سالانه به ۶۰ هزار زن سرپرست خانوار مهارت‌های زندگی ارائه می‌شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: هر سال مهارت‌های زندگی به ۶۰ هزار زن سرپرست خانوار و اعضای خانواده آنها آموزش داده می‌شود.

به گزارش ایمنا، حبیب الله مسعودی فرید افزود: تاکنون هفت هزار شغل پایدار برای زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان از طریق ایجاد ۴۰۰ گروه همیار زنان سرپرست خانوار ایجاد شده است.

وی افزود: همچنین سالانه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای به ۱۰ هزار زن سرپرست خانوار از طریق اجرای برنامه آماده سازی شغلی ارائه می‌شود، سرمایه کار مورد نیاز به منظور راه‌اندازی کسب و کارهای موفق بعد از ارائه آموزش‌های مورد نیاز برای زنان سرپرست خانوار سالانه به سه هزار نفر اعطا می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی گفت: آموزش مهارت‌های زندگی به زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده آنها بدون اختصاص منابع جداگانه و با استفاده از ظرفیت سایر بخش‌ها و قسمت‌های متولی ارائه آموزش مهارت‌های زندگی سالانه به بیش از ۶۰ هزار نفر ارائه می‌شود.

مسعودی فرید در ادامه، پرداخت کمک هزینه شهریه دانشجویی به بیش از ۱۰ هزار دانشجوی عضو خانواده‌های تحت پوشش و نیز پرداخت کمک هزینه تشویقی به بیش از هزار و ۵۰۰ دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی روزانه، ارتقای دانش و مهارت‌های مددکاران و کارشناسان اجرایی شاغل در بخش‌های دولتی و غیر دولتی از طریق ارائه آموزش‌های لازم سالانه به سه هزار نفر، پرداخت کمک هزینه درمان و غربالگری سلامت زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سالانه به دو هزار نفر، اجرای طرح مداخلات مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده با رویکرد مدیریت مورد با آموزش ۲۴۴ کارشناس و مددکار مرتبط و اجرای طرح مددکاری جامعه‌ای با رویکرد کاهش فقر قابلیتی در مناطق محروم با اجرای طرح در ۱۲۷ محله را از دیگر اقدامات معاونت اجتماعی بهزیستی عنوان کرد.

برقراری بیمه اجتماعی بیش از ۱۰۰ هزار زن سرپرست خانوار

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: پرداخت الکترونیکی و متمرکز یارانه (خرید خدمت) مراکز غیر دولتی همکار با دفتر توانمندسازی خانواده وزنان برای هزار و ۲۰۰ مرکز همکار، اجرای طرح تعیین سطوح توانمندی سرپرستان خانوار در سطح کشور برای ۲۵۰ هزار پرونده خانواده‌های تحت پوشش، استفاده از ظرفیت تخصصی کلینیک‌های مددکاری اجتماعی در ارائه خدمات مناسب، به هنگام و در دسترس به جامعه هدف برای ۱۵۵ هزار پرونده تحت پوشش واگذار شده به بخش غیر دولتی و اجرای برنامه تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی به منظور ایجاد اشتغال در مناطق محروم و روستایی با راه‌اندازی ۳ هزار و ۹۴۳ گروه خودیار از دیگر اقدامات این معاونت در دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود.

مسعودی فرید افزود: کمک هزینه معیشت به ۲۵۵ هزار خانوار زن سرپرست و خانوار نیازمند به منظور تأمین حداقل هزینه‌های خانوار پرداخت شده و حمایت‌های اقتصادی و معیشتی به ۹ هزار و ۳۵۰ خانوار دارای فرزندان چند قلو و کمک هزینه ودیعه مسکن به دو هزار خانوار نیازمند تحت پوشش سازمان بهزیستی به صورت سالیانه اعطا شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیمه اجتماعی بیش از ۵۱ هزار و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار ساکن مناطق روستایی و عشایری و ۵۰ هزار و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار ساکن مناطق شهری در دولت تدبیر و امید برقرار شد.

