۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
محرم ۹۹، متفاوت از گذشته است

محرم امسال متفاوت ترین محرم بعد از سال شصت هجری است، محرمی که به واسطه کرونا شکل عزاداری و شیوه پخش نذری‌هایش هم با سال‌های قبل متفاوت شده و رعایت دستورات بهداشتی بیش از گذشته در آن لازم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محرم امسال با وجود بیماری کرونا، بیشتر هیئت‌ها تلاش کردند تا عزاداری‌ها در فضای مجازی برای مردم پخش شود و دسته دیگری از عزاداری‌ها در فضای منزل با حداقل افراد برگزار می‌شود چرا که این بیماری اجازه کنار هم بودن و برپایی عزاداری‌های پرتعداد و پرشور همچون سال‌های قبل را نمی‌دهد، در روزهای کرونایی کنار هم بودن یعنی خطر افزایش بیماری و بیشتر شدن تعداد بیماران بستری، به همین دلیل مردم امسال با هم اما به دور از هم جلسات عزای سرور و سالار شهیدان را به پا می‌کنند و در این بین رسانه‌های جمعی همچون تلویزیون، رادیو، فضای مجازی نقشی پررنگ در پخش این جلسات دارند همچنین همه مسئولان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را از اهم موضوعات برگزاری عزاداری‌ها در فضای واقعی می‌دانند.

آموزه‌های دینی بر حفظ جان و سلامت تاکید دارد

جواد حیدری، استاد حوزه و دانشگاه و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص نحوه برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و در تاسوعا و عاشورای حسینی به سر می‌بریم و فضای حقیقی و مجازی سیاه پوش شده، محرم امسال با تمام محرم‌های بعد از سال شصت هجری متمایز و متفاوت است و ویروسی منحوس تمام دنیا را درگیر کرده و برگزاری همه مراسم و امور اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و محرم ۹۹، محرمی متفاوت است.

او با اشاره به اینکه با آغاز دهه محرم افراد و اشخاص با دیدگاه‌های مختلف و مبانی متفاوت در مورد باید و نبایدهای برگزاری مراسم عزادار سالار شهیدان به نقد و بررسی نشستند، می‌افزاید: برخی معتقدند "عزاداری امام حسین (ع) مانند گذشته و بدون هیچ تغییری باید برگزار شود"، عده‌ای چنین نگاشتند "برپایی و برگزاری هر گونه مراسم، به اسم عزاداری و یا هر عنوانی نباید اتفاق بیفتد، البته که اکنون باید اعتدال را به عنوان راه اصلی معرفی کنیم و افراط و تفریط را کنار بگذاریم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح می‌کند: وقتی علم به عنوان یکی از مهمترین منابع دین اسلام، ویروسی را خطرناک و باعث به خطر افتادن جان مردم معرفی می‌کند، از جهتی آموزه‌های دینی حفظ جان و سلامت بدن را لازم تلقی می‌کند، بر تمام افراد ضروری است با در نظر گرفتن تدابیر بهداشتی و عمل بر اساس نظر متخصصان زحمت کش، مانع انتشار این ویروس منحوس شوند تا هم خود و هم دیگران را با خطر مواجه نکنند.

رعایت پروتکل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا واجب است

وی خاطرنشان می‌کند: مراجع تقلید و رهبر معظم بر برپایی عزاداری حسینی و اظهار محبت و مودت به آستان مقدس آل الله علیهم صلوات تاکید دارند و رعایت پروتکل‌های ابلاغ شده از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا را واجب و حائز اهمیت می‌دانند. پس ستودنی است که هیئتی‌ها و عزاداران حسینی با زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی شور حسینی و شعور دینی را توأمان به ثبت رسانند.

وی با اشاره به تغییر نوع نذورات محرم امسال، می‌گوید: هدفمند کردن نذورات در جهت تأمین لوازم بهداشتی برای مردم کم بضاعت، مناطق کم برخوردار و وسایل مورد نیاز کادر درمانی، تهیه و توزیع مواد غذایی خشک و خام در راستای "رزمایش همدلی" و " کمک مومنانه" و توجیه و تفهیم مسئولین و اعضای هیئت امنای مساجد و حسینیه‌ها نسبت به اجرای کامل دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا از مصادیق شعور حسینی در محرم ۹۹ است.

حیدری استفاده از ظرفیت تلویزیون، فضای مجازی و هیئت‌های خانگی را در برگزاری پرشور مراسم عزاداری ماه محرم مهم می‌داند و تصریح می‌کند: مردم فهیم کشور در روزهای تاسوعا و عاشورا با لغو کردن سفرهای غیرضروری، کادر درمانی کشور را یاری کنند.

