۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
برق امید چاره ساز است؟

وزارت نیرو در تازه‌ترین طرح مدیریت مصرف برق کشور قصد دارد تا برق تعداد قابل توجهی از مشترکان را رایگان کند. در این میان کارشناسان معتقدند بی‌توجهی به انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده کشور خطرناک بوده و این طرح تنها بخشی از نقدینگی دولت را در شرایط جنگ اقتصادی از بین می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا اردکانیان به عنوان مقام عالی وزارت نیروی دولت دوازدهم و یکی از مسئولان عالی‌رتبه صنعت برق کشور که حیاتی بودن و اهمیت آن بر هیچکس پوشیده نیست از ابتدای فعالیت خود در این وزارتخانه، طرح‌های زیادی را برای جلوگیری از مصرف بی رویه الکتریسیته در منازل و بنگاه‌های تولیدی به جلسات هیئت دولت برده و به رغم تشدید چالش تأمین برق مورد نیاز کشور در سال‌های اخیر تنها تعداد انگشت شماری از آنها مورد تأیید و استقبال دولت حسن روحانی که در حال حاضر با چالش‌های اقتصادی فراوانی روبرو است، مواجه شده است.

در حقیقت در بازه زمانی سه سال اخیر بیش از ۱۰ طرح مرتبط با این حوزه که متولی آن وزارت نیرو بوده توسط هیئت دولت به تصویب رسیده و هربار این وزارتخانه قصد داشته تا با استفاده از تجارب کارشناسان خود و از طریقی مصرف کنندگان برق کشور را تشویق به صرفه‌جویی در مصرف این انرژی کند اما متأسفانه با توجه به ضعف زیرساخت‌های آموزشی در کشور و بی‌توجهی مسئولان این وزارتخانه به لزوم اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص جزئیات طرح‌های مذکور، اغلب این طرح‌ها با شکست مواجه شده و به بن بست خورده‌اند.

در حقیقت وزارت نیرو در تابستان هر سال به فکر طرح‌های جدید برای مدیریت مصرف برق در کشور می‌افتد و این در حالی است که اغلب کشورهای در حال توسعه به صورت مداوم طرح‌های تشویقی و تنبیهی متعددی را برای مدیریت مصرف انرژی به اجرا می‌گذارند. علت اصلی این چالش برای وزارت نیرو، مشکلات تأمین نیروی برق مورد نیاز کشور در بازه زمانی فصل تابستان است زیرا گرم شدن هوا و افزایش دما در این فصل، اغلب مردم را مجبور به استفاده از کولرهای آبی و گازی می‌کند که در دیگر فصول سال فعال نیست.

برق امید؛ رایگان برای کم مصرف‌ها

جدیدترین طرح ارائه شده از سوی وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در کشور قرار است مشترکانی که کمتر از الگوی مصرف، از برق استفاده می‌کنند را بر اساس شاخص‌ها و چارچوب‌های از پیش تعیین شده‌ای به دو دسته "خوش مصرف" و "کم مصرف" تقسیم کند و بر اساس اطلاعیه‌ای که از سوی این وزارتخانه منتشر شده مشترکانی که در محدوده دسته "کم مصرف" قرار می‌گیرند، قادر به استفاده از برق رایگان موسوم به "برق امید" خواهند شد.

وزارت نیرو پیش‌بینی کرده که شاید ۳۰ میلیون نفر از مصرف‌کنندگان برق در ایران قادر به استفاده از طرح "برق امید" باشند و خوش مصرف‌ها نیز شانس جدی برای برخورداری از برق رایگان خواهند داشت.

برق امید، نقدینگی دولت را از بین می‌برد

کامران فرحزاد، کارشناس اقتصاد انرژی معتقد است؛ مشکل مردم در مصرف برق و نیروی الکتریسیته، مالی و اقتصادی نیست و تعیین جوایز اقتصادی از سوی دولت و وزارت نیرو مشکلی را از سر راه صنعت برق ایران بر نخواهد داشت.

وی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: نبود زیرساخت‌های توسعه یافته و قابل اعتماد آموزشی و فرهنگی برای ترویج مدیریت مصرف برق و صرفه‌جویی در استفاده از آن است که صنعت برق ایران را با چالش‌های ساختاری جدید روبرو کرده و در نظر گرفتن جوایز مالی و اقتصادی برای مشترکان کم مصرف تنها بخشی از نقدینگی دولت را در این شرایط جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه از بین می‌برد.

فرحزاد اضافه می‌کند: بر اساس اطلاعیه وزارت نیرو بیش از ۸۵ درصد از مشترکان صنعت برق ایران، کمتر از الگوی مصرف که بر اساس معیارهای استاندارد تنظیم شده، برق مصرف می‌کنند و نباید در شرایط کنونی با پوشاندن ضعف دولت و وزارت نیرو در توسعه و تقویت زیرساخت‌های تولید برق، مشکلات را به گردن تنها ۱۵ درصد از مشترکان این انرژی بیاندازیم.

