افزایش چشمگیر قیمت زمین کشاورزی را تهدید می‌کند

مدیرکل جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: سرمایه‌های سرگردانی که به صورت نقدینگی درکشور وجود دارد موجب افزایش قیمت زمین شده است که تهدید جدی برای کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد مرادمند، امروز سه‌شنبه -] چهارم شهریورماه - در جلسه شورای اسلامی استان اصفهان، اظهار کرد: نشست‌هایی از این دست نتایج خوبی برای حل مشکلات و مطالبات مردم خواهد داشت در شورای هماهنگی مدیران مطالبی که امروز عنوان شد را حتماً پیگیری خواهیم کرد.

وی در ادامه به بررسی مشکلات عنوان شده از سوی نمایندگان شهرستان‌های استان اصفهان در شورای عالی استان پرداخت و گفت: این آمادگی را داریم که با هماهنگی مسئولان شورای عالی مشکلات هر شهرستان را جداگانه بررسی کنیم.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: در موضوع تقسیم عادلانه آب چشمه‌های ۱۱ گانه خوانسار باید گفت که مکاتباتی در این باره انجام شده است و امیدواریم پیگیری‌های انجام شده با همکاری آب منطقه‌ای زودتر به نتیجه منجر شود.

مرادمند افزود: چند سال است اعتبارات کانال کشی کاهش یافته و تمرکز این سازمان بر لوله گذاری و طرح‌های تجمیع بوده که نیازمند فرهنگ سازی است.

وی اضافه کرد: درباره حریم کاشت درختان که موضوع مشترک بین شهرستان‌ها بود باید گفت این کار نیازمند فرهنگ سازی است و جهاد کشاورزی نیز هر خدمتی بتواند برای آموزش مردم انجام خواهد داد در جلسات ترویجی با کشاورزان این موضوع مطرح خواهد شد، نیازمند همکاری مردم نیز هستیم.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در موضوع ساخت‌و سازهای غیرمجاز و صدور مجوزهای اتاق کارگری نیز باید گفت تاکنون به موضوع ساخت و سازها و حفظ کاربری از گود فهری نگاه کردیم، نیازمند فراهم سازی زیرساخت برای کاهش تخریب‌ها هستیم، اکنون کار به مدیریت برنامه‌ریزی سپرده شده است.

مرادمند افزود: این پدیده معلول علت‌های بسیاری است که مهم‌ترین آن سرمایه‌های سرگردانی است که به صورت نقدینگی در کشور وجود دارد و باعث افزایش چشمگیر قیمت زمین شده است، این افزایش قیمت کشاورزی را تهدید می‌کند زیرا هیچ محصولی نمی‌تواند افزایش قیمت زمین را جبران کند.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی نمی‌تواند امکانات لازم برای جلوگیری از این اتفاق را فراهم کند، سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها و بهبود اقتصاد کشور کاری است که می‌تواند اوضاع بهبود بخشد اما در اختیار سازمان جهاد کشاورزی نیست و باید در سطح حاکمیتی انجام شود.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: فرهنگ سازی بین کشاورزان و گوشزد کردن آینده این کار به آنان باعث می‌شود کشاورزان متوجه شوند با فروش زمین سرمایه شأن را از دست داده و پس از گذشت چندین سال پولی که در اختیار دارند بی ارزش خواهد شد.

مرادمند افزود: اکنون ۲۰۰۰ درخواست برای صدور مجوز اتاق کارگری در استان اصفهان وجود دارد است که در هر جلسه شورای برنامه‌ریزی نهایتاً می‌توانیم به ۸۰ مورد آن رسیدگی کنیم و با توجه به اینکه این کار فقط بر عهده جهاد کشاورزی است، مسیر انجام آن طولانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: از وزارتخانه خواسته‌ایم این موضوع را بررسی کرده و حوزه رسیدگی به آن از تبصره ۱ خارج شود.

