اجرای ۵۰ کیلومتر بادشکن در اصفهان با هدف جلوگیری از انتشار ریزگردها

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: ایجاد بادشکن غیر زنده با هدف جلوگیری از حرکت ماسه های روان و کنترل ریزگردها در ۵۰ کیلومتر از مناطق اولویت دار کویری اصفهان در حال اجراست.

حسینعلی نریمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از اجرای ۲۰ کیلومتر بادشکن غیر زنده در کویر ابوزیدآباد و جنوب روستای حسین آباد خبر داد و اظهار کرد: اجرای این طرح که با هدف جلوگیری از حرکت ماسه روان از ۲۹ مرداد آغاز شده است تا ۳۱ شهریور در این منطقه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دو پروژه مالچ پاشی و ایجاد بادشکن غیر زنده در کویر ابوزیدآباد از سال ۹۸ در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان بود، افزود: اسفند سال گذشته بخشی از طرح بادشکن غیرزنده اجرا شد و این ۲۰ کیلومتر در ادامه همان پروژه در ابوزیدآباد عملیاتی می‌شود.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان یادآور شد: بهار امسال در سطح ۲۹۵ هکتار از مناطق اولویت دار ابوزید آباد در شمال روستای حسین آباد مالچ پاشی شد اما پاشش مالچ با توجه به افزایش دمای هوا در اواخر ماه خرداد توجیه نداشت و از این رو متوقف شد.

نریمانی با بیان اینکه پروژه‌های مالچ پاشی در مناطق با مساحت گسترده اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: در محدوده روستای حسین آباد دو بخش وجود دارد؛ منطقه‌ای که مالچ پاشی شد جهت بادهای غالب به سمت جاده‌ها بود اما محدوده‌ای که در جنوب حسین آباد بادشکن غیر زنده با استفاده از ساقه‌های نی ایجاد می‌شود جهت باد به سمت روستاهاست که اینها مانند دیوارهای عمود در برابر باد عمل خواهند کرد.

وی ادامه داد: انتظار داریم بادشکن‌ها در پاییز و زمستان از حرکت رسوب و خیزش گرد و خاک به سمت روستای حسین آباد جلوگیری کند.

نریمانی با بیان اینکه مالچ پاشی و ایجاد بادشکن غیر زنده پس از پنج سال خاصیت و کارایی خود را از دست می‌دهد، گفت: اجرای این پروژه‌ها با اجرای طرح‌های بیولوژیک همراه است و در داخل مناطق نهال کاری خواهد شد و نهال‌ها تپه‌های ماسه‌ای را تثبیت خواهد کرد.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهار کرد: اعتبار پروژه ایجاد بادشکن غیر زنده در مناطق کویری استان اصفهان ۴۰۰ میلیون تومان است که از محل اعتبارات ستاد مقابله با گرد و غبار تأمین می‌شود؛ این پروژه همزمان در ۱۲ کیلومتر از شهرستان اصفهان در بخش سگزی و ۱۸.۵ کیلومتر از کویر مصر در شهرستان خو رو بیابانک نیز در حال اجراست.

کد خبر 440166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.