ایجاد جاذبه‌های اعجاب‌انگیز در سواحل ترکیه

در طول برگزاری رقابت‌های بین‌المللی برای ایده‌پردازی استفاده بهینه از سواحل ترکیه، طرح احیای اراضی ساحلی منطقه مسکونی کنیالتی واقع در استان آنتالیا موفق شد با اخذ بیشترین رأی به مرحله اجرا گذاشته شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در یک رقابت بین‌المللی به‌منظور ارائه ایده‌هایی برای استفاده بهینه از سواحل ترکیه، طرح ارائه‌ شده برای احیای یکصد هکتار از زمین‌های ساحلی منطقه مسکونی کنیالتی واقع در استان آنتالیا موفق شد جایگاه نخست را از آن خود کند. اولین فاز اجرایی این پروژه شامل احیای سواحل خیابان مدیترانه بود که به‌دنبال موفقیت آن مناطق دیگری نیز برای پیاده‌سازی طرح مذکور انتخاب شد. هدف اصلی برنامه‌ریزان از اجرای این طرح از میان برداشتن محدودیت‌های ناشی از بزرگراهی بود که بین دریا و مناطق مسکونی قرار گرفته و امکان دسترسی آسان ساکنان به سواحل را به حداقل رسانده بود.

با احداث مراکز تفریحی متعدد و اولویت بخشیدن به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، معماران سعی کردند دسترسی هر چه بیشتر مردم به سواحل را تسهیل کنند و با در نظر گرفتن نفع تمامی گروه‌های سنی، برای هر قشر از مردم جاذبه خاصی ایجاد کرده‌اند. مطابق با این طرح کودکان می‌توانند در زمین بازی بزرگی که در مرکز قرار دارد به فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازند، جوانان ورزش و بازی کنند و افراد کهنسال ضمن استراحت در فضای سرسبزی که مملو از میز و نیمکت‌های راحت است، از تماشای چشم‌اندازهای زیبای اطراف و نیز تعامل با یکدیگر لذت ببرند.

در پیاده‌سازی اولین مرحله از این پروژه بزرگ، مسیری طولانی در امتداد خط ساحلی دریا ایجاد شد که در آن فضایی برای تردد عابران پیاده تعبیه شده است. در امتداد این مسیر جاده‌ای محصور در پوشش سبز گیاهان ایجاد شده است که به تردد دوچرخه‌سواران اختصاص دارد و شرایط لذت بردن از آرامش دریا و سرسبزی گیاهان را برای آن‌ها فراهم می‌آورد. البته علاوه بر مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری یک زمین ورزشی و مرکز فرهنگی نیز در این جاده ایجاد شده و جاده‌های اطراف به‌گونه‌ای طراحی شده است که امکان تردد وسایل حمل‌ونقل عمومی با تراکم پایین در آن‌ها فراهم باشد. وجود چشم‌انداز باشکوه شهری، مبلمان زیبا، سازه‌هایی برای ایجاد سایه، مراکزی برای فعالیت‌های مختلف، آب‌نماهای اعجاب‌برانگیز و باغچه‌هایی مملو از گل‌های زیبای بومی از دیگر ویژگی‌هایی است که مردم را از سراسر کشور ترکیه به این ساحل بی‌نظیر جذب می‌کند. در ادامه با دیگر بخش‌های سواحل کنیالتی آشنا می‌شویم.

خیابان مدیترانه

پیش از پیاده‌سازی طرح مذکور ترافیک در خیابان مدیترانه بسیار سنگین بود ولی به‌عنوان یک مرکز تفریحی، این خیابان از محبوب‌ترین مکان‌های آنتالیا نزد مردم محسوب می‌شد. در پی اجرای پروژه احیای اراضی سواحل آنتالیا، خیابان مدیترانه به دو مسیر جدا از هم تقسیم شد و محل پارک خودروها از نو طراحی شد. در نتیجه ترافیک خودروها به طور چشمگیری کاهش یافت و ضمن اینکه تردد وسایل حمل‌ونقل عمومی کم تراکم همچنان در آن ادامه دارد این خیابان را به مسیری دوستدار عابر پیاده تبدیل کرد. علاوه بر این دالان‌های سبزی که در امتداد ساحل، بین مناطق مسکونی و بخش شمالی خیابان ساخته شده به فضاهای سبزی ختم می‌شود که روزانه میزبان حضور بسیاری از مردم کنیالتی و دیگر شهرهای استان آنتالیاست.

میدان موزه

میدان موزه به‌عنوان دروازه ورودی به ساحل احیا شده عمل می‌کند. معماران در نظر دارند با پیوند این میدان با یک باغ سرسبز بر میزان جذابیت آن بیفزایند. علاوه بر این سکوی بلندی به ارتفاع ۴۰ متر از سطح زمین و دارای پلکانی سرسبز و پوشیده از گیاهان مختلف در میدان موزه ساخته شده است که بازدیدکنندگان را به تماشای چشم‌انداز زیبای دریا و جاذبه‌های اطراف دعوت می‌کند.

پارک ساحلی

پارک ساحلی یا بیچ‌پارک یکی از محبوب‌ترین و بهترین جاذبه‌های پروژه احیای اراضی است که سالانه افراد بسیاری را به سواحل آنتالیا جذب می‌کند. این پارک سرسبز فروشگاه‌های متعدد، رستوران‌ها و کافه‌های مجلل و نیز امکانات تفریحی زیادی را در خود جای داده است و به همین دلیل بسیاری از مردم آنتالیا بازدید از این منطقه را در اولویت نسبت به سایر جاذبه‌های ساحلی اطراف قرار می‌دهند. در این فضای سبز به جای فروشگاه‌های بزرگ، تعداد زیادی کیوسک کوچک تعبیه شده و همین کار تنوع عرضه محصولات را بالا برده است. دو بالابر برقی در امتداد دو طرف پارک قرار دارد که تردد مردم و به خصوص افراد معلول را به سایر قسمت‌های آن تسهیل می‌کند. پیاده‌راه‌هایی محصور در درختان سبز، مسیرهای دوچرخه‌سواری و مکان‌هایی با سطوح شیب‌دار برای رفت و آمد آسان استفاده‌کنندگان از صندلی‌های چرخ‌دار باعث شده است که محبوبیت بیچ‌پارک در میان مردم تا چندین برابر افزایش یابد.

کد خبر 441785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.