۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
فسخ غیرقانونی اثبات شود، ویلموتس باید همین غرامت را به فدراسیون بپردازد!

یک حقوقدان ورزشی گفت: برنامه‌های تلویزیونی و مصاحبه‌ها نشان می‌دهد طرف ایرانی می‌خواهد به نحوه فسخ ویلموتس خدشه وارد کند. اگر ما مدارک کافی داریم و می‌توانیم خوب استدلال بیاوریم بدون شک باید به CAS برویم تا آنجا بتوانیم احقاق حق کرده و تعهدات این پرونده سنگین را از روی دوش خود برداریم.

رسول باختر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص عادلانه بودن حکم صادر شده فیفا در پرونده مارک ویلموتس و فدراسیون فوتبال، اظهار کرد: پاسخ دادن به این سوال مستلزم این است که تمامی قراردادها، دادخواست تقابل فدراسیون و لایحه‌های طرفین را ببینیم و بر اساس آن اظهار نظر کنیم.

وی با بیان اینکه اگر موجه بودن فسخ ویلموتس ثابت نشود فدراسیون می‌تواند همین مبلغ را از سرمربی بلژیکی دریافت کند، اضافه کرد: البته به طور کلی اگر فسخ ویلموتس موجه باشد، طبیعتاً مبلغ غرامت صحیح است. از طرف دیگر اگر فسخ موجه توسط ویلموتس به اثبات نرسد، فدراسیون می‌تواند همین مبلغ را از او مطالبه کند. چون اطلاعات کافی درباره جزئیات این پرونده نداریم، نمی‌توان اظهار نظر کرد که حکم فیفا عادلانه بوده یا خیر.

طرف ایرانی در پی اثبات فسخ غیرموجه است

این حقوقدان ورزشی در رابطه با شانس فدراسیون برای بازگرداندن رأی فیفا در دادگاه عالی ورزش (CAS) و اینکه هزینه کردن برای دادرسی در این دادگاه منطقی است یا خیر، خاطرنشان کرد: با توجه به ادعاهایی که فدراسیون فوتبال و وکلای آن دارند، به نظر برای بازگرداندن رأی در دادگاه عالی ورزش شانس داریم. باید با توجه به محتویات پرونده خوب بررسی شود که رفتن به CAS معقول هست یا خیر؟ اگر در CAS پیروز شویم که بسیار عالی است اما چنانچه ببازیم، علاوه بر هزینه دادرسی باید مبلغی را به عنوان خسارت تأخیر یا نرخ بهره ۵ درصد را به ویلموتس بپردازیم. برخی همکاران محاسبه کرده‌اند که هزینه دیرکرد مبلغ غرامت، هفته‌ای ۶ هزار یورو خواهد شد. حساب کنید اگر فرآیند صدور حکم توسط دادگاه عالی ورزش حدود ۴ یا ۵ ماه و حتی بیشتر طول بکشد، چه مبلغی را باید اضافه‌تر نسبت غرامت فعلی پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه طرف ایرانی دنبال اثبات فسخ غیرقانونی ویلموتس است، افزود: در نتیجه اینکه بتوانیم به CAS برویم یا خیر به دانستن جزئیات پرونده بستگی دارد. برنامه‌های تلویزیونی و مصاحبه‌ها نشان می‌دهد طرف ایرانی می‌خواهد به نحوه فسخ ویلموتس خدشه وارد کرده و ثابت کند که غیرقانونی بوده است. اگر ما اسناد و مدارک کافی داریم و می‌توانیم خوب استدلال کنیم، قطعاً و بدون شک باید به CAS برویم و آنجا بتوانیم احقاق حق کرده و تعهدات این پرونده سنگین را از روی دوش خود برداریم.

فیفا از ورود سیستم قضائی کشور به پرونده ویلموتس استقبال می‌کند

باختر با تاکید بر استقبال فیفا از ورود دستگاه قضائی به پرونده مارک ویلموتس در پاسخ به اینکه ورود نهادهای نظارتی کشور به این ماجرا از سوی فیفا مداخله سیاسی محسوب می‌شود یا خیر، تصریح کرد: اگر جرمی اتفاق افتاده باشد، قطعاً ورود مقامات قضائی به این پرونده نه تنها از نظر فیفا بد نیست بلکه حتی استقبال نیز خواهد کرد. در پرونده اینفانتینیو در سوئیس، فیفا هیچ جبهه‌گیری نکرد و رسیدگی نیز انجام شد. موارد زیادی برای پولشویی و جرایمی مثل ارتشا وجود دارد که کشورهای مختلف (به طور مثال آمریکا در چند وقت اخیر) به آن ورود کرده‌اند.

وی اضافه کرد: اتفاقاً فیفا از چنین برخوردهایی خیلی استقبال می‌کند چون می‌داند جرایم مالی باعث از هم پاشیدن یکپارچگی و شاکله ورزش شده، چهره خوب فوتبال را خراب کرده و از زیبایی آن می‌کاهد. برای همین فیفا از رسیدگی قضائی به پرونده ویلموتس استقبال خواهد کرد. چون حاکمیت‌ها حق دارند جرایم داخل کشورشان را رصد و نظارت کنند و در صورتی که اثبات شود، محرومیت‌هایی را صادر کنند. در چنین مواردی حتی کمیته اخلاق فیفا نیز احکامی را برای متخلفان تعیین خواهد کرد.

قوانین کشور اجازه جبران خسارت به وسیله دارایی مقصران را می‌دهد

این وکیل ورزشی با تأیید امکان قانونی پرداخت غرامت از دارایی عاملان، گفت: برخی درباره وجود جرایم یا عمدی بودن در ماجرای ویلموتس صحبت می‌کنند اما چون هنوز ثابت نشده به عنوان یک حقوقدان آن را نپذیرفته و درباره‌اش حرف نمی‌زنم. در خصوص اینکه اگر قصوری یا عمدی در کار بوده، قوانین کشور به نحوی هست که اجازه دهد برای جلوگیری از تضییع بیت‌المال و جبران خسارت‌ها از طریق این قوانین اقدامات لازم بشود و طرفی که قصور و بی‌دقتی به او منسوب باشد، باید این موارد و اهمال را حداقل با پرداخت این مبالغ از دارایی شخصی خود به نحوی جبران کند.

کد خبر 440129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.