اتمام سریع بسته‌های اینترنت؛ کم فروشی یا اشتباه کاربران؟

با افزایش پی‌درپی حجم محتوا و خدمات اینترنتی، تعداد کاربران این فضا نیز پیوسته در حال افزایش است. همین مسئله باعث شده است تا بسته‌های اینترنتی جزئی از اقلام اساسی سبد خانوارها محسوب شود و نوسانات قیمت و برخورد با تخلفاتی چون کم‌فروشی و اصطلاحا حجم‌خوری در آن نیز بااهمیت‌تر از پیش شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با افزایش پی در پی حجم محتوا و خدمات اینترنتی تعداد کاربران این فضا نیز پیوسته در حال افزایش است. همین امر موجب شده تا نوسانات قیمت و بررسی صحت حجم بسته‌های اینترنتی در کشور از حساسیت قابل توجهی برخوردار باشد. یکی از انتقادات همیشگی کاربران بسته‌های اینترنتی، کمتر بودن حجم اینترنت دریافتی نسبت به حجم خریداری‌ شده یا دریافت سرعتی کمتر از سرعت خریداری شده است. از سوی مسئولان نیز گاه دلایلی مانند مشکلات پهنای باند کشور عنوان می‌شود و گاه دلیل مشکل به‌پای کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی گذاشته می‌شود.

با شیوع ویروس کرونا افت سرعت و کیفیت اینترنت ارائه شده، بیش از گذشته محسوس شده تا جایی که مطالبات بسیاری از کاربران در صفحات اجتماعی وزیر ارتباطات و سایر محل‌ها و کانال‌های مردمی نشان می‌دهد که کاربران از سرویس اینترنت دریافتی خود راضی نیستند. وزارت ارتباطات هم در پاسخ، افزایش میزان استفاده از اینترنت در دوران کرونا و نبود منابع زیرساختی و فرکانسی را دلیل بروز مشکلات کیفیت اینترنت عنوان کرد. این در حالی است که نبود نظارت بر عملکرد سرویس‌دهی اپراتورها معضل دیگری است که نارضایتی استفاده کنندگان را در پی داشته است.

لازم ذکر است این نوع از مباحث در رابطه با حجم و کیفیت بسته‌های اینترنتی در شرایطی وجود دارد که مصوبه ارائه اینترنت پرسرعت غیرحجمی و توقف حجم‌فروشی از سال ۹۶ با هدف حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان مطرح شد تا کاربران بتوانند با خرید اشتراک ثابت، به میزان دلخواه از اینترنت استفاده کنند اما شواهد نشان می‌دهد خدماتی که هم‌اکنون توسط اپراتورها به مردم ارائه می‌شود با اهداف اولیه طرح «توقف فروش حجمی اینترنت» فاصله قابل توجهی دارد.

انبوه کاربران گلایه‌مند و پاسخ کارشناسان

بررسی‌های میدانی حاکی است که مهم‌ترین مورد شکایت کاربران، دریافت سرعت اینترنتی کمتر از سرعت خریداری شده است. حتی ممکن است سرعت اینترنت برخی کاربرانی که از یک شرکت اما در دو منطقه شهر، یک سرویس یکسان را دریافت کرده‌اند با یکدیگر متفاوت باشد. در کل این کاربران اذعان می‌دارند با کم‌فروشی و حجم‌خوری اپراتورها دربسته‌های مصرفی اینترنت خود مواجه هستند و اتمام زودهنگام بسته‌ها دلیلی بر این ادعاست.

در این بین تعدادی از مشتریان نیز از کاهش قابل توجه سرعت دانلود در زمان طرح‌های رایگان ناراضی هستند. همچنین برخی کاربران اعلام می‌کنند پس از دانلود چندین فایل در روزهای پی‌درپی با کاهش سرعت دانلود در انتهای روز مواجه می‌شوند. دریافت هزینه‌هایی مانند هزینه نصب، پیک، فروش جداگانه مواردی چون مودم و هزینه‌های مالیات بر ارزش‌افزوده از دیگر شکایاتی است که توسط کاربران مطرح می‌شود.

همچنین کاربران بسیاری هم معترض به «تعریف ترافیک نامحدود دربسته‌های اینترنت» هستند. در واقع بررسی‌های میدانی خبرنگار ایمنا حاکی از نارضایتی کاربران از بسته‌های اینترنتی است.

کارشناسان نظر دارند که هرچند موضوع کم‌فروشی و یا اصطلاحاً حجم‌خوری اینترنت رد نمی‌شود اما اشتباه کاربران یا ناآگاهی آن‌ها می‌تواند در سرعت به اتمام رسیدن بسته‌ها بسیار مؤثر باشد.

لازم ذکر است موضوع "کم‌فروشی اینترنت" سال گذشته توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از آنکه تعداد شکایات کاربران نسبت به اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی افزایش یافت، مطرح شد. در همان زمان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تأکید کرد: اپراتورها باید فرآیندهایشان را اصلاح و بهینه‌سازی کرده و سپس نحوه محاسبه حجم ترافیک را اعمال کنند.

به گفته این مسئول به‌منظور جلب رضایتمندی مشترکین و حفظ حقوق آن‌ها، اپراتورها ملزم هستند میزان کسری خود را در حجم بسته‌های فروخته‌ شده برای مشترکین جبران کنند.

مصطفی رضا حسینی قطب‌آبادی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به‌ضرورت شفاف‌سازی نحوه محاسبه بسته‌های اینترنت همراه گفت: ازآنجایی‌که اینترنت یکی از نیازهای اساسی خانواده‌ها در شرایط کنونی محسوب می‌شود و یکی از خدماتی است که باید در سبد هزینه خانواده‌ها لحاظ شود؛ نحوه محاسبه حجم اینترنت و هزینه بسته‌های اینترنتی باید برای مردم به طور شفاف توضیح داده شود زیرا مردم از بسته‌های اینترنتی ارائه‌ شده از سوی اپراتورهای همراه گلایه‌مند هستند.

