ریشه نگرانی‌ها در مورد میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

"با توجه به میزان مشارکت در انتخابات مجلس سال گذشته، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ یکی از دغدغه‌های ماست."

به گزارش خبرنگار ایمنا، این بخشی از سخنان وزیر کشور در برنامه نگاه یک صدا و سیما، است که نگرانی مسئولان در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو را نشان می‌دهد و ریشه آن، تجربه میزان مشارکت مردم در انتخابات اخیر مجلس بوده و عواملی مانند مشکلات اقتصادی و معیشتی و نارضایتی از عملکرد دولت و مجلس نیز در آن تأثیرگذار بوده است.

اما اصولگرایان عملکرد دولت و مجلس را عامل این کاهش مشارکت می‌دانند و در مقابل، برخی از اصلاح طلبان با تأیید عملکرد بد دولت، دلیل آن را نحوه روند بررسی صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان می‌دانند.

در کل با توجه به تشدید تحریم‌های بین‌المللی و وجود مشکلات ساختاری اقتصادی و هجمه‌های درونی، مردم از تأثیرگذاری عملکرد دولت در بهبود زندگی خود دلسرد شده‌اند. برخی کارشناسان دلیل این دلسردی را قابل قبول نبودن کارنامه دولت روحانی می‌دانند و معتقدند که این دولت در کنترل وضعیت اقتصادی، مهار تورم و رفع محدودیت‌های کسب و کار واحدهای تولیدی عملکرد موفقی نداشته است؛ البته باید به این نکته نیز توجه کرد که بحران‌های غیر قابل پیش بینی بین المللی نیز دولت را در مدیریت مطلوب این مشکلات ناکام گذاشت.

در مقابل عملکرد مناسب دولت در حوزه دیپلماسی مسئله‌ای است که نمی‌توان به آن بی توجه بود. دستگاه دیپلماسی در هفته‌های گذشته علی رغم فشارهای حداکثری آمریکا با تکیه بر معاهده برجام توانست طرح تمدید تسلیحاتی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد را با شکست روبرو کند.

شیوع ویروس کرونا نیز از عواملی است که نگرانی در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ را افزایش داده است؛ با کاهش تحرکات سیاسی، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در صورت تداوم شیوع بیماری کرونا، احتمال شکل نگرفتن شور انتخاباتی وجود دارد و کاهش مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ تکرار خواهد شد.

حال باید دید در فاصله زمانی باقیمانده تا انتخابات ۱۴۰۰ که بیم و نگرانی مشارکت در آن وجود دارد، تا چه میزان می‌توان اعتماد مردم را جلب کرده و میزان مشارکت را بالا ببرد؟ راه حل این جلب اعتماد چیست؟

در کشور توجهی به احزاب نمی‌شود

رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز معتقد است مشکلاتی که بر اثر نبود احزاب قوی در کشور رخ می‌دهد، انتقاد و اعتراض مردم را به دنبال دارد. این انتقاد با مشارکت نکردن در انتخابات نمود پیدا می‌کند و امیدوارم دلایل این نارضایتی به گوش مسئولان برسد.

به گفته وی، دولت سخنگو دارد، اما پاسخگو، نه. در هفته دولت هر روز با افتتاحیه‌ها و طرح‌های جدید مواجهیم، اما چرا کسی به کنترل گرانی کالاها توجهی ندارد؟ گرانی یکی از مسائل مهمی است که مردم را نسبت به دولت دلسرد کرده و باعث بی اعتمادی می‌شود.

به گفته این عضو شورای مرکزی روحانیت مبارز، در قانون اساسی ما در مورد احزاب صحبت شده که می‌توانند با برگزاری جلسه، جذب عضو و معرفی نیروهای جدید، روی کار آمده برخی از مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرند؛ اما در عمل با توجه به خاطرات تلخ تجربه شده، توجهی به احزاب نمی‌شود و به همین دلیل است که با مردمی سیاست زده مواجه هستیم که در مورد مسائل مختلف اظهار نظر می‌کنند، اما حاضر به تعاملات سیاسی بیشتر نیستند.

اکرمی خاطرنشان می‌کند: ما برای جلب تعامل بیشتر احزاب، کلاس‌های اندیشه برگزار می‌کنیم، تا افراد با عقاید و سلایق مختلف به وحدت برسند. اگر در برنامه‌های تلویزیونی به یکدیگر برچسب نزنیم و به عقاید مختلف احترام بگذاریم، مشکلات اساسی را پیدا کرده و درصدد رفع آن خواهیم بود.

مسئولان به شعارهای انتخاباتی خود عمل نمی‌کنند

لاله افتخاری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز معتقد است دلیل بخش اعظمی از نگرانی میزان مشارکت مردم در انتخابات به عملکرد مسئولان بر می‌گردد؛ اگر آن‌ها به شعارهای داده شده عمل می‌کردند، مردم به حضور در انتخابات تشویق می‌شدند.

به گفته وی، با ارائه گزارش عملکرد مسئولان به مردم و دخیل کردن آن‌ها در امور کشور، مردم خود را در آینده کشور سهیم دانسته و نسبت به آن بی توجه نخواهند بود.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی می‌گوید که تریبون داران در صدا و سیما و فضای مجازی باید اهمیت حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی را یادآور شده و بستری مناسب برای انتخابات فراهم می‌کنند.

افتخاری خاطرنشان می‌کند: مردم ما تا به حال مشارکت خوبی در انتخابات داشته‌اند و اگر زمانی شاهد کاهش حضور آن‌ها پای صندوق‌های رأی بودیم، دلیل آن بی توجهی مسئولان به تحقق شعارهای انتخاباتی خودشان است.

رقابت میان جریان‌های سیاسی باید عادلانه باشد

محسن باستانی، دبیر حزب توسعه ملی استان اصفهان، می‌گوید که ریشه کاهش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو با انتخابات مجلس سال گذشته یکسان است.

به گفته وی، نبود ارتباط دولت با مردم، آنها را دلسرد می‌کند. انتخاباتی که رقابتی باشد و کاندیداهای همه جناح‌ها با تبلیغات مناسب در آن شرکت کنند پرشور خواهد بود.

به گفته دبیر حزب توسعه ملی استان اصفهان، اگر رقابت میان جریان‌های سیاسی عادلانه باشد و همه جناح‌ها بتوانند نظر خود را بیان کنند، گفت و گوی ملی شکل می‌گیرد. همه مقامات کشور باید شرایط را برای برقراری گفت و گوی ملی آماده کنند. اگر همه افراد توانایی صحبت آزادانه داشته باشند، شاهد انتخاباتی پرشور خواهیم بود.

کد خبر 441673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.