دو بخشی شدن اقتصاد آمریکا در پی همه‌گیری کرونا

افزایش ثروت میلیاردرهای آمریکایی باوجود میلیون‌ها فرد بیکار و ورشکسته ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ منجر به دوبخشی شدن اقتصاد این کشور و بالا رفتن نرخ نابرابری در آن شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در کنار تمامی آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در طول چند ماه اخیر که منجر به از دست رفتن بخش عظیمی از کسب و کارهای مردم سراسر دنیا شده است، در طول چند روز گذشته موج دوم کرونا بار دیگر نشان داد که شیوعش برای افراد دارای شرایط زمینه‌ای خطرناک‌تر و نابودکننده‌تر است. این شرایط در بخش‌های سیاسی و اقتصادی کشوری هم‌چون ایالات‌ متحده‌ آمریکا بیش از هر چیز شامل نابرابری‌های اجتماعی می‌شود که از مدت‌ها قبل از کووید -۱۹ در این کشور وجود داشته و گفته می‌شود که فراگیری جهانی این بیماری تنها چهره ناخوشایند آن را در معرض نمایش گذاشته است.

رکود اقتصادی ناشی از کرونا و بازار مسکن

در وضعیت کنونی ورود نرخ‌های جدید به بازار شرکت‌های فنی که امکان دورکاری را برای برخی افراد فراهم آورده، ارزش سهام بازارهای بورس این کشور را افزایش داده و پرداخت پایین‌ترین نرخ بهره به برخی از افرادی که پول خود را برای سرمایه‌گذاری در مشاغلی با امکان دورکاری هزینه می‌کنند، بازار خرید و فروش املاک مسکونی را رونق بخشیده است به‌طوری‌که از سر گرفته شدن فعالیت نمایندگان املاک و مستغلات این کشور می‌تواند در طول ماه‌ها و حتی سال‌های پیش رو فرصت‌های بزرگی را برای خریدهای بیشتر در اختیار علاقمندان و سرمایه‌گذاران بگذارد.

به همین دلیل و با توجه به اینکه جایی برای رفتن نیست، آن دسته از ساکنان آمریکا که از توانایی و تمکن مالی لازم برخوردارند در حال سرمایه‌گذاری بر نرخ‌های رکورد بورس و مسکن هستند. با وجود این آمار و ارقام حاکی است که از هر چهار آمریکایی تنها یک نفر قادر به دورکاری است و ۲۰ درصد از نیروی کار این کشور یعنی حدود ۳۰ میلیون نفر بیکار شده‌اند. از سوی دیگر گزارشات اخیر نشان می‌دهد که در طول چند روز گذشته حدود ۳۰ میلیون آمریکایی غذای کافی برای خوردن نداشتند و تقریباً ۲۶ میلیون نفر نیز از دستیابی به امکانات آموزشی محروم بوده‌اند.

آشکار شدن تبعیضات نژادی

رکود اقتصادی وجود شکاف‌های درآمدی نژادی در این کشور را آشکار کرده تا جایی‌که در طول ماه گذشته مشخص شده است که حدود ۶.۱۴ درصد از افراد سیاه‌پوست و ۱۲.۱۲ درصد از ساکنان لاتین این کشور بیکار مانده‌اند، حال‌ آن که این آمار برای جمعیت سفیدپوست در حدود ۹.۲ درصد اعلام شده است. آمار همچنین بیانگر این حقیقت است که تنها افرادی که می‌توانند دورکاری کنند، متخصصان سفیدپوست هستند. این حقایق به‌طور رسمی بیانگر تقسیم شدن اقتصاد آمریکا به دو بخش در پی همه‌گیری کووید -۱۹ و وقوع یک بحران اقتصادی عظیم است که هر چند تمامی ساکنان این کشور را در بر می‌گیرد ولی کاملاً واضح است که بیشترین آسیب‌های ناشی از آن بر افراد فقیر، رنگین‌پوست و غیربومی تحمیل شده است، حال‌ آن‌ که ثروتمندان با استفاده از این موقعیت توانسته‌اند در بعضی از بخش‌ها منفعت‌های بزرگی به چنگ آورند.

