۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
از مینودر تا قزوین

از نخستین شهرهای جهان است که در فلات مرکزی ایران واقع شده و از ادوار مختلف تاریخ ایران یادمان‌ها بر سینه‌اش نقش بسته و نام بلندش همواره زبانزد خاص و عام بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ظهور سلسله صفویه در ایران، سرآغاز دوران جدیدی از حیات سیاسی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی ایرانیان بود. نوادگان شیخ صفی‌الدین اردبیلی با تکیه بر همت والا و ضرب شمشیر خویش توانستند، پس از ۹۰۰ سال از انقراض سلسله ساسانی بار دیگر مرکزیت سیاسی و فرهنگی ایران را احیا و سرحدات کشور را به دوران پیش از حمله اعراب بازگردانند. شاه اسماعیل سر دودمان صفویان عمر طولانی نداشت و تنها آنقدر پایید که این سلسله را بنیان نهد و ساختار منهزم ارتش و حکومت را نظام بخشد. دومین پادشاه این سلسله شاه طهماسب بود که توانست حکومت این خاندان را تثبیت کند. دوران او آغاز مجموعه تحولاتی در کشور بود، که یکی از آن‌ها انتخاب قزوین به پایتختی ایران بود.

قزوین در طلیعه تاریخ

علیرضا شبانی، دکترای تاریخ و استاد دانشگاه با بیان اینکه قزوین از شهرهای مهم ایران در طول تاریخ بوده است، می‌گوید: نخستین آثار موجود از رونق شهرنشینی و مدنیت در این شهر به دوره ساسانی باز می‌گردد.

او با بیان اینکه قزوین در گذشته به نام‌های دیگری همچون مینودر و باغشهر نیز معروف بوده است، ادامه می‌دهد: شاپور ساسانی به این شهر رونق و آبادانی بسیار بخشید و سبب شد این شهر به یکی از مهم‌ترین شهرهای مسیر جاده ابریشم تبدیل شود.

این تاریخ‌دان با بیان اینکه مردمان قزوین در بیشتر دوران تاریخ شیعه مذهب و دوستدار اهل بیت بوده‌اند، تصریح می‌کند: این شهر در دوران حکومت صفویه به مدت ۵۷ سال پایتخت ایران بوده و همان دوران در رشد و شکوفایی آن بسیار مؤثر بوده است.

شبانی با اشاره به انتخاب قزوین به پایتختی ایران به دست شاه طهماسب صفوی، عنوان می‌کند: ۹ شهریور ۹۵۳ هجری قمری، روزی بود که شاه طهماسب پایتخت ایران را از تبریز به قزوین منتقل کرد، البته یک بار دیگر پس سقوط اصفهان به دست افغان‌ها و تسلیم شدن شاه سلطان حسین در سال ۱۱۳۵ هجری قمری نیز طهماسب میرزا، فرزند سلطان حسین که در قزوین به سر می‌برد در این شهر تاج گذاری کرد.

او با بیان اینکه نخستین خیابان ایران در قزوین و به دستور شاه طهماسب صفوی احداث شده است، خاطرنشان می‌کند: ایرانیان در زمینه راهسازی و احداث معابر در دوران پیش از اسلام پیشرفت‌های زیادی کرده بودند، اما خیابان سپه در قزوین، نخستین خیابانی است که مؤلفه‌های اصلی خیابان‌های شهری را دارد تا جایی که به عنوان الگویی برای احداث خیابان چهارباغ اصفهان در دوره شاه عباس اول صفوی مورد استفاده قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نام قزوین در سفرنامه‌های سیاحان اروپایی نیز آمده است، تصریح می‌کند: شاردن که در سال ۱۶۷۴ میلادی از این شهر دیدن کرده، جمعیت آن را یکصد هزار نفر ذکر کرده که در نوع خود کم‌نظیر بوده و نشان از وسعت زیاد این شهر دارد.

بهانه‌ای برای بازخوانی تاریخ

محمد درافشانی، مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین می‌گوید: در هفته فرهنگی قزوین به خاطر پایتخت شدن این شهر در عهد صفوی بر تاریخ و فرهنگ شهر مروری دوباره می‌شود.

او با تسلیت ایام محرم و شهادت امام حسین (ع) و یاران آن حضرت، تصریح می‌کند: به دلیل تقارن هفته فرهنگی قزوین با ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، بیشتر برنامه‌های هفته فرهنگی قزوین رنگ و بوی معنوی و مذهبی دارد؛ امسال عزاداری محرم را بدون سردار بزرگ اسلام شهید سپهبد سلیمانی سپری می‌کنیم به همین دلیل سعی شد در اکثر برنامه‌ها یاد و خاطره ایشان را زنده نگه داریم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین عنوان می‌کند: به مناسبت پایتخت شدن قزوین در دوران صفویه شهرداری قزوین برای سومین سال متوالی هفته فرهنگی قزوین را با برگزاری برنامه‌های مختلف جهت شناساندن تاریخ و تمدن و این کهن شهر ایران برگزار می‌کند؛ رنگ و بوی برنامه‌های امسال حال و هوای محرم دارد به همین دلیل پویش شهروندی "ما ملت امام حسینیم" به عنوان یک شعار نهادینه شده که در زبان و فکر شهروندان جاری است، راه‌اندازی می‌شود.

در افشانی خاطرنشان می‌کند: تجلیل از پیر غلامان حسینی که با نفس گرم خود باعث زنده نگهداشتن شور و شعور حسینی می‌شوند و تجلیل از معماران مسجد ساز از برنامه‌های این هفته است، همچنین از مستند تعزیه قزوین که یکی از برنامه‌های شاخص ما در ایام محرم بود و با استقبال خوبی در رسانه‌ها و بین شهروندان مواجه شد رونمای می‌شود، در این مستند خاستگاه تعزیه را قزوین معرفی کردیم تا بتوانیم با هماهنگی و همکاری با شبکه‌های مختلف خصوصاً هم وطنان اصفهانی این اثر فاخر را به نمایش بگذاریم.

او در خصوص دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی قزوین اظهار می‌کند: رونمایی از مستند "خیابان سپه" که اولین خیابان ایران و نماد تاریخ شهر قزوین است هم در این هفته انجام می‌شود، کتاب شهد شهادت شهید قدرت الله چگینی هم رونمای می‌شود؛ مسابقه منطقه خوشنویسی خط عشق از رویدادهای فرهنگی قزوین بود که به صورت منطقه‌ای در هفت استان برگزار شده و از اساتید خواستیم آثارشان را برای ما بفرستند، این آثار پس از داوری در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین تصریح می‌کند: از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی قزوین می‌توان به اجرای برنامه آئینی مذهبی کاروان عشق توسط اتوبوس سیار در هفت محله شهر قزوین و مناطق کم برخوردار قزوین اشاره کرد؛ همچنین اولین جشنواره فیلم کهن شهر قزوین در این هفته برگزار شد که مورد استقبال بی نظیر فیلمسازان و موسیقیدانان قرار گرفت؛ تولید هنرهای آواپژوهی با موضوع عاشورا و موسیقی فیلم‌های سینمایی ایران و پخش آن در فضای مجازی، جشنواره پوستر عاشورا در قزوین، جشنواره قزوین در آئینه عاشوراییان که از طریق فضای مجازی پخش می‌شود، پخش برنامه خیمه گاه به مدت ۱۳ شب با همکاری سیمای مرکز قزوین، برگزاری مسابقه شهر شاداب و پویش نذر کتاب، مسابقه قزوین شناسی و رونمایی از انیمیشن شهروندی از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی قزوین است.

کد خبر 441454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.