکتی در مناطق پنج، هشت و ۱۲ در دست اقدام دارد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان عمران قابلیت مشارکت با بخش خصوصی و مردم را دارد، تصریح کرد: آمادگی داریم پیشنهادات را در سیستم مدیریت بررسی و تا حد امکان همکاری لازم برای اجرای پروژه‌های مورد نظر داشته باشیم.

سرمایه‌گذاری فرایندی جدید در سازمان عمران

طرفه‌تابان با اشاره به پروژه گلستان شهدا، گفت: این پروژه شامل دو بخش داخلی و بیرونی است که بخش داخلی آن سازه توسط دیگر پیمانکاران در حال اجرا است و بخش بیرونی و محوطه سازی و سپتینگ مجموعه تا دو هفته آینده توسط سازمان عمران تکمیل و راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان عمران شهرداری متولی بخش کوچکی از پروژه سالن اجلاس است، افزود: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده این پروژه تا سال آینده تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان تصریح کرد: تکمیل سالن اجلاس علاوه بر اینکه به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارند، به بهره‌بردار خوب نیز نیاز دارد تا پس از بهره‌برداری به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به معیارهای آسفالت معبر، اظهار کرد: مهرماه هر سال زمان بودجه نویسی آسفالت مناطق است، هر منطقه با توجه به درخواست‌های مردمی آمار ارائه و اعتباری در بودجه لحاظ می‌شود که بخشی مربوط به معابر اصلی و بخشی مربوط به معابر فرعی است؛ ارقام در نظر گرفته شده در دو مرحله به سازمان عمران ابلاغ می‌شود تا عملیات اجرایی انجام شود.

طرفه‌تابان با اشاره به نقش سرمایه‌گذاران در اجرای پروژه‌ها، تصریح کرد: موضوع سرمایه گذاری روال جدیدی در سازمان عمران است و تاکنون برای پروژه‌های عمرانی موفق به جذب سرمایه گذار نشده‌ایم، اما در بخش سرمایه گذاری فروش مصالح انجام شده و موفق به تعامل با سرمایه گذاران شده‌ایم.
وی با اشاره به موضوع مشارکت مردمی، تصریح کرد: بعضی از شهروندانی که توان ساخت اراضی در مالکیت خود را ندارند، از این رو به سازمان عمران اعتماد کرده و پروژه‌های مورد نظر خود را با همکاری این سازمان به نتیجه می‌رسانند، بنابراین علاوه بر مشارکت با شهرداری‌ها و تعاونی‌های مسکن با شهروندان نیز مشارکت انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان گفت: این سازمان به لحاظ عمرانی بسیار توانمند است و می‌تواند با سرمایه گذاری‌های جدید و اجرای پروژه‌های بیشتر به اشتغالزایی کمک کند.

تمهیدات کرونایی برای کارگران و ماشین‌آلات عمرانی

وی با اشاره به تأثیر شیوع کرونا بر اجرای پروژه‌های عمرانی شهر، اظهار کرد: برای جلوگیری از انتشار بیماری میز خدمت ایجاد شد و بازدیدهای دوره‌ای مأموران HSE با حضور نماینده بهداشت از کارگاه‌های عمرانی و غربال‌گری کارگران و مهندسان فعال در پروژه‌ها انجام می‌شود که خوشبختانه به ندرت شاهد موارد بستری شدن افراد بر اثر ابتلاء به کرونا بودیم.

طرفه‌تابان خاطرنشان کرد: کارگاه‌های عمرانی به صورت دوره‌ای گندزدایی و ماشین آلات سنگین ضدعفونی می‌شود.

وی با اشاره به نظارت بر کیفیت تولید مصالح تولیدی سازمان عمران، افزود: سازمان عمران آزمایشگاه مجهز و همکار با اداره کل استاندارد دارد که نمونه‌برداری از تولیدات مصالح تولیدی را انجام می‌دهد، در کنار آن آزمایشگاه مکانیک خاک شهرداری بر کیفیت تمام مصالح و نمونه گیری آن به صورت سرزده نظارت دارد و بازخوردها را ارائه می‌کند.

برنامه‌ریزی اصولی مهمترین دلیل متوقف نشدن پروژه‌های عمرانی

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان با بیان اینکه این سازمان با تشدید تحریم‌ها در خریدها با مشکل مواجه شد زیرا علاوه بر افزایش قیمت‌ها، تثبیت قیمت‌ها نیز وجود ندارد از این رو نوسان قیمت‌ها چالش اساسی سازمان عمران شهرداری است.

وی ادامه داد: علی‌رغم شرایط موجود، برنامه‌ریزی اصولی مهمترین دلیل متوقف نشدن پروژه‌های عمرانی شهرداری و رشد سه برابری در اجرای پروژه‌ها بوده است.

طرفه‌تابان با اشاره به پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان خاطرنشان کرد: این پروژه تا آبان‌ماه سال‌جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و شاهد نمایشگاهی در شأن این جهان‌شهر خواهیم بود.

وی ادامه داد: سازمان عمران شهرداری شش قرارداد و ۳۵ میلیارد پروژه در نمایشگاه بزرگ اصفهان در حال اجرا دارد.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه‌های جدید در حال اجرا توسط این سازمان، اظهار کرد: سه کیلومتر از رینگ چهارم و پل‌های در مسیر آن در دستور کار سازمان عمران قرار دارد، همچنین احداث چند خیابان در ضلع شمالی منطقه هفت اجرا خواهد شد، روکش آسفالت معابر اصلی و آسفالت تراشی به مرور ابلاغ و انجام می‌شود.

تولید و استفاده از ۷۰ هزار تن آسفالت در ۵ ماه

وی در خصوص آسفالت‌های سرباره‌ای، تاکید کرد: این تکنولوژی از سال‌ها قبل در حال انجام است و بیشتر در مسیر بی. آر. تی و پروژه‌هایی که در مسیر ترافیکی شهر قرار دارد، استفاده می‌شود.

طرفه‌تابان با بیان اینکه میزان تولید آسفالت در سال گذشته ۲۰۲ هزار تن بوده است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۰ هزار تن آسفالت در شهر تولید و استفاده شده است.

وی با اشاره به فعالیت نیروهای سازمان عمران، اظهار کرد: نزدیک به ۴۱۵ نفر نیروی رسمی و شرکتی سازمان عمران مشغول فعالیت هستند، حدود ۸۰ نفر نگهبان و ۵۰ نفر راننده استیجاری به صورت مستقیم در این سازمان مشغول کار هستند و حدود یک هزار نفر در پروژه‌های عمرانی همچون پیمانکاران مشغول فعالیت هستند.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان در خصوص راه‌اندازی نرم افزار سامانه مدیریت یکپارچه عمران، تصریح کرد: این سامانه به همت مدیریت اجرا و نظارت سامانه یکپارچه طراحی شده که منجر به حذف فیزیکی نامه‌ها خواهد شد، همچنین فرایند گزارش گیری را تسهیل و به ثبت و رصد اطلاعات، گزارش‌گیری مدیریتی و رصد کردن آن کمک خواهد کرد.

وی گفت: با استفاده از سامانه مدیریت یکپارچه عمران، سابقه‌ای از فعالیت پیمانکاران جمع‌آوری و اطلاعات خوبی از رقم و ریال پروژه‌ها خواهیم داشت که در حال برنامه‌ریزی برای تثبیت نرم افزار هستیم.

کد خبر 441952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.