کاهش مشکلات قلبی در بیماران دیابتی با داروهای جدید

تاثیر داروهای فشار خون در بهبود و زنده ماندن بیماران کرونا، نداشتن ایمنی کامل با تزیق واکسن کرونا، مرگ روزانه هفت تا ۱۰ نفر به دلیل نبود عضو اهدایی، کاهش مشکلات قلبی و عروقی در بیماران دیابتی با داروهای جدید و کشنده‌تر بودن کرونا در مبتلایان سرطان خون را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یافته‌های محققان بریتانیایی نشان می‌دهد دو نوع داروی کاهش فشارخون موسوم به بازدارنده‌های ACE و ARB به زنده ماندن بیماران قلبی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ کمک می‌کنند.

"واسیلیوس واسیلو"، مدیر ارشد تیم تحقیق از دانشگاه ایستآنگلیا بریتانیا در این زمینه گفت: می‌دانیم که بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در معرض ریسک بالا عفونت شدید بیماری کووید ۱۹ هستند، اما در ابتدا شروع این اپیدمی این نگرانی وجود داشت که برخی داروهای فشار خون با عوارض وخیم‌تری برای بیماران کووید ۱۹ مرتبط باشد.

وی ادامه داد: بیماران کووید ۱۹ مبتلا به فشار خون بالا که داروهای ACE/ARB مصرف می‌کردند ۰.۶۷ بار کمتر از افرادی که این گروه از داروها را دریافت نمی‌کردند، با پیامدهای مرگبار بیماری مواجه بودند، تحقیق ما بر ادامه مصرف این گروه از داروهای فشار خون در صورت ابتلاء فرد به کرونا تاکید دارد.

محققان تاکید می‌کنند یافته‌ها بدین معنا نیست که داروهای فشار خون برای درمان بیماران مبتلا به کرونا که اکنون این داروها را مصرف نمی‌کنند استفاده شود.

واکسن کرونا هم نمی‌تواند ایمنی صد درصد بدهد

مدیر تحول، نوسازی و مطالعات کاربردی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: احتمال اینکه در مدت کوتاه به یک داروی مؤثر در مقابله با ویروس کرونا برسیم، خیلی کم است.

مسعود امانلو افزود: ما در ابتدای بحران کرونا، داروهای موجود را آنالیز کردیم و داروهایی را که در درمان کرونا مؤثر بودند معرفی کردیم، آمار زیاد بهبودی بیماران کرونا به علت وجود کادر درمانی است که خودشان را فدا کردند، این بیماری نشان داد که ما در زمینه بیماری‌های نوظهور ضعیف هستیم.

وی ادامه داد: این بیماری جالب عمل می‌کند و در داخل بدن می‌گردد و هر جا ضعف وجود داشته باشد آن قسمت را درگیر می‌کند، به همین دلیل داروی خاصی برای درمان آن وجود ندارد و بهترین راه پیشگیری تقویت سیستم ایمنی بدن است. اگر آمار ما در بهبود بالا است علت وجود تیم درمان است و همه کادر درمان خودشان را فدا کردند.

مدیر تحول، نوسازی و مطالعات کاربردی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای قطع چرخه انتقال باید از ماسک و فاصله اجتماعی استفاده کرد. استفاده از ماسک می‌تواند تا ۹۵ درصد از انتقال بیماری جلوگیری کند، حتی اگر واکسنی پیدا شود نمی‌تواند ایمنی ۱۰۰ درصد بدهد و باید پیشگیری را ملاک قرار بدهیم و پیشگیری را آموزش دهیم.

روزانه هفت تا ۱۰ نفر به دلیل نبودن عضو اهدایی از دست می‌دهیم

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران گفت: سالانه شش هزار عضو قابل پیوند را خاکسپاری می‌کنیم در حالی که روزانه هفت تا ۱۰ نفر را به دلیل نرسیدن عضو از دست می‌دهیم.
کتایون نجفی‌زاده با حضور با تأکید اینکه ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند داریم، اضافه کرد: در مرگ مغزی اعضا مانند چمدان‌هایی است که نمی‌توان با خود برد، اما در این دنیا به همه آنها نیاز است.

وی افزود: روز به روز تعداد اعلام رضایت خانواده‌های مرگ مغزی برای اهدا بالاتر رفته و مردم با این مقوله بیشتر آشنا می‌شوند و باور می‌کنند افرادی هستند که قلبشان بعد از مرگ تا چند روز هم تپش دارد، خیلی مشکل است یک وقتی کسی سرطان دارد و مرگش برای خانواده قابل پذیرش است، اما باور مرگ یک نفر که تا دیروز سلامت بوده به طور ناگهانی و با حادثه دچار مرگ مغزی می‌شود برای خانواده سخت است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران ادامه داد: ۹۹ درصد مرگ‌ها ایستی قلبی و یک درصد مرگ‌ها مرگ مغزی است که برای مردم آشنا نیست، چرا که مرگ مغزی در بیمارستان اتفاق می‌افتد، کسی که مرگ مغزی شده نفس دارد به این دلیل که سلول‌های مغز مردند و فرمان نفس نمی‌دهند و فرد مجبور است زیر دستگاه باشد و در واقع زمان طلایی اهدا کمتر از دو هفته است، حتی بعد از مرگ مغزی لحظه به لحظه کیفیت اعضا پایین‌تر می‌آید.

