امکان پذیرش کشتی‌های ۳۰ هزار تنی در بندر بوشهر

با افتتاح پروژه با افتتاح پروژه لایروبی کانال‌های داخلی و خارجی بندر بوشهر با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی شرایط برای پذیرش کشتی‌های ۳۰ هزار تنی در این بندر فراهم شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد، اظهار کرد: این پروژه در مجموع با اعتبار یک‌هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال و ظرف مدت ۲۰ ماه اجرایی شده است. حجم کل لایروبی انجام شده در این پروژه پنج میلیون و ۷۵۰ هزار مترمکعب برآورد شده است.

وی افزود: حوضچه چرخش بندر بوشهر اکنون به طول ۶۶۶ متر و عرض متوسط ۳۳۰ متر با حجم لایروبی شده ۳۸۷ هزار و ۳۳۶ مترمکعب است. کانال خارجی بندر بوشهر نیز در حال حاضر به طول ۱۰ هزار و ۳۰ چ متر و عرض ۱۵۰ متر با حجم لایروبی پنج میلیون ۴۲ هزار و ۱۴۶ مترمکعب و با تراز نهایی منفی ۱۰.۸ متر است.

راستاد گفت: محدوده پای اسکله مسافری نیز به طول ۳۰۰ متر و عرض متوسط ۱۰۰ متر با حجم اولیه ۸۴ هزار و ۴۱۷ مترمکعب با تراز نهایی منفی ۷.۵ متر است. دایک تخلیه مصالح (شماره یک) به مساحت ۱۸۵ هزار مترمربع و با اجرا چهار هزار و ۴۷۵ مترمربع ژئو تکستایل و حجم تقریبی مصالح پمپاژ شده در آن ۳۶۸ هزار مترمکعب برآورد می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: دایک تخلیه مصالح (شماره ۲) نیز به مساحت ۲۲۳ هزار مترمربع با اجرا ۱۸ هزار و ۹۱۰ مترمربع ژئو تکستایل و به حجم تقریبی مصالح پمپاژ شده در آن ۷۷۳ هزار مترمکعب است.

راستاد یادآور شد: تاکنون تنها امکان تردد شناورهای ۱۵ تنی فراهم بود که اکنون با افزایش عمق کانال‌هتی خارجی و داخلی امکان تردد شناورهای ۳۰ هزار تنی در بندر بوشهر فراهم شده است.

وی همچنین با اشاره به افتتاح پروژه ساماندهی تأسیسات خشکی و دریایی پایانه والفجر بوشهر، اظهار کرد: این پروژه با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال ظرف مدت ۱۵ ماه اجرایی شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: احداث دلفین‌های جدید جهت پهلوگیری شناور گراندفری به منظور راه‌اندازی خطوط مسافری دریایی بین‌المللی، ترمیم و بازسازی اسکله رورو موجود، ساماندهی ترمینال مسافری دریایی جهت رفاه مسافرین خطوط مسافری دریایی بین‌المللی، احداث اسکله شناوری جهت شناور مسافری خارگ از اهداف اجرای این پروژه است.

راستاد خاطرنشان کرد: با احداث اسکله با ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های با تناژ ۵۰ هزار تن، دایک حفاظتی در دست احداث و انجام لایروبی کانال‌های ورودی و خروجی بندر بوشهر زیرساخت‌های اصلی برای فعالیت بندری در جزیره نگین این بندر فراهم شده است.

محمد راستاد در حاشیه آئین افتتاح طرح لایروبی کانال‌های ورودی و خروجی بندر بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: در بندر بوشهر به دنبال این هستیم تا فضا را از محدوده سنتی و محصور موجود به فضای بازتری منتقل کنیم که جزیره نگین است و قابلیت توسعه تا ۵۰۰ هکتار را دارد.