ایجاد پرونده الکتریکی برای خانوارهای تحت پوشش بهزیستی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، حمایت از ادامه تحصیل و جلوگیری از افت تحصیلی بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموز عضو خانواده‌های تحت پوشش، حمایت از زنان سرپرست خانوار از طریق انجام فرایندهای لازم به منظور معافیت از خدمت سربازی یکی از فرزندان ذکور خانواده‌های تحت پوشش به تعداد هزار نفر در سال و ارائه کمک هزینه تهیه لوازم ضروری به سه هزار خانوار تحت پوشش به صورت سالیانه را از جمله اقداماتی دانست که از سوی دفتر توانمند سازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی صورت گرفته است.

مسعودی فرید در ادامه با بیان اینکه این سازمان در دو سال اخیر شاهد کاهش چشمگیر اعتبار مورد نیاز طرح‌ها و برنامه‌های حمایتی و توانمندسازی بوده است، افزود: با این حال این معاونت با بهره‌مندی از توان تخصصی نیروی انسانی متعهد و توانمند توانست تا حدود زیادی به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده برسد.

وی تاکید کرد: به طور قطع در صورت تأمین به موقع و مناسب اعتبار مورد نیاز برنامه‌های حمایتی و توانمندسازی و نیز اجرای کامل قانون تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست، شاهد رشد و شکوفایی بیشتر طرح‌ها و برنامه‌های موجود خواهیم بود.

مسعودی فرید درباره شفاف سازی اقدامات و عملکردها نیز گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی از سوی این معاونت انجام شده است که در این رابطه می‌توان به ایجاد پرونده الکترونیکی برای خانواده‌های تحت پوشش و الکترونیکی و متمرکز شدن پرداخت یارانه به مراکز غیردولتی همکار از سال ۹۸ اشاره کرد.

واگذاری سرپرستی ۳ هزار و ۶۶۳ کودک به خانواده‌های متقاضی دارای صلاحیت

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه به فعالیت‌های دفتر امور کودکان و نوجوانان این سازمان اشاره و از واگذاری سرپرستی ۳ هزار و ۶۶۳ کودک به خانواده‌های متقاضی دارای صلاحیت در چند سال گذشته خبر داد.

وی، پرداخت کمک هزینه امداد ماهیانه به ۳۲ هزار و ۶۲۶ کودک در خانواده اصلی و یا جایگزین، مراقبت از ۱۹ هزار و ۵۸ کودک در ۷۰۰ خانه کودک و نوجوان و پرداخت کمک هزینه نگهداری به مراکز (یارانه) و پرداخت کمک هزینه ترخیص به هزار و ۲۲۴ فرزند را از جمله اقدامات معاونت اجتماعی ذکر کرد.

پوشش تمام مناطق کشور در سامانه ۱۲۳

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، در ادامه به اقدامات دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی این سازمان اشاره کرد و گفت: در این حوزه می‌توان به اقداماتی مانند ارائه خدمت به ۱۱ میلیون و ۸۹۰ هزار نفر در قالب برنامه اورژانس اجتماعی و ارائه خدمت تخصصی به ۲۹ هزار و۲۶۷ نفر در جهت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان و دختران که این تعداد ۱۷ هزار و ۷۵۵ نفر بیشتر از دوره‌های قبلی یعنی در مجموع دولت‌های نهم و دهم است، اشاره کرد.

مسعودی فرید افزود: همچنین خدمات حمایتی آموزشی و نگهداری به ۶۱ هزار و ۳۸۸ نفر از کودکان کار و خیابان در سراسر کشور از سوی دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی ارائه شده است.

وی ادامه داد: مراکز اورژانس اجتماعی از ۱۶۸ مرکز در ابتدای دولتی یازدهم به ۳۵۸ مرکز تا پایان سال گذشته افزایش یافت؛ ۱۳۸ منطقه کشور نیز تا پایان سال کشور تحت پوشش پاسخگویی سامانه خط تلفن ۱۲۳ یا همان اورژانس اجتماعی قرار گرفتند.

