کرونا وجود سیستم‌های مراقبت بهداشتی پایدارتر را ضروری کرد

پیدایش و گسترش بیماری‌های جدید و بی‌سابقه‌ای همچون کووید -۱۹ با تحمیل بیشترین خسارات و آسیب‌ها همراه است که در صورت نبود دسترسی به سیستم‌های کارآمد بهداشت و درمان تا چندین برابر افزایش خواهند داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیدایش کرونا ویروس و گسترش بیماری عفونی کووید -۱۹ در سراسر جهان بدون شک منجر به آشکار شدن کاستی‌های تأسف‌برانگیز و فاجعه‌بار موجود در بعضی از سیستم‌های بهداشت و درمان به طور یکسان در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شده است که این ضعف بزرگ، عواقب سنگین، دردناک و به احتمال زیاد غیر قابل جبرانی خواهد داشت.

کرونا؛ فراخوانی برای تغییر

کرونا ویروسی است که در صورت شیوع اقشار گوناگون جامعه را به یک اندازه درگیر می‌کند و تفاوت عمل آن میان فقیر و غنی تنها میزان توانایی مقابله فرد با آن محسوب می‌شود، با وجود این نبود داروی قطعی برای مقابله و درمان با آن، ناشناخته بودن شرایط و درگیر شدن ریه‌ها در میان جوامع سراسر دنیا یکسان است و ضعف سیستم‌های بهداشت و درمان عواقب اثر آن را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

بنابراین لازم است این بیماری همه‌گیر را یک فراخوان جهانی آگاهی‌ دهنده و بیدار کننده دانست که می‌تواند در راستای بهبود شرایط آینده سیستم‌های مراقبت درمانی و بهداشتی (خصوصاً در بخش بیماری‌های عفونی به‌عنوان آسیب‌پذیرترین قسمت) و همچنین رفع نابرابری‌های اجتماعی موجود برای دسترسی یکسان به خدمات درمانی (با توجه به هزینه‌های بالای پزشکی) در خدمت بشر قرار گیرد.

کرونا، فقر و سیستم‌های بهداشت و درمان

شیوع کرونا و نبود دسترسی به سیستم‌های مراقبت درمانی، همچنین وجود فقر در بین قشر عمده‌ای از ساکنان جوامع که آن‌ها را مجبور می‌کند حتی در صورت بیمار بودن نیز به فعالیت‌های کاری خود ادامه دهند و یا به دلیل ترس از هزینه‌های درمان در زمینه بیمار بودن خود و یا اعضای خانواده‌شان پنهان‌کاری کنند، باعث شده است که دولت‌ها و مسئولین سازمان‌های بهداشت و درمان، عملکرد سیستم‌های مراقبت بهداشتی ملی خود و چگونگی ایجاد شرایط دسترسی آسان به آن‌ها توسط تمامی اقشار جامعه را مجدداً مورد بررسی کنند و حتی در بسیاری موارد برای سامان بخشیدن به وضعیت مراجعان به مراکز و حصول اطمینان از سلامتی ساکنان جوامع استفاده از فن‌آوری‌های روز را در اولویت قرار دهند.

به بیان ساده‌تر، آمار بالای شیوع این بیماری و افزایش میزان تقاضا برای تشخیص و درمان آن باعث شده است که بسیاری از کشورها به‌ منظور بهبود کارآیی سیستم‌های بهداشت و درمان خود، همچنین خالی کردن بخش عمده‌ای از ظرفیت کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها برای پذیرش موارد اضطراری، ورود تحولات دیجیتالی به بخش‌های گوناگون سیستم‌های مراقبت بهداشتی خود را تسریع کنند که این اقدام یکی از نمونه‌های کارآمد در زمینه پزشکی از راه دور محسوب می‌شود. این خدمات علاوه بر ارائه خدمات درمانی به ارائه مشاوره پزشکی آنلاین نیز می‌پردازند. برای مثال در زمان اوج شیوع کرونا در کشورهایی همچون چین استفاده از سیستم‌های دیجیتالی در این زمینه به منبع اصلی مشاوره مراقبت‌های بهداشتی بین مردم تبدیل شد.

در کنار مراقبت‌های فیزیکی، مراقبت‌های روحی روانی نیز از جمله زیرمجموعه‌های سیستم‌های سلامت پزشکی محسوب می‌شود که در شرایط فعلی و با توجه به مشکلات روحی به وجود آمده در پی قرنطینه اجباری، از دست دادن مشاغل، دوری از اجتماع و حضور ۲۴ ساعته در جمع‌های کوچک ، بسیاری از کشورهای سراسر دنیا با اختصاص خطوط تلفنی و یا اینترنتی مخصوص برای مشاوره آنلاین سعی در رفع این مشکل داشته‌اند. در این زمینه در بعضی کشورها، به منظور مقابله با مشکلات ایجاد شده حتی از فن‌آوری هوش مصنوعی نیز بهره گرفته شده است.

تأثیر تحقیقات کووید -۱۹ بر سایر بیماری‌ها

دانش به دست آمده از تحقیقات کووید -۱۹ می‌تواند زمینه‌های لازم برای مطالعه بیشتر در مورد روش‌های درمانی مبتنی بر ژن و سایر فن‌آوری‌های بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با تهدیدات سلامتی را در زمان حال و آینده فراهم آورد.

این نتایج نه تنها به جهان کمک می‌کند تا با همه‌گیری گسترده فعلی به مقابله بپردازد بلکه این امید را ایجاد کرده است که بسته به ترکیب ژنتیکی DNA بیماران گوناگون، امکان دستیابی به دوره‌های درمانی مناسب و قطعی برای سایر بیماری‌ها از جمله سرطان، آلزایمر و دیابت نیز در پیش روی بشر قرار دارد.

در حالت کلی، پیدایش ویروس کرونا و فراگیری بیماری کووید -۱۹، آن هم در عصر دیجیتالی شدن و پیشرفت‌های بشری در دستیابی به دانش‌ها و فن‌آوری‌های جدید و پیشرفته، به بشر نشان داد که صنایع بهداشت و درمان در سراسر جهان برای انعطاف‌پذیر و کارآمدتر شدن نیازمند تحولات اساسی، چشمگیر و طولانی‌مدت هستند تا توان مقابله با مشکلات سلامتی گوناگون موجود در پیش روی انسان را به دست آورند و از بروز عواقب ناخوشایند به دنبال شیوع بیماری‌های نوظهور در آینده پیشگیری کنند.

کد خبر 440350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.