وی با تأکید اینکه ممکن است در روز اول هشت عضو قابل اهدا باشد، اما در روز دوم چهار تا عضو قابل اهدا باشد، اظهار کرد: هشت تا عضو قلب، دو تا ریه، دو تا کلیه، کبد، لوزالمعده و روده قابل اهدا هستند، ۵۳ نسج قابل اهدا داریم یعنی قرنیه، دریچه قلب، پوست و … که قابل اهدا هستند و می‌توانند افراد را از معلولیت نجات دهند و کیفیت زندگی دیگران را بالاتر ببرند.

کاهش مشکلات قلبی و عروقی در بیماران دیابتی با داروهای جدید

یک متخصص قلب و عروق گفت: با استفاده از داروهای جدید می‌توان خطر ابتلاء به مشکلات قلبی و عروقی را در بیماران مبتلا به دیابت به میزان بسیار زیادی کاهش داد
رضا قنواتی با اشاره به اینکه با استفاده از داروهای جدید می‌توان خطر ابتلاء به مشکلات قلبی و عروقی را در بیماران مبتلا به دیابت به میزان بسیار زیادی کاهش داد، گفت: تغییر و اصلاح راهنماهای بالینی درمان دیابت ضرورت دارد.

وی ادامه داد: درمان دیابتی در سال‌های اخیر با تحولات عظیمی همراه شده که سبب می‌شود بیماران دیابتی کمتر گرفتار مشکلات قلبی و عروقی شوند و از بروز این عارضه در آنها پیشگیری شود.

این متخصص قلب و عروق افزود: برخی داروهایی که در جهان برای درمان دیابت تا قبل از سال ۲۰۰۰ تجویز می‌شد، سبب کاهش پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نمی‌شد، بلکه حتی برخی از این داروها افزایش بروز بیمارهای قلبی و عروقی را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه در گذشته از میان داروهای کاهنده قند خون در بیماران مبتلا دیابت، فقط متفورمین بر اساس مطالعات اثرات مفیدی بر روی پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق داشته است، تصریح کرد: اولین علت مرگ بیماران دیابتی مشکلات قلبی و عروقی ناشی از این بیماری است.

وی افزود: بر همین اساس و در سال ۲۰۰۸ سازمان غذا و داروی آمریکا الزامی برای شرکت‌های دارویی مطرح کرد که داروهای تولیدی در حوزه دیابت، باید سبب کاهش مشکلات قلبی و عروقی شود.

قنواتی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور داروهای جدید مقابله با مشکلات قلبی عروقی ناشی از دیابت وجود دارد، گفت: برخی از پزشکان و بسیاری از بیماران از داروهای جدید اطلاعی ندارند، در حالی که استفاده از این داروها جهت افزایش طول عمر بیمار و کاهش عوارض ناشی از دیابت بسیار مؤثر است و خطر تکرار عوارض قلبی و عروقی ایجاد شده را در بیماران دیابتی کمتر می‌کند.

کرونا در مبتلایان به سرطان خون کشنده‌تر است

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به سرطان خون در مقایسه با سایر مبتلایان به کووید ۱۹ بیشتر با خطر مرگ مواجه هستند.

این مطالعه که در نشریه تخصصی "لانست انکولوژی" منتشر شده است، مرگ ۳۱۹ بیمار را که بخشی از پروژه نظارت بر ویروس کرونا در بین بیماران سرطانی در انگلیس بودند در فاصله ماه‌های مارس و مه سال جاری میلادی بررسی کرد.

آن‌ها دریافتند ۲۹۵ بیمار در اثر ابتلاء به کووید ۱۹ جان باخته‌اند و بیمارانی که به سرطان‌های خونی نظیر لوکمی، لیمفوما و میلوما مبتلا بودند به نحوی قابل توجه در معرض خطر مرگ‌ومیر بالاتری قرار داشتند به ویژه اگر اخیراً شیمی درمانی کرده بودند.

در میان ۲۲۴ نفری که از سرطان خون رنج برده و با ابتلاء به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شدند، بیش از ۳۶ درصد جان باختند.

تأثیر کووید ۱۹ بر خون یکی از ویژگی‌های قابل توجه این بیماری در بیمارستان‌ها و در میان بیماران وخیم است که دچار انسداد خون در ریه‌ها، قلب و مغز می‌شوند که مضر است و گاهی مرگبار خواهد بود.

در ماه آوریل تحقیقی در نشریه لانست نشان داد این ویروس بر سلول‌های موجود در رگ‌های خونی اثر می‌گذارد.

وقتی محققان حساب سن، جنسیت و دیگر ویژگی‌های فردی بیماران را کنار گذاشتند، افراد مبتلا به لوکمی در مقایسه با افراد معمولی دو برابر بیشتر احتمال دارد که پس از آلوده شدن به ویروس کرونا فوت کنند.

کد خبر 441270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.