وی ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاری بر زیرساخت‌های آموزشی و توسعه بسترهای فرهنگی مرتبط با آموزش مدیریت مصرف برق بهترین راهکاری است که در زمان کنونی می‌توان به آن برای کاهش مصرف برق در کشور روی آورد و بی‌شک تبیین علل لزوم صرفه‌جویی در مصرف این انرژی گران بها که متأسفانه صنعت تولید آن در کشورمان مورد بی‌توجهی قرار گرفته، یکی از مهم‌ترین ارکان ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف برق است.

برق امید خوب است اما...

میترا اکبری نژاد، پژوهشگر بازارهای انرژی و فعال حوزه انرژی‌های تجدید پذیر اما نظر دیگری دارد. وی در گفتگو با خبرنگار ایمنا در تشریح مثبت یا منفی بودن طرح برق امید برای صنعت برق و نظام اقتصادی حاکم بر کشور می‌گوید: برق امید خوب است اما نباید از فعال کردن بسترهای تجدید پذیر تولید برق غافل بمانیم و ترویج فرهنگی و تشویق‌های اقتصادی باید به سمت انرژی‌های تجدید پذیر و بسترهای تجدید پذیر تولید انرژی‌های تجدید ناپذیر که یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه پایدار است، سوق پیدا کند.

وی ادامه می‌دهد: مدیریت مصرف انرژی‌های تجدید ناپذیر یکی از مهم‌ترین راهکارهای امن کردن اقتصاد در برابر تهدیدات سیاسی و مالی است اما تمرکز نکردن بر ترویج استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و جایگزین کردن آنها نیز بسیار خطرناک است. در نظر گرفتن تشویقی‌های مالی و اقتصادی برای مشترکان این شبکه یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های پایدار کشورهای در حال توسعه برای محیط زیست و منافع اقتصادی‌شان محسوب می‌شود.

اکبری نژاد اضافه می‌کند: در حقیقت اگر اکنون تنها به فکر مدیریت مصرف برق باشیم و جایگزینی برای استفاده از آن به جای سوخت‌های فسیلی در روند تولید برق پیدا نکنیم، در آینده نه چندان دور با مشکلات متعددی روبرو خواهیم شد. تشویق مالی و اقتصادی برای خانه‌هایی که از پنل‌های خورشیدی در راستای مدیریت مصرف استفاده می‌کنند از تشویق خانواده‌های کم مصرف که قطعاً بخش قابل توجهی از آنها به دلیل کمبود بضاعت مالی‌شان "کم مصرف" شده‌اند بسیار ضروری‌تر است.

ارزان کردن برق هم مثل گران کردن بنزین!

حسین عماره، اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز معتقد است سیاست گران کردن اجناس و کالاها برای مدیریت مصرف آنها در نظام عرضه و تقاضا سال‌هاست که شکست خورده و متفکران اقتصادی دولت تازه به طرح‌های جدید با تمرکز بر ارزان کردن اجناس و خدمات در راستای مدیریت مصرف آنها رسیده‌اند.

وی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ارزان کردن برق هم مثل گران کردن بنزین! آنهایی که بیش از حد مصرف می‌کنند چه ارزان باشد و چه گران، مایل به مدیریت مصرف خود و درک شرایط اقتصادی کشور نیستند و باید به جای تشویق کم‌مصرف‌ها، جریمه‌های سنگین و چشمگیری برای پرمصرف‌ها در نظر گرفته شود.

عماره خاطرنشان می‌کند: برق امید شاید آخرین طرح وزارت نیرو در دولت دوازدهم در راستای مدیریت مصرف برق کشور باشد اما قطعاً آخرین طرح مدیریت مصرف انرژی در کشور نیست و هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب در ارائه طرح‌های این چنینی و اجرای دقیق مفاد آنها با استفاده از ضمانت اجرایی که هیئت دولت می‌دهد فاصله زیادی داریم.

وی اضافه می‌کند: مراکز پژوهشی و تحقیقاتی برجسته و فعال کشور که با استفاده از شاخص‌ها و معیارهای استاندارد نسبت به ارائه طرح‌های علمی و اجرایی اقدام می‌کنند، وظیفه دارند در راستای توسعه محورهای مسئولیت‌های اجتماعی‌شان با استفاده از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی خود، طرح‌های کلانی را برای مدیریت مصرف همه انرژی‌هایی که در دسترس عموم مردم جامعه قرار دارد، تدوین کنند.

گزارش از: سپهر زارع _ خبرنگار ایمنا

کد خبر 441598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.