دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به شمال کشور سفر کردند

سه استان شمالی کشور میزبان بیش از ۲/۶ میلیون مسافر شدند بیش از ۱/۲ میلیون ایرانی تنها در روز منتهی به عاشورا سفر کردند.

به گزارش ایمنا، سفر خودرویی در روزهای کرونایی ایران باز هم از بامداد چهارشنبه گذشته تا بامداد روز یکشنبه رکورد زد و مسافران جاده‌ای بی‌توجه به هشدارهای ستاد ملی مقابله با کرونا که از آنها خواسته بود از هرگونه سفر غیرضروری خودداری کنند، به دل جاده‌های کشور زدند و سه استان شمالی باز هم میزبان بیشترین حجم تردد مسافران شد.

از آمار سفرهای انجام‌شده به شمال کشور و چهار محور پرتردد منتهی به قزوین، زنجان، قم و مرکزی، تا روز عاشورا تعداد سه میلیون و ۹۴۷ هزار و ۹۸۵ مسافر به دل جاده‌های ایران زدند.

اگرچه هنوز آمار کامل مرتبط با سفر از سوی وزارتخانه‌ها و متولیان بخش سفر در ایران منتشر نشده است، اما اطلاعات دریافتی از مدیریت راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای مشخص کرد که استان مازندران، همین حالا که کرونا در ایران می‌تازد، همچنان رکورددار سفر به نوار سبز شمالی است و پس از آن، استان گیلان و سپس استان گلستان رکورد تازه سفر در روزهای کرونایی ایران را شکستند.

رشد ۲۱ درصدی سفر به مازندران

محسن هاشمی، رئیس اداره مدیریت و اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مازندران با اعلام اینکه سفرهای انجام‌شده به استان مازندران در روزهای تعطیل منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته مواجه شد، گفت: از بامداد روز چهارشنبه هفته گذشته تا بامداد یکشنبه تعداد ۳۸۷ هزار و ۶۶۷ خودرو به استان مازندران وارد شده‌اند.

رئیس اداره مدیریت و اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مازندران تأکید کرد: در صورت تحلیل این آمار متوجه خواهیم شد که سفر به مازندران نسبت به روزهای عادی ۲۱ درصد رشد داشته است.

براساس اطلاعات ارسال‌شده از اداره راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مازندران اگر تعداد سرنشینان خودروهای ورودی به استان مازندران را بر اساس داده‌های آماری و ضریب اشغال خودروها بر پایه ۳.۵ سرنشین محاسبه کنیم، مشخص می‌شود که در تعطیلات منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی، تعداد یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۳۳۴ مسافر ورودی از چهارشنبه گذشته تا بامداد دیروز با خودرو به استان مازندران سفر کرده‌اند.

ورود ۳۲۷ هزار و ۶۳۲ خودرو به استان گیلان

استان گیلان رتبه دوم سفر به نوار سبز شمالی در تعطیلات منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی را به‌خود اختصاص داد. استان گیلان درست در روزهایی که بسیاری از هیئت‌های مذهبی از برپایی مراسم عزاداری سالار شهیدان با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کووید -۱۹ در کشور خودداری و اقدام به برپایی آنلاین مراسم عزاداری در فضای مجازی کردند، میزبان مسافرانی بود که در همین شرایط کرونایی کشور خط مرزی آن استان را شکافتند و به سفر رفتند.

عارف بابازاده، سرپرست اداره مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان درباره تعداد خودروهای ورودی به استان گیلان گفت: از بامداد روز چهارشنبه تا بامداد دیروز (یکشنبه) تعداد ۳۲۷ هزار و ۶۳۲ خودرو به استان گیلان وارد شدند.

او نیز از افزایش تعداد خودروهای ورودی به استان گیلان به نسبت روزهای عادی هفته خبر داد. بدین‌ترتیب و بر اساس اظهارات رئیس اداره مدیریت و اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان و با اتکا به روش تحلیل آماری کارشناسان اداره راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای برای استخراج تعداد مسافران ورودی بر اساس خودروهای واردشده به یک مقصد، می‌توان به این نتیجه رسید که استان گیلان در ۵ روز گذشته میزبان یک‌میلیون و ۱۴۶ هزار و ۷۱۲ مسافر ورودی بود.

