در تبریز اعتقاد دارند فوتبال بانوان باعث حاشیه است/حاضر نیستم بدون حجاب بازی کنم

سلیمی فوتبال را از ۱۴ سالگی شروع کرد و با توجه به استعدادی که داشت به تیم فوتبال بانوان الغطان عراق پیوست. با درخشش در این تیم توجه باشگاه مارخال عراق را به خود جذب که برای فصل آینده در این تیم توپ خواهد زد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبا سلیمی متولد شهر تبریز است که در رشته کاراته فعالیت داشت، اما به خاطر علاقه به توپ و زمین به سمت فوتسال کشیده می‌شود. این بازیکن سال ۹۷ به تیم ملی فوتبال بزرگسالان دعوت شد و با موفقیت توانست از تیم الغطان عراق پیشنهاد دریافت کند. دو سال در این تیم عراقی حضور داشت که توجه مدیران تیم فوتبال بانوان مارخال آذربایجان به او جذب می‌شود و طی صحبت‌هایی با سلیمی به توافق می رسند تا این بازیکن فصل جدید را درتیم لیگ برتری مارخال حضور داشته باشد.

سلیمی نخستین دختر لژیونر ایران است که به دلیل جنگ داخلی در عراق و ضعف رسانه‌ای این کشور دیده نشد، او می‌گوید فوتبال بانوان عراق بسیار حرفه‌ای است و از زمین چمن‌های خوبی برخوردار هستند.

این بازیکن اعتقاد دارد تبریز استعدادهای زیادی در فوتبال بانوان دارد، اما نداشتن تیمی در این رشته باعث شده نتوانند خودشان را نشان دهند. یکی از اهداف بزرگ او حضور در تیم فوتبال بانوان بارسلونا است، خبرنگار ایمنا با این فوتبالیست گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:
اهل کجا هستی؟
زادگاهم شهر تبریز است و متولد سال ۷۶ هشتم.

از کجا فوتبال را شروع کردی و چه اتفاقی افتاد که به این رشته علاقه مند شدی؟

از کودکی تا ۱۴ سالگی کاراته کار می‌کردم و خانواده‌ام در ورزش و تحصیل حمایتم کردند، به خاطر علاقه زیادی که به فوتبال داشتم به سمت فوتسال رفتم که از طرف مدرسه در یک مسابقه شرکت کردم و سرمربی تیم شهرداری تبریز بازی من را دید برای این تیم لیگ برتری انتخابم کرد که یک قرارداد حرفه‌ای در لیگ برتر فوتسال بستم.

از ۱۴ سالگی تا سال ۹۶ فوتسال بازی می‌کردم که سال ۹۷ به تیم ملی فوتبال بزرگسالان دعوت شدم و این آغاز حضور من در فوتبال بود. از تیم‌های لیگ برتر ایران پیشنهاد داشتم که در بین آنها تیم الغطان عراق به من پیشنهاد داد و با این تیم قرارداد امضا کردم. دو سال در تیم الغطان حضور داشتم که از تیم مارخال آذربایجان بازی من را دیدند و انتخابم کردند.

چطور بود که برای تیم ملی فوتبال از بازیکنان فوتسال استفاده کردند؟

در آن زمان منعی برای این کار وجود نداشت و حتی بازیکنان از فوتبال به فوتسال می‌آمدند. زمانی که این دو رشته حرفه‌ای‌تر شد به دستور فیفا باید قرارداد حرفه‌ای می‌بستم که با تیم الغطان عراق قرار داد امضا کردم.

از بین فوتبال و فوتسال کدام را بیشتر دوست داری؟

هردو را دوست دارم، برای من توپ و میدان مهم است.

چه تفاوتی بین فوتبال و فوتسال وجود دارد؟

در فوتبال بازیکن باید در پست خودش بازی کند و بدرخشد، اما در فوتسال بازیکن می‌تواند همه جای زمین حضور داشته باشد.

اولین دختر ایرانی هستی که لژیونر شدی؟

قبل از اینکه گلنوش خسروی لژیونر شود من با تیم الغطانی عراق قرارداد امضا کردم، اما به خاطر جنگ داخلی و جو نامناسبی که در آن کشور بود و رسانه‌ای قوی نداشتند تا این انتقال را نشر دهد رسانه‌ای نشدم که بعد از آن به خاطر شیوع کرونا به ایران بازگشتم.