وی تاکید می‌کند: افراد با حضور در مراسم عزاداری که در محیط‌های باز و وسیع با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و زیر نظر مسئولین مربوطه، برگزار می‌شود برای شفای بیماران و سلامتی جهادگران عرصه بهداشت دعا کنند تا به برکت این ایام و همکاری و همدلی مردم و مسئولان به زودی از شر این ویروس منحوس خلاص شویم.

ثبت نام هیئت‌ها در سامانه بیرق

همچنین سید مهدی میرجهانیان، مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در زمینه برگزاری مراسم عزاداری به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: انتظار داریم هیئت‌های عزاداری به صورت صد در صدی ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی برگزاری مراسم محرم را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه ضوابط وزارت بهداشت برای ایام محرم از طریق سازمان تبلیغات اسلامی به تمام هیئت‌های عزاداری که مجوز دارند ابلاغ شده است، اظهار می‌کند: سازمان تبلیغات اسلامی سامانه‌ای به نام بیرق دارد که هیئت‌های عزاداری در این سامانه ثبت نام و اطلاعات خود را وارد می‌کنند، در طول ایام محرم نیز نماینده مرکز بهداشت و شهرداری در کنار سازمان تبلیغات اسلامی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی این هیئت‌ها نظارت می‌کنند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان می‌افزاید: بسیاری از هیئت‌های بزرگ عزاداری اصفهان امسال عالی عمل کردند و حتی مراسم حضوری برگزار نکرده‌اند.

نظارت ۱۰۰ اکیپ بازرسی بر عملکرد فعالیت هیئت‌ها

وی با اشاره به تشکیل اکیپ‌های مشترک بهداشت با همکاری اداره اماکن نیروی انتظامی و سازمان تبلیغات اسلامی برای بازدید از هیئت‌ها، می‌گوید: تمام موارد دقیقاً رصد می‌شود و آنچه در پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد، باید رعایت شود.

میر جهانیان با تاکید بر اینکه نظارت بر عملکرد فعالیت هیئت‌ها با سازمان تبلیغات اسلامی است، تصریح کرد: بازرسان مرکز بهداشت به عنوان بازوی نظارتی در کنار آنها حضور دارند و از هیئت‌ها بازدید کرده و تذکرات لازم را می‌دهند، اما اگر هیئات در مواردی به این تذکرات بی توجه باشند، به سازمان تبلیغات اسلامی منعکس می‌شود تا رسیدگی کنند.

وی با اشاره به اینکه رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی در برخی شهرستان‌ها خیلی خوب بوده است، تصریح می‌کند: انتظار داریم در شهرستان‌های حاد کرونایی سخت‌گیری‌ها بیشتر باشد.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان وضعیت شهر اصفهان را از نظر رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی در ایام محرم را متفاوت می‌داند و می‌گوید: انتظار است که همه هیئت‌ها به صورت صد در صدی رعایت کنند، چراکه وضعیت اصفهان قرمز و خطرناک است، به طوری که تنها در یک روز ۴۷ فوتی در اصفهان داشتیم و سیر بیماری رو به افزایش است.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۱۰۰ اکیپ بازرسی در کل استان، خاطرنشان می‌کند: در ایام محرم نظارت و کنترل شبانه روزی داریم و موارد لازم را رصد کرده و گزارش می‌کنیم، اما در کنار این نظارت‌ها، بیشترین انتظار را از مردم داریم، چراکه تا زمانی که مردم خودشان آگاهانه در این زمینه عمل نکنند، ارگان‌های نظارتی به تنهایی هیچ کاری نمی‌توانند، انجام دهند.

میر جهانیان خاطرنشان می‌کند: کسانی که اصرار به حضور فیزیکی در مراسم عزاداری محرم دارند باید حتماً از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری، عدم تجمع در محیط‌های سربسته، کم کردن زمان حضور و خودداری از خوردن و نوشیدن را رعایت کنند.

وی ادامه می‌دهد: اگر جایی فاصله بین شرکت کنندگان در مراسم کم باشد و در محیط‌های سربسته‌ای که به دلیل تهویه ناقص، احتمال گردش ویروس و ورود به بدن افراد وجود دارد، نگرانی‌ها افزایش می‌یابد، لذا مردم باید بیش از همیشه ضوابط بهداشتی را رعایت کنند.

