امروز  بنفش و نقره‌ای بپوشید

افزایش مشکل مصرف موادمخدر در جهان با آسیب‌های بسیاری برای فرد مصرف‌کننده و خانواده او همراه بوده که یکی از آن‌ها بیش‌مصرفی یا اوردوز است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصرف داروها و مواد مخدر دارای نوعی دوز مصرفی ایمن و بی‌خطر است که در صورت استفاده بیش از حد باعث بیش‌مصرفی (اوردوز) می‌شود. در حالت کلی اوردوز عبارت است از مصرف بیش‌از اندازه مواد مخدر، داروها و یا سایر مواد اعتیاد آور که یا با مصرف حجم بالا در یک مرحله اتفاق می‌افتد و یا به‌صورت تبدیل شدن به نوعی عادت و تمایل شدید و اجبار به مصرف بیشتر و بیشتر و بیشتر در طول شبانه‌روز خود را نشان می‌دهد و در هر حال با عوارض جبران‌ناپذیری همراه است. این مصرف بیش‌ از حد باعث می‌شود که مواد و داروها در بدن به شکل سم در آید و در نهایت منجر به مرگ شده و یا تأثراتی ماندگار و ناگوار برای فرد و خانواده او برجای گذارد.

افزایش این مشکل باعث رخ دادن فجایع بیشماری در جهان امروز شده است. این مشکلات بیشترین اثرات منفی خود را روی خانواده‌هایی می‌گذارد که از وضع فرد مصرف‌ کننده درک درستی نداشته و نمی‌توانند او را از شرایطی ناگواری که در آن قرار دارد رهایی بخشند. سی‌ویکم ماه آگوست به عنوان روز آگاهی از اوردوز یا بیش‌مصرفی مواد مخدر و دارو انتخاب شده است تا در آن همه‌چیز درباره پر کردن شکاف موجود میان نبود آگاهی و درک صحیح از چنین مشکلات نابود کننده و آگاهی در زمینه برطرف کردن آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

پیشنهاد انتخاب این روز برای نخستین بار در سال ۲۰۰۱ و در طول بخشی از برنامه توسعه جوامع و بهداشت در ملبورن ارائه شد. موادمخدر و پیامدهای مصرف بیش‌ از حد آن بخشی از زندگی امروز جهان است و عواقب ناشی از مرگ و آسیب‌های مردمی ناشی از آن در تمام زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دنیای حاضر کاملاً احساس می‌شود. از آن زمان به بعد تمامی دولت‌ها و سازمان‌های فعال در زمینه مبارزه با مواد مخدر تلاش کردند تا هر سال روز ۳۱ آگوست را به‌عنوان یادآوری برای بحرانی که نیازمند برطرف شدن است، بزرگ داشته و در آن به برگزاری برنامه‌های گوناگون بپردازند.

یکی از نمادهای مشخص شده برای این روز پوشیدن رنگ‌های بنفش و نقره‌ای و روشن کردن شمع برای یادبود قربانیان مصرف بیش‌ از حد مواد مخدر است. در سراسر جهان همیشه در ۳۱ آگوست اماکنی ایمن برای افراد درگیر با مشکلات مصرف مواد مخدر فراهم می‌شود تا بتوانند بدون هیچ‌گونه مشکل و مزاحمت به صحبت درباره دغدغه‌های خود بپردازند. در این روز هر فرد در حد توان خود با خانواده‌هایی که یکی از عزیزان خود را به دلیل بیش‌مصرفی دارو و مواد مخدر از دست داده و در رنج و اندوه این فقدان است، همدردی می‌کند و مسئولان نیزپیام‌های عمومی با موضوع مضرات و آسیب‌های ناشی از مصرف بیش‌ از حد مواد مخدر ارسال می‌کنند. از دیگر اهداف برگزاری این روز بررسی و تحلیل ترس‌ها و تعصباتی است که به دنبال بیش‌مصرفی در جوامع ایجاد می‌شود. به خانواده‌ها پیشنهاد می‌شود که در این روز به جای سرکوب و مورد تنفر قرار دادن فرد مصرف‌کنند او را درک و در مسیر درست هدایت کنند.

کد خبر 441666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 0
    ممنون بابت خبرهای خوبتون عالیه عالی
  • نیلوفر IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 0
    مفید و عالی