در این زمینه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پاسخ به این اعتراضات اظهار کرد: شکایت‌هایی در این خصوص دریافت کردم؛ دادستان کل کشور هم در ستاد ملی مقابله با کرونا، موضوع مشابهی را طرح کرده بودند. بر این اساس تیمی را مأمور ارزیابی میدانی کردم؛ اگر تخلفی رخ‌ داده باشد حتماً برخورد خواهیم کرد.

پهنای باند بالا، لازمه توسعه کیفیت اینترنت

ایمان رحمانی، مدیر یکی از شرکت‌های اینترنتی، به خبرنگار ایمنا چنین می‌گوید: توزیع مناسب اینترنت به مواردی چون زیرساخت، مخابرات و شرکت‌های ارائه‌ کننده خدمات اینترنتی مربوط می‌شود و اگر مشکلی در زمینه توزیع وجود داشته باشد، باید همه موارد در نظر گرفته شوند.

وی می‌افزاید: متأسفانه اولین گزینه متهم، فقط شرکت‌های اینترنتی هستند. معمولاً کمبود پهنای باند کشور به‌عنوان دلیل اصلی سرعت‌ پایین اینترنت نام برده می‌شود بنابراین در این رابطه مشکل اصلی اینترنت کشور نیست بلکه مشکل اصلی کمبود پهنای باندی است که در اختیار شرکت‌های اینترنتی قرار می‌گیرد. باوجود افزایش روزانه کاربران اینترنت نیاز است پهنای باند بیشتری در اختیار شرکت‌ها قرار داده شود.

این کارشناس فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات با رد کم‌فروشی، توسط شرکت‌های اینترنتی تصریح می‌کند: این مورد غیرممکن است. شاید چنین تخلفاتی توسط شرکت‌های غیرقانونی فعال در این حوزه انجام شود اما شرکتی که متقبل هزینه زیادی برای تأسیس‌ شده و حیاتش به تعداد کاربران وابسته است، امکان چنین قصوراتی را ندارد. در کل در هیچ جای دنیا، بخش خصوصی اقدام به کم‌فروشی نمی‌کند زیرا با این اقدام، شرایط نابودی خود را فراهم می‌کند.

حجم اینترنت مشترکان بی‌دلیل کم نمی‌شود

همچنین سعید شایان، مسئول شرکتی دیگر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بدون علت از حجم اینترنت مشترکان کم نمی‌شود، چنین تصریح می‌کند: شاید اشتباهات خود کاربران مانند استفاده اضافه‌تر از زمان مقرر شده برای دانلود رایگان، باعث از دست رفتن امتیاز دانلودهای رایگانشان می‌شوند. بنابراین کاربران می‌توانند برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی چند دقیقه زودتر دانلود خود را به اتمام برسانند.

این کارشناس ادامه می‌دهد: در مواردی اندک اما ممکن است به دلیل اختلالی که در سیستم‌ها ایجاد می‌شود از برخی کاربران حجم بیشتری کسر شود اما باید توجه داشت که این مورد بسیار نادر است و با پیگیری قابل‌ رسیدگی است.

شایان می‌افزاید: یکی از دلایل مصرف بی‌رویه اینترنت درگوشی‌های هوشمند، فعال بودن اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه گوشی است؛ در حالی که ممکن است کاربر از این اپلیکیشن‌ها استفاده نکرده و یا در موارد اندک مورد استفاده قرار گیرند.

وی اظهار می‌کند: بر این اساس پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از تصور حجم‌افزا این برنامه‌ها غیرفعال شود. بدین ترتیب با غیرفعال شدن برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های اینترنتی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود یا لغو به‌روزرسانی خودکار این برنامه‌ها می‌توان تا حد زیادی مصرف اینترنت گوشی‌های هوشمند را کنترل کرد.

شایان در پایان یادآور می‌شود: کاربران باید برای اطمینان از کیفیت و سرعت اینترنت، بسته خریداری‌ شده خود را راستی آزمایی کنند. در واقع برای آگاهی از کیفیت اینترنت خود می‌توانند به سامانه سنجش سرعت و کیفیت اینترنت اپراتورها که در رگولاتوری قرار داده شده مراجعه و وضع سرویس خود را بررسی کنند. از این طریق مشترکین می‌توانند از انطباق این شرایط با قرارداد خود مطمئن شوند.

وی می‌افزاید: در صورت تطبیق نداشتن سرعت و کیفیت اینترنت با موارد گفته شده در قرارداد، بر اساس کد رهگیری تخصیص‌ یافته توسط سامانه اپراتور شکایت کنند. همچنین کاربران در صورت مشاهده تخلف در زمینه کم‌فروشی اینترنت می‌توانند در تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ یا مراجعه به سایت https://195.cra.ir شکایت خود را ثبت کنند.

نکته دیگر که چندی پیش نیز در کشور خبرساز شد، افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی است. مسئله‌ای که اگرچه تنها با جریمه اندک و نامتناسب با درآمد حاصل از این افزایش قیمت توسط اپراتورهای متخلف خاتمه یافت اما افزایش تقریباً ۱۰۰ درصدی هزینه‌کرد مشترکین در این حوزه را به دنبال داشت. حال سوال اینجاست که آیا امکان تغییر تعرفه خدمات توسط اپراتورها و به صورت خودسرانه پا برجاست؟ و آیا بر فعالیت این شرکت‌ها نظارت وجود دارد؟

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 441897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.