معرفی نوع جدیدی از بازیابی اقتصادی

در شرایطی که اقتصاددانان غالباً درباره بازیابی یا بهبود اقتصادی Vشکل، یعنی افت شدید و به دنبال آن صعود شدید اقتصادی به همان نسبت و سرعت صحبت می‌کنند، گاهی نیز پیش می‌آید که اقتصاد پیش از افزایش و بازیابی مجدد با دوره‌ای از سقوط مواجه می‌شود که تأثیرات آن تا مدتی ادامه خواهد داشت و بدین ترتیب بهبود اقتصادی Uشکل ایجاد می‌شود.

با وجود این در شرایط فعلی صحبت از نوع دیگری از بهبودی اقتصادی به‌عنوان Kشکل به میان آمده است؛ به این معنا که پس از سقوط اقتصادی شکافی ایجاد می‌شود که در آن افراد ثروتمند و تحصیل‌کرده بالا می‌روند درحالی‌که فقرا و افراد تحصیل‌ نکرده سقوط می‌کنند. در وهله کنونی وضعیت زندگی افرادی که قادر به دورکاری هستند تا حد زیادی به حالت عادی بازگشته است و در حقیقت ثروتمندان ثروتمندتر از دوران پیش از شیوع ویروس کرونا شده‌اند.

برای افرادی که روی بازوی K قرار دارند نیز وضعیت بدین‌صورت است که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده و شیوع بیماری هیچ تغییری در روند زندگی آن‌ها ایجاد نکرده است، با این‌ حال افراد روی پایه K، یعنی شاغلان در زمینه مشاغل کوچک و صنایع خدماتی در شرایط دشواری بسر می‌برند و بازگشت آن‌ها به دنیای واقعی بسیار سخت است. بیشترین فشار این بخش روی جوامع اقلیت قرار دارد که در واقع بزرگترین جمعیتی محسوب می‌شوند که شیوع بیماری و عواقب آن را متحمل شده‌اند. این تفاوت آشکار میان دو بخش ذکر شده بیانگر یک نابرابری انباشته است.

رکود اقتصادی و تزلزل سیاسی

اقتصاد ایالات‌ متحده‌ آمریکا توسط مصرف‌ کننده‌ها شکل می‌گیرد و حدود ۷۰ درصد از رشد آن به هزینه‌های پرداختی مصرف‌ کنندگان وابسته است. در شرایط فعلی که تعطیلی مشاغل روند اقتصادی پیشین را مختل کرده است، ادامه یافتن شرایط می‌تواند هر روز بیشتر از روز قبل باعث کاهش میزان درآمد مصرف‌ کننده‌ها و در نتیجه رفتن اقتصاد این کشور به سمت نابودی شود.

از سوی دیگر تداوم این روند ریسک بررسی مجدد ترازنامه‌های شرکتی و درنتیجه تعدیل نیروی آن‌ها را افزایش می‌دهد که این امر با قطع شدن منابع درآمدی خانواده‌ها همراه است. در وضعیت فعلی که آمریکا در کنار مبارزه با بیماری کووید _۱۹ با موجی از اعتراضات و اعتصابات گسترده برای تغییر روند سیاسی و اقتصادی خود در برخورد با تبعیضات نژادی مواجه است، افزایش میزان نابرابری‌ها در پی متضرر شدن مشاغل و ورشکستگی شاغلین می‌تواند میزان درخواست‌ها برای تغییرات سیاسی و اقتصادی را بیشتر کند به ویژه به دلیل اینکه بعضی از مردم آن معتقدند تنها راه موجود برای تحقق این تغییر شکست اقتصادی محسوب می‌شود.

کد خبر 440523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.