میرجهانیان با بیان اینکه تمهیدات لازم توسط وزارت بهداشت برای تهیه پروتکل‌ها و پیگیری‌ها انجام شده است، می‌افزاید: امیدواریم مردم خودشان در این زمینه آگاهانه و با مسئولیت بیشتری عمل کنند.

نباید در فضای بسته مراسم عزاداری برگزار شود

مهرداد صلاحی، متخصص بیماری‌های عفونی، داخلی و ریه هم در خصوص اهمیت رعایت دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: نباید در فضای بسته مراسم عزاداری برگزار شود، چرا که در مکان‌هایی که امکان تهویه هوا وجود نداشته باشد شانس انتقال ویروس کرونا نیز بیشتر خواهد بود، فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود تا اگر فردی مبتلا به کرونا ویروس است و علامت ندارد باعث انتشار ویروس و بیماری نشود.

وی در ادامه می‌افزاید: اگر فردی در فضای باز سرفه و عطسه کند، ذرات ویروس با احتمال کمتری نسبت به فضای بسته افراد دیگر را آلوده می‌کند، استنشاق هوایی که در فضای بسته وجود دارد و افراد زیادی آن هوا را نفس می‌کشند، خطرناک است و در صورت سرفه و عطسه کردن افراد شانس انتقال ویروس کرونا به دیگران افزایش می‌یابد.

این متخصص بیماری‌های عفونی، داخلی و ریه خاطرنشان می‌کند: غذاهای نذری باید در ظروف یک بار مصرف و تمیز سرو شود، مسئولان هیئت‌ها از سلامت فردی که غذا را می‌کشد مطمئن باشند و آن فرد حتماً از ماسک و دستکش استفاده کند، از قاشق‌و بشقاب‌های یک بار مصرف استفاده شود و وسایل مشترک به هیچ عنوان استفاده نشود.

او با توضیح اینکه بیماری کرونا دوره نهفتگی دارد و احتمال دارد که در تماس با افراد ناقل بدون علامت قرار داشته باشیم، تصریح می‌کند: باید افراد از ماسک و دستکش استفاده کنند و مواد ضدعفونی کننده به همراه داشته باشند، نباید فراموش کنیم که افراد با بیماری زمینه‌ای زودتر از بقیه مبتلا و علامت‌دار می‌شوند، پس رعایت کنیم تا جان دیگران را به خطر نیندازیم.

ممنوعیت استفاده از نذری‌های خنک مانند شربت و آبمیوه

صلاحی با اشاره به اینکه اگر فردی سرما خورده و یا بیمار است در مکان‌هایی که مراسم عزاداری برگزار می‌شود، شرکت نکند، می‌گوید: ممکن است برخی افراد که ضعیف‌تر هستند با تعداد ویروس کمتری آلوده شوند و در فاز حاد بیماری کرونا قرار بگیرند، پس رعایت کنیم تا دیگران بیمار نشوند، هر عطسه و سرفه حدود شش هزار قطره عفونی دارد و هر سرفه و عطسه حدود هشت متر آن طرف‌تر را آلوده می‌کند، اگر افراد زیر یک متر باهم صحبت کنند، بعد از پنج دقیقه آلوده خواهند شد.

این متخصص ببیماری‌های عفونی، ریه و داخلی می‌افزاید: بهتر است امسال نذری‌ها به سمت نذر سلامت و کمک به افراد نیازمند برود، در پخش غذای نذری هر چه وسایل کمتری استفاده شود، شانس انتقال ویروس کمتر خواهد بود و برپایی موکب‌های چای به علت تجمع افراد و استفاده از استکان و نعلبکی مشترک حتی اگر شسته شود، خطرناک است و نباید برپا شوند.

وی معتقد است: غذای نذری باید پخته و گرم باشد و استفاده از نذری‌های خنک مانند شربت، آبمیوه و بستنی جدا خودداری شود و باید به قطع زنجیره انتقال کمک کنیم، چرا که افزایش موارد ابتلاء به کرونا ویروس نتایج خطرناکی را به دنبال دارد و فراموش نکنیم که کادر درمان خسته هستند.

کد خبر 441374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    4 0
    سلام و عرض تسلیت تشکر از استاد و محقق ارجمند حیدری تحلیل های ایشان همیشه جامع و راهگشاست
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    2 0
    ۹۹
  • امیرمحمد IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    4 0
    سلام و عرض تسلیت دروود بر استاد حیدری
  • نعمت US ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    2 0
    سلام و دروود عالی
  • ابطحی IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 0
    سلام تحلیل خوبی بود