با قطع صور مجوز ویلایی مردم را وادار به فریب‌کاری کرده‌ایم

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: از یک از طرف مسیرها ساخت‌وساز با پایه ویلایی بسته شد و از همان زمان درخواست‌ها به اتاق کارگری تغییر یافته و موارد زیادی هم وجود دارد که با مجوز اتاق کارگری ۴۰ متری ۲۰۰ متر ساخت‌وساز می‌کنند و پس از آن نیز ما مجبور به برخورد قهری و تخریب هستیم.

مرادمند افزود: با این کار مردم را وادار کردیم که درخواست اصلی خود را کتمان کنند، این قانون باید از طریق کمیسیون کشاورزی مجلس اصلاح شود زیرا نمی‌توان قانون را منعطف کرد یک قانون انعطاف ناپذیر اختیار را از استان‌ها گرفته است که لازمه تصحیح آن اصلاح قانون است.

وی درباره شهرک نمایشگاهی خودرو میمه نیز باید اضافه کرد: درباره این پروژه موافقت کمیسیون ماده یک اعلام شده و برای تسریع این پروژه دستورات لازم را خواهیم داد، درباره کوره‌های آجرپزی این شهرستان نیز اگر زمین‌های اطراف کوره غیر زراعی باشد در حوزه سازمان جهاد کشاورزی است و نقش سازمان جهاد کشاورزی در تعیین تکلیف این زمین‌ها مهم‌تر خواهد شد.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه ژنتیک‌های گیاهی مخصوص در هر منطقه باید حفظ و در همان منطقه اجرایی شود، گفت: برای آفت کرم خراط باید بگویم که آفت عمومی و همگانی است و به همکاری همه مردم نیاز دارد.

نهایی شدن طرح تغییر الگوی کشت برای اولین بار در کشور

مرادمند افزود: در موضوع تغییر الگوی کشت ما به عنوان اولین استانی که الگوی کشت را نهایی کرد است، کاهش مصرف آب، بررسی مسائل اقلیم مناسب خاک و اراضی و بازار محصولات در شهرستان‌ها را بررسی کردیم و میدانیم چه میزان توسعه برای چه محصولی باید داشته باشد.

وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح زمان پنج سال در نظر گرفته‌ایم که یک سال آن تحت عنوان توسعه کشت درختان پسته و زعفران و تبدیل اراضی کمک گلخانه اجرایی شده است نیازمند طرح‌های حمایتی برای تغییرات، هستیم زیرا مباحث ترویجی صرف برای اجرایی شدن این طرح کافی نیست.

فقط ۵۵ درصد پست‌های سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیروی کار دارد

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره کمبود نیروی انسانی در این سازمان گفت: فقط ۵۵ درصد پست‌های جهاد کشاورزی استان اکنون نیرو دارد، استخدام ممنوع شده است و ما مجبوریم با همین تعداد کم کار کنیم.

مرادمند افزود: علاوه بر این هر ساله ۲۲۰ نیروی این سازمان نیز بازنشسته می‌شوند، بر اساس مصوبات کشوری وزارتخانه جهاد کشاورزی سال می‌توانند تعدادی نیروی جدید استخدام کند که از سهم کل وزارتخانه، ۴۰ نفر در استان اصفهان استخدام می‌شوند، اما در دو سال گذشته این مصوبه هنوز تأمین اعتبار نشده و نتوانستیم نیروی جدیدی جذب کنیم.

وی درباره موضوع خرید ماشین آلات و خودرو، اظهار کرد: این کار ممنوع است و ما نیز سعی کردیم از طریق تأمین استیجاری ماشین آلات مشکلات موجود را رفع کنیم.

واردات کود فسفات در پیچ و خم تأمین ارز است

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: کود شیمیایی فسفات وارداتی است که میزان زیادی از آن در بنادر روی کشتی‌ها نگهداری شود و برای وارد کردن آن ارز نداریم می‌شود یارانه این کود پیش از این تأمین می‌شد اما اکنون دولت متعهد شده است کمبود این کود را جبران کند.