اگر از تبریز تیمی در لیگ برتر فوتبال بانوان ایران بود، در آن تیم بازی می‌کردی؟

بله. اگر از تبریز تیم فوتبالی بود حاضر بودم رایگان برای آن تیم بازی کنم. متأسفانه تبریز تیم فوتبال بانوان ندارد و این یک نقطه ضعف است، افراد بااستعداد زیادی در فوتبال داریم ولی نمی‌توانند خودشان را نشان دهند. تا به حال حمایتی برای تشکیل یک تیم فوتبال بانوان از جانب مسئولین تبریز نشده است که به عنوان یک لژیونر از آنها تقاضا دارم تیم فوتبالی برای دختران شهرم تشکیل دهند تا بتوانند خودشان را نشان دهند.

تراکتور تیم بزرگی است، چرا در بخش بانوان ورود نمی‌کند؟

مسئولین اعتقاد دارند تبریز شهر بی حاشیه‌ای است که اگر در فوتبال بانوان تیم داری کنند این شهر به حاشیه کشیده می‌شود. از مالک باشگاه تراکتور و ماشین سازی تبریز خواهش می‌کنم در فوتبال بانوان هم سرمایه گذاری کند، امیدوارم مسئولین صدای ما را بشنوند و کاری انجام دهند.

تبریز در دیگر رشته‌ها ورزشی بانوان تیم دارد؟

بله، در بقیه رشته‌ها فوق العاده خوب و حرفه‌ای هستند.

شرایط در تیم فوتبال الغطان عراق چطور بود؟

این باشگاه مربیان خوبی دارد که در اسپانیا و استرالیا دوره مربیگری خود را گذراندند، لیگ حرفه‌ای دارند که به بازیکنان داخلی و خارجی بها می‌دهند، به خاطر لیگ تمرینات سختی را پشت سر می‌گذارند که چنین چیزهایی را در لیگ ایران نمی‌بینیم. مربی‌های خوبی داریم ولی از آنها در زمینه حرفه‌ای شدن استفاده نمی‌شود.

باوجود این که عراق کشوری مذهبی‌تر از ایران است لیگ پویاتری دارند؟

بله، مذهبی هستند و لیگ حرفه‌ای با چمن‌های خوبی دارند. تنها بعد رسانه‌ای ندارند.

حرفه‌ای سازی چگونه باید در فوتبال ایران شکل بگیرد؟

از مسئولین می‌خواهم بیشتر به ما توجه کنند و بیشتر در دید رسانه‌ها قرار بگیریم تا حرفه‌ای شویم. تا به حال نشنیدم بازیکنی از بانوان عراق لژیونر شود، اما در ایران این اتفاق رخ داده که نشان از پیشرفت است. رسانه‌ها باید کمک کنند بیشتر دیده شویم تا از تیم‌های خارجی پیشنهاد دریافت کنیم.

چه زمانی از تیم مارخال آذربایجان پیشنهاد دریافت کردی؟

زمانی که در عراق بودم با مسئولان باشگاه مارخال ارتباط داشتم و آنها با باشگاه الغطان صحبت‌هایی کردند که به تیم مارخال اضافه شدم. یکی از ویژگی‌های باشگاه مارخال این است که جدا از تاکتیک، اخلاق بازیکن برای آنها خیلی اهمیت دارد.

اعتقاد بر این است که لژیونر شدن نیاز به مدیر برنامه دارد، تو هم داری؟

پدر و مادرم حریف تمرینی من بودند و در عراق پدرم که استاد دانشگاه است به عنوان مدیر برنامه‌هایم بود. به لیگ آذربایجان که رفتم پیشنهاد برای مدیر برنامه و مدیر رسانه‌ای زیاد داشتم و چون به سمت حرفه‌ای شدن می‌روم به علاوه پدرم یک نفر دیگر راهم به عنوان مدیر برنامه انتخاب کردم.

