کدام شهرها در آستانه دوچرخه محوری هستند

تعطیلات اجباری و خانه‌نشینی‌های ناشی از شیوع کووید -۱۹ در بسیاری از نقاط جهان منجر به کاهش تمایل بسیاری از مردم برای استفاده از وسایل نقلیه موتوری و برعکس گرایش آن‌ها به استفاده از دوچرخه‌ها و پیاده‌روی شده است؛ دولت‌ها از این فرصت بهره می‌برند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع گسترده کرونا در سراسر جهان و لزوم قرنطینه و تعطیلی مشاغل ناشی از آن برای ماه‌های طولانی، روند زندگی را در شهرهای گوناگون دچار اختلال کرده و باعث شده است که در بیشتر نقاط جهان خیابان‌ها عاری از هرگونه تردد باشند. این امر تأثیر چشمگیری در کاهش ترافیک جاده‌ای و درنتیجه کاهش آلودگی هوا داشته است. از سوی دیگر در بعضی از مناطقی که محدودیت‌های اعمال‌ شده برای مهار شیوع کرونا برطرف شده است مردم همچنان از سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی پرهیز می‌کنند و جالب‌تر از آن تمایلی برای استفاده از خودروهای شخصی نیز از خود نشان نمی‌دهند بلکه شیوه‌های پیشین حمل‌ونقل را با پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری جایگزین کرده‌اند. تعدادی از این مناطق تصمیم دارند که با بیشترین استفاده از این فرصت، تغییرات ایجاد شده را تثبیت کرده و به یک اصل همیشگی برای ترددهای درون شهری تبدیل کنند و با محدود یا ممنوع کردن تردد اتومبیل در خیابان‌ها، برای دوران پساکرونایی خود شهرهایی با قابلیت پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بیشتر بسازند.

نیوزیلند، آوکلند

در طول دوران همه‌گیری کرونا از ابتدا تاکنون، ساکنان تمامی شهرهای نیوزیلند از دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی برای جابجایی استفاده کردند. البته این امر به‌صورت اتفاقی رخ نداد بلکه وزیر حمل‌ونقل این کشور به‌منظور پیاده‌سازی این طرح از مشوق‌های مالی استفاده کرد و برای تأمین بودجه ایجاد پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه‌سواری به‌گونه‌ای که امکان رعایت فاصله ایمن اجتماعی در آن‌ها وجود داشته باشد، همچنین فراهم آوردن شرایط یکسان برای حضور هم‌زمان دوچرخه‌سواران و دارندگان اتومبیل بدون نیاز به ممنوعیت کامل تردد ماشین‌ها، بودجه تقریباً کاملی در اختیار دولت‌های محلی قرار داد. این اقدامات در نهایت منجر به ایجاد ده‌ها خط دوچرخه در آوکلند، پرجمعیت‌ترین شهر نیوزیلند شد که با توجه به استقبال عمومی قرار است به‌طور دائمی مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر مسئولین این شهر در حال حذف پارکینگ‌های کنار خیابان‌ها به‌منظور فراهم آوردن منطقه‌ای وسیع‌تر برای تردد عابران پیاده هستند.

ایتالیا، میلان و رم

در دوران فراگیری کرونا ۲۲ مایل از خیابان‌های پایتخت مد و زیبایی جهان برای ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی بازسازی شدند که فرآیند تکمیل آن‌ها تا پایان تابستان سال جاری به پایان خواهد رسید. چنانچه میلان، شلوغ‌ترین و آلوده‌ترین شهر دنیا موفق شود که به کمک این طرح جدید از آلودگی هوا و ازدحام جمعیت خود بکاهد این طرح به سایر نقاط شهر و حتی کشور نیز تعمیم خواهد یافت. رم نیز در حال ایجاد یک مسیر آزمایشی دوچرخه‌سواری جدید به مسافت ۹۳ مایل است که در حال حاضر قرار است به‌عنوان خط مشترک دوچرخه و اتومبیل مورد استفاده قرار بگیرد و در صورت موفقیت به برنامه‌ای دائمی برای ماه‌های آینده تبدیل خواهد شد.

کالیفرنیا، اوکلند و سن‌دیگو

تنها پس از گذشت چند روز از الزام ساکنان اوکلند برای ماندن در خانه‌ها مسئولین کالیفرنیا تصمیم گرفتند از این فرصت برای کاهش ترافیک وسایل نقلیه در سطح شهر بهره ببرند. بدین‌ترتیب با محدودیت تردد اتومبیل در ۷۴ مایل از خیابان‌های آن حدوداً ۱۰ درصد از جاده‌های کل شهر را فقط به تردد دوچرخه‌ها و عابرین پیاده اختصاص دادند و اقداماتی که تا پیش از این تنها به‌عنوان عادت در بین مردم شهر رواج داشت را به سبکی پایدار از حمل‌ونقل تبدیل کردند. در سن‌دیگو نیز با توجه به کاهش چشمگیر ترافیک در طی الزام قرنطینه و تعطیلی‌ها، طرح "خیابان‌های آرام" به مرحله اجرا گذاشته شد که علاوه بر گسترش مسیرهای دوچرخه‌سواری، تردد اتومبیل را در بسیاری از خیابان‌های آن محدود یا ممنوع می‌کند. این طرح به‌عنوان یک برنامه دائمی قرار است به‌زودی در سایر نقاط شهر نیز پیاده‌سازی شود.

واشینگتن، سیاتل

برخورد سیاتل، بزرگترین شهر ناحیه شمال غربی اقیانوس آرام، با بحران شیوع کرونا نسبت به سایر نقاط جهان متفاوت بود. با آغاز فراگیری کووید -۱۹ در این شهر مسئولان اقدام به معرفی برنامه "ایمن و سالم نگه داشتن خیابان‌ها" کردند که ساکنان را تشویق می‌کرد با بیرون رفتن از خانه‌ها شور و نشاط شهر را حفظ کنند. در این راستا چندین مسیر سرسبز به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اختصاص یافت تا امکان حفظ فاصله ایمن اجتماعی در میان مردم فراهم شود.

کد خبر 441177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.