ایجاد ۱۳۰ مرکز حمایت‌های روانی برای زنان خشونت‌دیده

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: خدمات اجتماعی، فرهنگی و حمایتی در ۱۱۰ نقطه حاشیه کشور در ابتدای دولت یازدهم به ۲۵۷ نقطه حاشیه‌ای ارائه شد.

مسعودی فرید افزود: ۱۳۰ مرکز خدمات حمایتی های روانی، اجتماعی و آموزشی در موضوع زنان تحت خشونت خانگی و دختران و زنان در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی در کشور با همکاری مؤسسات خیریه و نهادهای غیر دولتی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه راه اندازی سامانه آماری اورژانس اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی جهت ثبت آمار و اطلاعات مراجعین مرکز در دستور کار قرار دارد، افزود: پیگیری برای خریداری ۱۶۰ خودروی ویژه جهت توسعه ناوگان خدمات سیار اورژانس اجتماعی در مرکز جدید، پیگیری ارتقا و به روز رسانی تجهیزات خط تلفن اورژانس اجتماعی در ۲۶ استان، توسعه و راه‌اندازی مراکز جدید اورژانس اجتماعی بر اساس برنامه ششم توسعه و فراخوان جهت جذب نیرو و انجام آزمون و گزینش و راه اندازی ۱۵۶ مرکز از دیگر اقدامات دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بوده است.

اجرای برنامه توانمندسازی افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی

به نقل از ایرنا، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: دسترسی آحاد مردم به خدمات، توسعه و راه‌اندازی پایگاه خدمات اجتماعی جدید در سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشین و آسیب خیز با ایجاد ۲۱ پایگاه محله‌ای در دولت تدبیر و امید افزایش یافته است.

مسعودی فرید افزود: توسعه و راه اندازی سامانه تصمیم و هماهنگی و عقد تفاهم نامه با معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه جهت افزایش دسترسی آحاد مردم به خدمات در ۹۲ مرکز اجرا کننده غربالگری و راه اندازی سامانه در ۲۶ استان، توانمندسازی افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و ارائه خدمات تخصصی مشاوره‌ای و مالی جهت بهره مندی گروه هدف به خدمات و کاهش آسیب‌های اجتماعی و توسعه و راه اندازی حمایتی، آموزشی کودک و خانواده غیردولتی و راه اندازی ۶۳ مرکز در جهت ارائه خدمات تخصصی به گروه هدف جهت افزایش دسترسی آحاد مردم به خدمات از دیگر فعالیت‌های دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی در چند سال گذشته است.

بر اساس این گزارش، دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی علاوه بر فعالیت‌های فوق، اقداماتی مانند ساخت فیلم مستند تلویزیونی از دختران در معرض آسیب‌های اجتماعی توانمند شده، ساخت پنج فیلم مستند تلویزیونی درباره دختران در معرض آسیب‌های اجتماعی از پنج استان با هدف معرفی مراکز، توسعه و راه‌اندازی مراکز روزانه غیر دولتی حمایت‌های روانی، اجتماعی دختران و خانواده (ندای مهر) جهت افزایش دسترسی آحاد مردم به خدمات در ۲۱ استان و توسعه و راه‌اندازی مراکز غیر دولتی روزانه جدید توانمندسازی زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی (راه نوین) جهت افزایش دسترسی آحاد مردم به خدمات در ۱۵ استان را انجام داده است.

توسعه مراکز خانه امن جهت دسترسی گروه هدف به خدمات تخصصی به ۲۷ مرکز و اجرای پروژه اقدامات اجتماع محور در راستای پیشگیری از خشونت خانگی و برگزاری هشت جلسه آموزشی و ۸ جلسه پایش مرحله به مرحله انجام کار با حضور مسئولان فنی و مددکاران اجتماعی و کارشناس مسئولان استان‌های اقدام کننده و اجرای اقدامات اجتماع محور در ۱۵ استان جهت توانمندسازی مردم محله‌های دارای خشونت‌های خانگی با فراوانی بالا و کنترل خشونت و افزایش آگاهی مردم نسبت به این مسئله در ۱۵ استان و ۳۲ محله از دیگر فعالیت‌های دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی در دولت تدبیر و امید بوده است.

کد خبر 441104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.