وی اضافه کرد: در این ارتباط هم‌اکنون در بندری که حداکثر مساحت آن حدود ۶۰ هکتار بود، با اجرای طرح توسعه جزیره نگین و اسکله و دیگر تأسیسات زیرساختی زمینه ایجاد پس‌کرانه تا حدود ۵۰۰ هکتار فراهم شده‌است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور ادامه داد: برای ایجاد تأسیسات روبنایی و تجهیزات به دنبال استفاده از قابلیت بخش خصوصی در این بندر هستیم که در این زمینه مذاکراتی در حال انجام است و مطمئن هستیم علاوه بر سرمایه‌گذاری زیرساختی انجام شده دولت توسط سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه تأسیسات روبنایی نیز سرمایه‌گذاری خوبی از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.

راستاد یادآور شد: کارهای خوبی در جزیره نگین انجام شده از جمله احداث و تکمیل یک اسکله که قابلیت پهلوگیری کشتی‌های ۵۰ هزار تنی دارد که مدته است از این اسکله بهره برداری می‌شود، دایک حفاظتی در ضلع شمال غربی این جزیره ایجاد و استحصال شده برای سرمایه‌گذاری در حوزه مخازن مواد فله مایع و مسیر دسترسی به جزیره نگین که بخشی تکمیل و بخشی در دست احداث است، بنابراین زیر ساخت اصلی فعالیت بندری در جزیره نگین فراهم شده است و کشتی‌هایی در حال تخلیه و بارگیری هستند و این روند برای رسیدن به ظرفیت کامل تداوم دارد.

وی ادامه داد: همچنین با بهره‌برداری از کانال دسترسی بندر بوشهر بعد از عملیات لایروبی که به منظور تعمیق این کانال برای پذیرش کشتی‌های تا ۳۰ هزار تن انجام شد به واسطه زیرساخت‌هایی که بندر بوشهر دارد شامل اسکله ا و پسکرانه‌ها بویژه در جزیره نگین کشتی‌های با ۳۰ هزار تن ظرفیت بدون هیچ‌گونه توقف و در حداقل زمان ممکن وارد بندر می‌شوند و عملیات تخلیه و بارگیری کالا را انجام می‌دهند که مزیت بسیار خوبی در این بندر بوشهر فراهم خواهد کرد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: داشتن کانال دسترسی مناسب برای پذیرش کشتی‌های سایز بزرگ یک قابلیت مهم برای بندر بوشهر خواهد بود در کنار این پروژه به لحاظ اینکه ظرفیت تردد کشتی‌های مسافری بین بندر بوشهر و جزیره خارگ و کشورهای جنوبی خلیج فارس هم فراهم است توسعه پایانه مسافربری بندر بوشهر در قالب یک پروژه در دستور کار قرار گرفته که شامل ایجاد پهلو گیر مناسب و توسعه پایانه است که در مدت ۱۵ ماه احداث و می‌تواند یک قابلیت مهم برای مسافرت‌های دریایی و تردد کشتی‌های حمل بار و مسافر و مباحث گردشگری برای بوشهر فراهم کند.

راستاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت بنادر به کالاهای اساسی اختصاص دارد و بندر امام هم اکنون به عنوان آپ کالاهای اساسی است، اما برنامه‌ریزی انجام شده این است که توزیع واردات کالاهای اساسی را بین بنادر اصلی کشور تقسیم کنیم، البته همچنان عمده این کالاها از بندر امام وارد خواهد شد و بخشی در بندرهای شهید رجایی و چابهار و حجم قابل پذیرش بندر بوشهر از کالاهای اساسی نیز به سمت این بندر سوق می‌یابد.

وی افزود: در این ارتباط از اواخر سال گذشته و اوایل امسال مقادیری کالای اساسی در بندر بوشهر با چند فروند کشتی تخلیه و بارگیری شده‌است و از این به بعد این روند ادامه می‌یابد و هر چه ظرفیت در بنادر جنوبی کشور ایجاد شود حتی‌المقدور توزیع کالاهای اساسی در بین آنها تقسیم می‌شود.

کد خبر 441080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.