تعیین ضوابط حریم میدان نقش جهان نیازمند مستندات بیشتری است

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: خط حریم میدان نقش جهان در سال ۱۳۹۵ تعیین شده که در حال حاضر در حال تصویب ضوابط آن هستیم. این اقدام به سند محکمی برای برنامه‌ریزی و عملکرد سازمان‌های مربوطه و فعالیت‌های میراثی تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حریم میدان نقش جهان یکی از موضوعات مورد مناقشه در چند اخیر بوده و علی‌رغم ثبت جهانی، حریم این محوطه بارها مورد تعرض قرار گرفته است. در تازه‌ترین مورد یک مجمع تجاری با رأی دیوان عدالت اداری کشور مجوز ساختی با ارتفاع بیش از پنج متر (حداکثر حریم ارتفاعی میدان نقش جهان) اخذ و به خط آسمان میدان جهانی اصفهان تعرض کند. با ورود دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان دستور توقف ساخت این ساختمان صادر شد، اما امروز جلسه‌ای برای تعیین ضوابط حریم میدان نقش جهان تشکیل شد. جلسه‌ای که علی‌رغم برخی شایعات مبنی بر عدم تصویب افزایش حریم میدانی نقش جهان از آن، به نظر می‌رسد بی نتیجه به پایان رسیده است.

فریدون الهیاری در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: جلسه امروز جهت بررسی حریم میدان نقش جهان بود که در نهایت قرار بر بررسی مستندات بیشتری برای تصویب و تصمیم‌گیری شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: حریم نقش جهان مشخص است و مسئله ما بیشتر در مورد تعیین ضوابط حریم این میدان جهانی است. ضوابط حریم به صورت کلی توسط شورای ثبت آثار و بناهای ملی کشور تعیین و تصویب می‌شود و میدان نقش جهان و محور فرهنگی تاریخی اصفهان همیشه در دستور کار این شورا بوده و در جلسه امروز نیز بررسی‌های بیشتری برای تعیین تکلیف نهایی صورت گرفت که برای این امر نیازمند مستندات بیشتری هستیم؛ ضوابط باید تصویب نهایی شوند که امیدواریم این اتفاق در جلسات آتی رخ دهد.

وی افزود: حریم یک مصوبه قانونی است که تکلیف اقدامات و ضوابط اقدام را پیرامون این بناهای تاریخی مشخص می‌کند. محور فرهنگی تاریخی اصفهان دارای گستره وسیع‌تری است که در حال تصویب است. خط حریم این میدان در سال ۱۳۹۵ تعیین شده که در حال حاضر در حال تصویب ضوابط آن هستیم. این اقدام به سند محکمی برای برنامه‌ریزی و عملکرد سازمان‌های مربوطه و فعالیت‌های میراثی تبدیل خواهد شد.

الهیاری درباره آخرین وضعیت ساختمان تجاری مورد بحث، اظهار کرد: فعالیت ساخت این مجتمع با دستور دادستان متوقف شده و در حال پیگیری‌های قضائی مربوطه است.

کد خبر 440725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.