در ایران برخی اعتقاد دارند دختر نباید فوتبال بازی کند، زمانی که فوتبال بازی می‌کردی با این موضوع مواجه بودی؟

بله می‌گفتند، متأسفانه دید اشتباهی نسبت به ورزش بانوان است. برای تمرین چمن نداشتم و هرکجا در تبریز می‌رفتم که زمین بگیرم با وجود اینکه حجاب داشتم می‌گفتند از نظر اسلامی نمی‌شود یک خانم در عام و خاص تمرین کند. به خوزستان رفتم که مردم این شهر به من لطف داشتند زمین رایگان برای تمرین در اختیارم قرار دادند. به سختی توانستم ثابت کنم یک خانم می‌تواند در درجات بالا قرار بگیرد و تبعیض جنسیتی که قائل می‌شوند درست نیست. بانوان هر چقدر حمایت شوند شور و انگیزه‌ای که دارند برای پیشرفت بیشتر می‌شود.

آقایان و بانوان می‌توانند در ورزش باهم برابر باشند؟

بله، در بانوان بازیکنانی داریم که اسطوره هستند، شوت توپی که می‌زنند و معرفتی که دارند حتی از بعضی فوتبالیست‌های مرد بهتر است.

فکر می‌کردی لژیونر شوی؟

از سن کم به خودم قول دادم که اگر روزی فوتبالیست شدم در خارج از کشور بازی کنم. همیشه می‌گویند به دنبال هدف که بروی به آن می‌رسی، لژیونر شدن از آرزوهایم بود و برای دستیابی آن خیلی سختی کشیدم.

چه کسی را به عنوان الگوی ورزشی انتخاب کردی؟

در ورزش شخص خاصی را به عنوان الگو قبول ندارم تنها از نظر فرهنگی و اخلاقی مسعود شجاعی را الگوی خود قرار دادم.
 


طرفدار چه تیم فوتبال داخلی و خارجی هستی؟

در خارج بارسلونا و در ایران همه تیم‌ها را دوست دارم.

از بازیکنان آقایان با شما صحبتی می‌شود که بخواهند روحیه دهند؟

خیلی از بازیکنان نسبت به حضورم در لیگ آذربایجان واکنش نشان دادند، سوشا مکانی، محمد ابراهیمی و قاسم دهنوی از فوتبال و میربابک موسوی از والیبال حمایتم کردند که باعث افتخار من است. تشکر ویژه دارم از باشگاه میدلز برو انگلیس و شایگان بنی سعید که از وقتی خبر انتقال را متوجه شدند حمایتم کردند و پیشنهادهایی به من دادند که در صورت توافق برای فصل بعد به تیم فوتبال بانوان این باشگاه اضافه شوم.
خیلی از رسانه‌ها می‌گویند تیم مارخال لیگ دسته یک است، اما باید بگویم در لیگ برتر قرار داریم.

وضعیت تیم ملی فوتبال چگونه است؟

شرایط خوب است از مریم آزمون راضی هستیم، مربی باتجربه و خوش اخلاقی است که از نظر روان و تاکتیک تیم را بالا می‌برد. روز اولی که سر تمرین تیم ملی حاضر شدم باوجود اینکه این مربی من را نمی‌شناخت، خیلی مهربان برخورد کرد. مسئولین به تیم ملی رسیدگی می‌کنند و فقط مشکل رسانه‌ای شدن داریم.

داشتن حجاب برای بازی تو را اذیت نمی‌کند؟

خیر، خیلی حجابم را دوست دارم و اولین شرط قرار دادم در تیم آذربایجان حفظ حجاب بود زیرا شرف، شخصیت و آبروی من است

برخورد دیگران در خارج از کشور با حجابی که داری چگونه است؟

هرکس نظر و علایق خود را دارد، اگر روزی در مسابقه‌ای بگویند که نباید با حجاب باشم آنجا را ترک می‌کنم زیرا حفظ آن اولویت من است.

چه هدف و آرزویی داری؟

بزرگ‌ترین هدف و آرزویی که دارم حضور در ترکیب تیم فوتبال بانوان بارسلوناست که قول می‌دهم به آن برسم زیرا پتانسیل این کار را دارم.

حرف آخر؟

از مردم و مسئولین کشورم تشکر می‌کنم، بیشترین حمایت را از جانب مردم تبریز و هواداران تراکتور داشتم. خانواده‌ام همیشه حامی من بودند و زمانی که به عراق رفتم در نزدیک ترین شهر خانه گرفتند تا در کنار من باشند که انرژی زیادی به من داد.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 440826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.