پروژه‌های احداث نیروگاه خورشیدی با شکست مواجه شده‌است

مرادمند افزود: تاکنون نزدیک به دو هزار هکتار زمین برای انرژی‌های خورشیدی واگذار کردیم اما فقط یک مورد این پروژه‌ها اجرایی شده است بنابراین در حال پس گرفتن زمین‌هایی که پروژه در آنها اجرا نشده است هستیم دلیل اجرایی نشدن این پروژه‌ها نیز نداشتن صرفه اقتصادی با افزایش قیمت ارز بوده است.

وی اضافه کرد: در ماه‌های اخیر برای تأمین نهاده با مشکلات زیادی روبرو بوده‌ایم قرار بود که اختیارات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از جمله ثبت سفارش واردات و تأمین ارز نهاده‌های دامی به وزارت صمت واگذار شود، اما اکنون جهاد کشاورزی علاوه بر آنکه پاسخگویی به عنوان بهره بردار پاسخگویی کشاورزان است پیگیری این موارد را نیز عملاً به عهده گرفته است.

اختیارات بازرگانی جهاد کشاورزی برگردانده شود

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: شرکت پشتیبانی امور دامی که قرار بود ذخایر استراتژیک نگهداری و در زمان‌های لازم وارد بازار کند اکنون عملاً به عنوان یک واردکننده در موضوع تأمین نهاده‌ها اقدام می‌کند.

مرادمند افزود: از نمایندگان مجلس و دولت در خصوص تعیین تکلیف این موضوع انتظاراتی داریم و به دنبال تمرکز اختیارات این حوزه در جهاد کشاورزی هستیم.

وی تصریح کرد: ممکن است به نظر برسد مشکلات سیب زمینی و پیاز به دلیل کشته بدون برنامه‌ریزی اکنون محدوده به عنوان نمونه در موضوع کشت گوجه حدود ۱۳۰۰ هکتار کشت انجام شده که فقط چند هکتار بیشتر از میزان اعلام شده توسط دولت است.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: میزان تولید به عوامل آب و هوایی نیز بستگی دارد، بازار ثابت صادرات می‌تواند این مشکل را حل کند اما در کشور ما با افزایش قیمت ارز صادرات افزایش یافته و داخل با مشکل روبه‌رو می‌شود و با کاهش قیمت ارز نیز همچون شرایط کنونی که کردستان عراق برای صادرات پیاز عوارضی را تعیین کرده است صادرات متوقف می‌شود و محصول به کشور باز می‌گردد که این کار باعث خرابی محسوب می‌شود.

مرادمند افزود: مشکل اصلی سطح کشت نیست بلکه بازار است که تعرفه صادراتی مشخصی ندارد همه محصولات تولیدی ما ارزش صادراتی دارد.

وی اضافه کرد: برای صدور اسناد کشاورزی کمیسیون رفع تداخلات تشکیل می‌شود که اگر شکایتی از در این مورد باشد باید با حضور اعضای این کمیسیون که متشکل از منابع طبیعی و سایر مسئولان است رسیدگی شده و زمین‌هایی که تا کنون چندین قانون برای آن‌ها اجرایی شده است تعیین تکلیف شود.

با حذف ارز دولتی قیمت سم ۵ برابر شده‌است

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اعتباراتی برای قنوات دریافت شده است، موضوع اعتبارات حل شده و به زودی در اختیار شهرستان قرار می‌گیرد، در موضوع سموم نیز ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و برداشت شد و در پی آن قیمت سم ۵ برابر شد.

مرادمند افزود: این موضوع مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده است در پی آن هستیم که تعیین قیمت سهام با همکاری جهاد کشاورزی انجام شود.

وی همچنین تصریح کرد: امسال دولت نتوانست برای گلخانه‌های یارانه پرداخت کند و مبلغ تسهیلات آن از منابع تلفیقی با صورت‌های مختلف تأمین خواهد شد که مردم می‌توانند آن را دریافت کنند.

کد خبر 440942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.