گلستان رتبه سوم در تعطیلات

محسن میرصالحی، رئیس اداره مدیریت و اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گلستان نیز از افزایش مسافران ورودی به آن استان، همزمان با تعطیلات تاسوعا و عاشورا خبر داد.

رئیس اداره مدیریت و اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گلستان گفت: از بامداد چهارشنبه گذشته تا بامداد روز یکشنبه (دیروز) ۴۹ هزار و ۷۸۶ خودرو به استان گلستان وارد شدند.

براساس تحلیل آماری محاسبه تعداد مسافران ورودی، با شمارش حجم خودروهای ورودی به یک مقصد نیز درمی‌یابیم که استان گلستان نیز رتبه سوم سفر به نوار سبز شمالی را در تعطیلات تاسوعا و عاشورا به‌خود اختصاص داده و میزبان تعداد ۱۷۴ هزار و ۲۵۱ مسافر ورودی شده است.

با تجمیع آمار مسافران ورودی به سه استان مازندران، گیلان و گلستان مشخص می‌شود که از چهارشنبه گذشته تا بامداد دیروز، تعداد دو میلیون و ۶۸۱ هزار و ۲۹۷ شهروند ایرانی تنها در چهار روز به سه استان واقع در شمال کشور سفر کرده‌اند.

رکورد تازه سفر

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی طی ۲۴ ساعت منتهی به روز عاشورا نیز تردد ۲۴۲ هزار و ۳۷۷ خودرو تنها در بزرگراه کرج-قزوین و قزوین-زنجان ثبت شد. ۶۱ هزار و ۶۷۰ خودرو نیز از تهران عازم قم شدند و در آزادراه تهران-ساوه هم ۵۷ هزار و ۸۶۴ خودرو ثبت شدند.

بدین‌ترتیب تنها در چهار محور پرتردد کشور، ظرف ۲۴ ساعت، ۳۶۱ هزار و ۹۱۱ سفر با خودرو انجام شد که باز هم براساس محاسبه آماری براساس خودروی ورودی به مقصد سفر، یک‌میلیون و ۲۶۶ هزار و ۶۸۸ شهروند تنها در روزهای تاسوعا و عاشورا در چهار محور پرتردد سفر کردند. بدین‌ترتیب تا روز عاشورا حدود چهار میلیون ایرانی در جاده‌های کشور سفر کردند.

طغیان دوباره کرونا؟

ستاد ملی مقابله با کرونا از بهمن‌ماه گذشته تا همین امروز به‌طور مکرر از مردم درخواست کرده است تا اعلام پایان مهار و کنترل بیماری کرونا در کشور از سفر پرهیز کنند. اما ظاهراً حساسیت عمومی نسبت به این درخواست‌ها کاهش یافته و بخشی از مردم بدون در نظر گرفتن درخواست‌های ستاد ملی مقابله و مدیریت بیماری کووید -۱۹، همچنان هر تعطیلات طولانی را زمان مناسب سفر می‌دانند و هشدارهای مکرر کادر بهداشت و درمان، درخواست‌های عاجزانه وزیر بهداشت و سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا از مردم برای خودداری عمومی از سفر نیز کارساز نیفتاده است. همین دیروز تصاویری در خروجی برخی رسانه‌ها و حتی فضای مجازی قرار گرفت که نشان می‌داد سواحل مازندران در قرق همان مسافرانی است که بدون در نظر گرفتن هشدارهای کرونایی نه‌تنها به جاده‌های شمالی زدند و ریسک ابتلاء به کووید -۱۹ را به جان خریدند، که حتی برای ساعتی حضور در ساحل خزر رعایت حال ساکنان شهرهای شمالی کشور را هم نکردند. بنابراین شاید دور از ذهن نباشد که در این شرایط، نمودار آمار ابتلاء به کرونا در دو هفته آینده بار دیگر در شمال ایران و حتی شهرهای مبدأ سفر از جمله تهران روند تصاعدی داشته باشد.

منبع: روزنامه همشهری

کد خبر 441716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.