مطهرنیا: میراث دیپلماتیک دولت نسبت به دوره اول آن به مرز نابودی رسید

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: میراث دیپلماتیک دولت نسبت به دوره اول آن، به مرز نابودی رسید و اثرات آن در ابعاد منطقه‌ای خود را نشان داد؛ در نتیجه این اتفاقات، سیاست‌های اقتصادی دولت ریزش کرد و به همراه آن، ارزش پول ملی و فروش نفت کاهش یافت.

مهدی مطهرنیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد عملکرد چهارساله دولت در زمینه سیاست خارجه، اظهار کرد: دولت با هجمه‌های درونی و وضعیت نامناسبی مواجه شد و در حفظ وضع مطلوب موفق نبود.

وی افزود: حسن روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری، به دلیل درگیر شدن با مشکلات سیاسی موجود در ساختار کشور، همانند رؤسای جمهور دیگر دچار نوعی محافظه‌کاری معنادار شد و به همین دلیل مشکلات زیادی را پشت سر گذاشت.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: روحانی که جزء دیپلمات‌های بنام جمهوری اسلامی است در تعیین وزرای خود ترکیب محافظه کارانه تری نسبت به گذشته اتخاذ کرد و از هواداران خود در جبهه اصلاحات دور شد؛ به همین دلیل وعده‌های انتخاباتی‌اش در سال ۹۶ نسبت به ۹۲ از متن به حاشیه رفت.

مطهرنیا با بیان اینکه با روی کار آمدن دونالد ترامپ و اتخاذ سیاست‌های وی در مواجهه با برجام، ایران در محاصره شدید تحریم‌های فلج کننده قرار گرفت، گفت: میراث دیپلماتیک دولت نسبت به دوره اول آن، به مرز نابودی رسید و اثرات آن در ابعاد منطقه‌ای خود را نشان داد؛ در نتیجه این اتفاقات، سیاست‌های اقتصادی دولت ریزش کرد و به همراه آن، ارزش پول ملی و فروش نفت کاهش یافت.

وی تصریح کرد: دولت با تهدیدهای هجومی بیرونی و جبری که از درون وجود داشت روبرو بود؛ اصلاح طلبان آن را میانه رو می‌دانستند و اصولگرایان افراطی در چارچوب دیدگاه‌های خود با شدت بیشتری به ویژه در مسئله برجام به دولت حمله می‌کردند.

این کارشناس روابط بین‌الملل گفت: دولت روحانی با توجه به هجمه درونی با چالش روبرو شد و همه‌گیری بیماری کرونا در سال سوم ریاست جمهوری اثرات این اتفاقات را تشدید کرد و ایران تحریم زده را همانند همه دنیا به درون مشکلات اقتصادی فرو برد. دولت برای حفظ ثبات کشور تلاش کرد، اما موفق نبود.

مطهرنیا خاطرنشان کرد: در دوران ریاست جمهوری روحانی، به دلیل وجود تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا، تکیه بر درآمد نفت کاهش یافت؛ البته تقویت بازار بورس و ایجاد فضا به وسیله کاهش مالیات‌ها تا حدودی زمینه وجود دموکراسی مطلوب را برای آینده مهیا کرد.

به عقیده وی، اگر دولت حاکم بر ایران با هر گرایشی متکی بر تصمیم‌گیری‌های درست در اقتصاد و پژواک آن در بازار بورس و بازار عینی در عرصه اقتصادی شود، تا حدودی می‌توان گفت کار درستی کرده است.

کد خبر 440526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.